uone June 22, 2014 Report June 22, 2014 Hej!Jag har problem med att få min 65a att gå rent. När jag idag kollade tändningen så hade jag på tomgång med vacum bortkopplad 12grader när jag sedan kopplar in vacumet så får jag strax över 40 grader. Jag har letat men kan inte hitta någon begränsning av maxutslag på vacumförställningen. Är det någon som har något bra förslag på hur man löser det?Johan Citera
uone June 24, 2014 Author Report June 24, 2014 Till och börja med så justerade jag insexskruven som sitter i röret där man ansluter vacuumslangen för att få i rätt storlek så fick jag borra upp mitt hål lite grand. Jag provade vad jag hade för utgångsläge genom att ansluta en vacuummätare och en injektionsspruta modell större. Vid 7 In/Hg hade jag max utslag på vacuumregleringen då mitt vacuumtryck ligger på 21 In/Hg så kändes det fel jag justerade upp den så mycket jag kunde så nu ligger max utslag på ca 15 In/Hg.När jag återmonterade och provstartade så fick jag fortfarande runt 40graders förtändning med vacuum inkopplat så jag tillverkade ett shims och stoppade emellan vid stoppet för maxutslag. Jag fick prova ett par olika och det slutade med att det blev ett shims på 2mm då fick jag ca 32 grader.Om det här är rätt sätt att göra det på vet jag inte men det verkar att fungera i alla fall :-) Citera
Per Berglund June 24, 2014 Report June 24, 2014 Låter mer som slangen är kopplad till fel port!Har du original bör väll slangen kopplas till förgasaren uttag kallad "ported" .Är inte helt säker på hur original är men kolla shop manual om du har en. Citera
uone June 24, 2014 Author Report June 24, 2014 Om jag förstår rätt så tycker du att man inte ska ha någon förändring av tändläget vid tomgång då uttaget som kallas ported inte ger något vacuum vid tomgång. Där håller jag inte med så du får gärna förklara hur du tänker.Johan Citera
Per Berglund June 24, 2014 Report June 24, 2014 (redigerad) Inte jag som tänker. Det är typiskt Ford så kolla upp det i shop manual.Kör bara eftermarknads maskiner och då är det alltid bäst med manifold vacuum.Original inte min grej.Men Ford höll som sagt på med en hel del konstigheter på detta område.Även retard fördelare fanns på 70 talet!!! Ändrade %s av %s (%s) extra Citera
JanneJ June 25, 2014 Report June 25, 2014 Om du mäter tändningen på tomgång med vacuum anslutet blir det helt galna värden, det är helt normalt. Du ska bara mäta med vacuum bortkopplat.Så fort du gasar och motorn blir belastad försvinner undertrycket. Citera
uone June 25, 2014 Author Report June 25, 2014 Anledningen till att jag mätte med vakuum anslutet är att den går väldigt orent på tomgång och på låga varv. Jag har googlat mig fram till att tändningen utan vakuum ska ligga runt 10grader och med vakuum inkopplat ska det vara mellan 28 till 32 grader. Jag började med att justera till 10grader utan vakuum och provade sedan att justera upp till 32 grader utan vakuum och jag kom fram till att det skulle vara strax över 30 grader för att få en stabil tomgång. Problemet var det att när jag kopplade in vakuumet så fick jag över 40 grader. Därav min fråga om det fanns något sätt att justera det på nu har jag löst det med ett shims rätt eller fel får vi se. Mustangen är provkörd och går betydligt bättre så nu ska jag bara justera förgasaren som är lite fet ställd sedan kommer den att gå perfekt. Citera
Per Berglund June 25, 2014 Report June 25, 2014 Egentligen inget konstigt att vakuum förställning ger 40grader på tomgång och man ska inte fästa så tankar på värdet utan mest gå på känsla.Ett "ska" värde finns inte eftersom det beror på kompression och bränslet förmåga hur fort det brinner.Ju lägre kompression motorn har desto mera grader behövs oftast på tomgång för att förbränningen ska hinna medEgentligen utgå hellre från den mekaniska förställningen som fördelaren ger vid ca 3500rpm.På en normal 9:1 motor ska det minst vara 37 grader vid det varvtalet...40 grader mekaniskt inget ovanligtHög komp motor på runt 11 så sjunker graderna.Det är iallafall viktigare att fördelaren ger rätt mekanisk förställnings värde där än den vakuumstyrda för tomgångNär vakuum styrningen tar över så har man inte mycket val annat än som du nu gör om motorn går dåligt...är det inte justerbart så blir det chimsningSkickas från min iPad via Tapatalk Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.