Jump to content

Featured Replies

comment_8853

Magnus Karlsson hade en 64½ cab som var Cascade green med palmino inredning för ett antal år sedan. Bilen finns fortfarande i klubben men ägs av en annan gentleman vid namn Harald. Ovalig och ganska snygg enligt mitt tycke...den fanns dessutom bara på 64½-orna (vilket gör den ännu ovanligare), men även på alla andra Fordmodeller.

Kanske har Magnus eller Harald information om vilken färg den lackerades i här i Sverige?

Av alla bilar (1964½) som rapporterats in till "In search of Mustangs" publicerad 1994, så var bara 3,6% lackerade i Cascade Green. Siffran är ngt ovetenskapligt framtagen, men ändå en indikation. Whimbledon Whte stod för 23% av alla bilarna i boken och Rangoon Red för ca 16%.

Av de gröna var 41% med Palomino inredning.

Har bara hittat följande kod: PPG Ditzler 42925,

comment_8890

Färgen togs från Thunderbird 1964 års modell och är mycket riktigt en S- code.

Ibland kan det vara svårt at hitta koden i de olika mustangböcker som finns ute på marknaden

Har tidigare varit ägare til en 1964 1/2 cab som var tillverkad den 8 april 1964. (Tidig, - jo jag vet. Det fanns plåtdelari bilen som var tillverkade i januari och februari. Innerskärmar, bakstamm mm.)

Tog då fram allla uppgifter som jag då behövde för lack. koder mm.

Har inte dessa tillgängliga just nu. Men skall leta i mina papper och kan förhoppningsvis komma tillbaka med lite information.

Sålde föresten min cab till förmån för en 1969 Mach 1 428 CJ, R-code.

Två ytterligheter. Handlar bara om vad man vill uppnå med sitt Mustangägande.

Tody

comment_8956

Min "kaskadgröna" sexiofyraåhalva var mycket snarlik den senare kulören Ivy Green. Dvs ganska mörk grön metallic. Mussen på bilden verkar gå mera i blå-turkos.

När jag lackade om min bil, använde jag mig av en BMW-nyans som satt på 700-serien (skäms fortfarande) men detta var för många år sedan. Nackdelen med moderna färger är att dessa har för grov metallic jämfört med 60-talets.

Färgleverantören PPG brukar kunna fixa korrekt recept. Hör med Olsson & Ekberg i Osby. De ordnar det mesta!

Magnus Karlsson

• 1 month later...