lennart lundberg July 9, 2014 Report July 9, 2014 Hej!Någon som har tips på varför min servostyrning (Mustang -66) går trögt ibland. Kan det vara så att den är värmekänslig för de varma dagarna som är nu. Oljan är ny.Fungera bra när man börjar köra, sen kommer felet smygandes. Går knappt att svänga runt i en rondell och ratten vill inte gå tillbaka utan att man hjälper till. När den bråkar är den vinglig på vägen och den ”vägkänsla” som fanns är borta.Om jag stannar en stund och fortsätter att kör är den normal igen ett tag. Har märkt detta fel tidigare men inte tänk på om det var en varm dag eller inte och har inte funnit något påtagligt fel. Provkört och allt fungerade igen.Lennart CMC 1507 Citera
Rudhan July 9, 2014 Report July 9, 2014 Jag hade ett liknande problem med min 68'a för ett tag sen, lite då och då blev styrningen väldigt hård, som om servon slutade fungera. Det visade sig att det var precis det som hände. Jag spände åt remmen hårdare, den slirade helt enkelt. Jag har spänt på känsla, troligen är det bättre att mäta spänningen. Det kan förstås vara något annat knas med din. Hoppas det löser sig. Citera
lennart lundberg July 9, 2014 Author Report July 9, 2014 Hej Rudhan!Tack för tipset. Jag spände remmen idag på förmiddagen innan det blev en åktur, utan positivt resultat. Ska pröva med att ytterligare spänna remmen i morgon.Ha en bra varm kvällLennart CMC 1507 Citera
Tbird July 9, 2014 Report July 9, 2014 Det finns alltid en chans att det finns luft i systemet.Oftast om det finns luft i systemet då brukar det "gnälla", men i bland inte. Citera
lennart lundberg July 9, 2014 Author Report July 9, 2014 Hej Tbird!Om det skulle finnas luft i systemet borde inte det ha luftat sig själv under alla turer med bilen.Har haft samma tendens tidigare år men inte som nu varje dag denna varma vecka.Finns det något tips på hur man kan hjälpa till med luftningen som jag har uppfattat som självluftande system.Funderar på om det kan vara kolven (cylinder) som servoventilen styr, att den spökar av värmen.Lennart CMC 1507 Citera
lennart lundberg July 11, 2014 Author Report July 11, 2014 Hej igen!Har bytt styrcylindern mot en begagnad för test. Blev mycket, mycket bättre men inte okej.Fråga.Är dessa en svag länk i servosystemet?Finns det någon annan ATF olja än den som använd i lådan, som passar bättre eftersom cylinder verkar vilja gå trögt efter ett tag? Förmodligen av värmen.Är det en ny som gäller eller har någon ett bättre förslag för test?VP-autoparts har en. Någon som har erfarenhet av den.Lennart CMC 1507 Citera
Per Berglund July 11, 2014 Report July 11, 2014 (redigerad) Hej igen!Har bytt styrcylindern mot en begagnad för test. Blev mycket, mycket bättre men inte okej.Fråga.Är dessa en svag länk i servosystemet?Finns det någon annan ATF olja än den som använd i lådan, som passar bättre eftersom cylinder verkar vilja gå trögt efter ett tag? Förmodligen av värmen.Är det en ny som gäller eller har någon ett bättre förslag för test?VP-autoparts har en. Någon som har erfarenhet av den.Lennart CMC 1507Hela styrservosystemet är enda stor svag länk på Mustanger 65-70 tyvärr! En ny cylinder är enda möjligheten eftersom den inte går att renovera utan avancerade maskiner...Yttre packbox går att byta på cylindern men har endast en tätande funktion.Kontrollventilen blir också sliten och det finns en del renoveringsprylar som man enkelt själv kan installeraTyvärr så finns det inuti denna klump en ventil som gärna slits och det är denna ventil som styr oljan åt höger eller vänster....Kan vara den som kärvar på din! ...Finns ej att köpa tyvärr annat än en komplett enhet!Jag har tillverkat sådan ventil men det är inte alls lönsamt eftersom det är hög precision och den måste härdas.Nu var detta mer än 10år sedan då inte det fanns andra alternativ än begagnat så man la helt enkelt ut vad det kosta.Idag skulle jag köpa nytt. Både kontrollventil och cylindern.Görs seriöst av Flaming River!Funderar du på köpa nytt så visst kan du bara ersätta komponenterna till samma rätt dåliga system men ett tips är att istället byta till ett Borgesson system.Kolla här!http://www.borgeson.com/xcart/catalog/Mustang_P_S_Kit_19651966_289_302_351W_Power_Steering-p-1551.htmlMed detta så slänger du bort både kontrollventil och cylindern! Istället får man en ny styrsnäcka med integrerad servo som alla senare Mustanger 71+ harMYCKET bättre känsla för samma kostnad!...Bara att få en ny snäcka är ett lyft!Originalprylarna kan man alltid spara ifall man tror det skulle spara värdet. Ändrade %s av %s (%s) Citera
lennart lundberg July 11, 2014 Author Report July 11, 2014 Hej Per!Tack för ditt uttömmande svar!Är inne på att byta till Borgeson styrning precis så som du skriver. Har gjort en adapter som kan ersätta kontrollventilen och har även en rattstång som passar, men.Har en nästan ny USA renoverad original snäcka i bilen, monterad av mig. Gått ca 2-300 mil i Sverige.Har även tidigare prövat med en ny egentillverkad servoventilkolv och även en annan originalkolv.Har inget läckage som är synligt. Styrningen fungerar ganska bra ”USA norm” innan den blir varm. En ny cylinderkolv är en ringa kostnad mot att byta hela kittet.Varför blir den trög = okänslig efter ett tag beroende på vägsträcka?Styrningen är okej mestadels vid korta åkturer men inte trevlig på lite längre turer.Lennart CMC 1507 Citera
Per Berglund July 11, 2014 Report July 11, 2014 Ja trögheten är nog svår att identifiera så pröva sig fram är nog det enda rätta.Värme kan påverka många faktorer så det är nog lite av en gissningslek.Pumpen kan ju ha en skada som gör att oljan inte pumpas rätt när viskositeten ändras med temperaturen.En skada brukar ibland visa sig i form av bubblor...Men det är väll inget sådant i oljan?Känn på oljetemperaturen när du märker tröghet...Är den riktigt varm och rentav luktar konstigt så tippar jag pumpfel.Cylinderkolven kan ju även den ha ett invändigt läckage som visar sig först när oljans viskositet ökar.Samma sak med ventilen i kontrollenheten!! Minsta skada på den så kan oljan vandra mellan kamrarna och därmed motverka riktningen! Ett jävla system helt enkelt!! Börja med köpa ny kolv och testa när du ändå märkt en förbättring!Jag skulle aldrig i livet göra det för jag vet hur det brukar bli i slutändan....A ger B som behöver C och påverkar D så E och F måste köpas ååååååhhh åt helvete med skiten! Men ibland har man tur! Citera
lennart lundberg July 12, 2014 Author Report July 12, 2014 Hej igen Per.Jag förstår precis hur du menar.A------D osv. = dyrt i slutänden.Har kikat lite på denna sida från Dalhems och tänker kontakta dem på måndag:http://dalhems.com/sv/s?q=borgeson%20styrsn%C3%A4ckaHar bytt till ny olja (Texamatic 7045E) samma som i Volvo:s 940 automat som jag hade hemma. Den lär vara lite fetare.Ny provtur i dag om tid ges.Tidigare var det Texamatic 9330 som är till Mustangens låda.Har mätt oljetemperaturen i pumpen med känselkropp i oljan 72 grader. En enbart temperaturmätare. Inga bubblor eller skummande olja vid dessa tillfällen.Lennart CMC 1507 Citera
Per Berglund July 12, 2014 Report July 12, 2014 72 grader låter helt normalt.Låter vettigt att pröva en "slipprigare" olja.....I styrsystem ska ju allt glida så lätt som möjligt och Typ F är en klistrigare olja.En annan variant som jag inte testat är Omega produkt Omicron 699Den har samma viskositet som Typ F men har inga friktions medel och är mer lik Mercon och Dexron IIISen är det ingen mineral heller vilket är stor fördel[TABLE=class: excel110][TR][TD=class: excel122]Omicron 699 TRANSMISSIONSOLJA ATF "H” HIGH PERFORMANCE[/TD][/TR][TR][TD=class: excel115]-44 till +185°C[/TD][/TR][TR][TD=class: excel116, width: 516]ATF olja för många specifikationer före 2006 - t.o.m klassiska bilar[/TD][/TR][TR][TD=class: excel117, width: 516]Helsyntetisk ATF-olja, utvecklad för nya (efter 2003) men även äldre (automatisk) transmissioner av GM och Ford, och många andra märken.[/TD][/TR][TR][TD=class: excel117, width: 516]Utmärkt för servostyrning, hydrauliska system och roterande kompressorer där en utmärkt flytbarhet vid låga temperaturer krävs[/TD][/TR][TR][TD=class: excel116, width: 516]Syntetisk ATF olja för bl.a Dextron III F/G/H - och II-E, II-D, B, AQ-ATF type A[/TD][/TR][TR][TD=class: excel118, width: 516]Viskositet. SAE 0W-5[/TD][/TR][/TABLE] Citera
lennart lundberg July 12, 2014 Author Report July 12, 2014 Hej igen!Vilket bra förslag Per.Har hört talas om denna olja, men fallit helt ur minnet. Åldern!Har åkt en provtur och ingen förändrig tyvärr. Trodde häromdagen att jag hittat felet, ett av alla.Ingen ny cylinder! Helt rätt som du skrev.Kom även att tänka på detta.Någon som har prövat att montera oljekylare som kyler servooljan, för att haft liknande problem?Lutar åt en helt ny styrning som du skriver. Även så har mina tankar varit.Ps. Vill gärna hitta felet innan bytet. Sådan är jag.Lennart CMC 1507 Citera
pools July 14, 2014 Report July 14, 2014 Hej Lennart!Jag har haft nästan samma problem. Och det visade sig vara pumpen. Servon slutade fungeranär det blev varmt. Och pumpen skummade oljan. Men som Per säger, det är ett djävla skitsystemFord har på våra äldre Mussar. Min funkar nu hyfsat, förutom att det går tyngre att styra åt vänsterän åt höger. Men det skyller jag på att styrkolven i cylindern är "felvänd". Den ser exakt likadan utpå höger och vänster sida så det är lätt att montera den fel när man sätter ihop. Jag har inte testatatt vända på den då det är ett jäkla jobb att plocka isär skiten, och sen sätta ihop igen. Så länge dominte säger nåt på besiktningen så får det vara. Det kanske "nöter" in sej så småningom.Jag har inget svar på dina frågor, men kanske mitt problem kan göra att det blir lättare för dig attkomma på problemet.Mvh.P-O Citera
lennart lundberg July 16, 2014 Author Report July 16, 2014 Hej igen!Har delat styrkolven och ser inget fel mer än att det finns lite repor på den vita nylon ringen. Kan inte var den som spökar och gör att styrningen gå trögt.Har svetsat ihop den igen med samma resultat. Trögt ibland.Någon som har att sälja eller kan låna ut en pump för att pröva det som "pools" tipsade om. Fel på Servopumpen.Kan vara bra att vet innan investering i ny servostyrsnäcka och kanske även behöver ny pump som inte ser ut som originalpumpen. Har sökt efter en servopump som ser ut som den gamla även på vårat Forum.Är tyvärr slut hos USA leverantören som även drabbar de svenska återförsäljarna som har slut på dem.Lennart CMC 1507 Citera
Per Berglund July 16, 2014 Report July 16, 2014 Testa Rock Auto dom ser ut att ha. Köper ofta därifrån och är snabba i leveranser.https://www.rockauto.com/catalog/x,carcode,1332885,parttype,7380Skickas från min iPad via Tapatalk Citera
lennart lundberg July 17, 2014 Author Report July 17, 2014 Hej Per!Tack för tipset.En fråga till dig.Om pumpen nu kostar ca 100 dollar, vet du vad den kan kosta totalt (bara ett ca pris) att få den till Sverige med alla avgifter. Är det 1 200, 1 400, 1 600 eller 1 800 kr osv.Lennart CMC 1507 Citera
Per Berglund July 17, 2014 Report July 17, 2014 (redigerad) HejFaktiskt köpte jag förra året en pump!Hade lite bråttom så då slår transporten hårt men inga pengar i det stora hela att prata om i mitt fall.RockAuto har ju mest service delar så man kan ju passa på fylla på med annatHär ser du vad det kostade inkl fraktenOBS! Priset står i Euro faktiskt....Klicka på bild så syns det bättreJag kolla historiken på kontot och hitta bara en transaktion17 kr / € blir det alltsåSen tar man ju en risk att det blir fel och man kan inte byta.Jag har faktiskt aldrig fått något fel annat än min egen klumpighet så jag beställer gärna från RockAuto eller Summit eller Mustangs Unlimited Ändrade %s av %s (%s) Citera
lennart lundberg July 17, 2014 Author Report July 17, 2014 Hej Per och alla andra!Tack för ditt och övriga svar.Fick under dagen i dag reda på, automatoljan som var avsedd för C4-lådan och vår gamla Volvo 940 automater AW-71/72 INTE passade i Mustangens servostyrning.Dessa oljor har en extra bokstav efter ATF(-F). Passar inte, vilket jag har hör att de ska passa i servostyrningen. (Dessa som jag har prövat).Den olja som Per tipsade om var inte så lätt att handla över disk. Däremot Dextron III (mineralolja) fanns som exempel på AD bildelar över disk, skulle passa.Bytte till den oljan som ett sista desperata försök.Peppar, peppar så fungerade styrning (USA norm), en färd på ca 5 mil efter oljebytet.Håll tummarna så länge NI orkar, att det fungerar för mig.Beställning av ny pump från USA uppskjutet.Ps. Åkte igår till Vega-baren (Stockholm, Mustang träff, Onsdagar) innan bytet och servostyrningen började krångla redan efter ca 2 mil från bostaden.Ha en bra fortsättning på sommarenLennart CMC 1507 Citera
lennart lundberg September 27, 2014 Author Report September 27, 2014 Hej!Lite info. till er som tänker byta till Bogerson servostyrväxel från Mustangens servostyrning.Investerat i en Borgenson styrväxel och använde min Mustangens -66 original servo pump.Samma tendens med trög servoverkan och ostabil styrning efter ca 1 mils körning.Blev rekommenderad att byta pump mot en ny från annan säljare.Nyrenoverad USA pump köpt med samma syntom som ovan.Satte tillbaka bilens original pump, detta upplevdes som ett bättre alternativ mot USA pumpen.Under provturen med stopp för att tanka så försvann servoverkan totalt . Pumpen KASS efter start. Ett byte mot USA pumpen vid hemkomst fungerade styrningen, men inte bra.Enligt säljaren så ska deras styrväxel Borgeson fungera mer Fords servopump och ett slangpaket finns framtaget till detta kit.Läser man på CJ Pony Parts så rekommenderar de en annan pump som passar bättre. Lite sen läst.Se länk och produktbeskrivning:http://www.cjponyparts.com/borgeson-power-steering-pump-saginaw-kit-289-302-351w-1965-1970/p/PSPK2/Saknar denna information från säljaren eller generalagenten före köpet.När pumpen rasade och vid hemkomst var tempen på servooljan ca 105˚ grader viket jag tycker är lite i överkant.Säljaren vill sälja en ny pump med slangar som passar deras pump som ett alternativ till deras styrning.Är detta lösningen?Lennart CMC 1507 Citera
turbo57 September 29, 2014 Report September 29, 2014 För en novis som mig vad det gäller servostyrning men det här är ju hydraulik, verkar du ha nåt i systemet som stryper flödet vilket kan göra temperaturen hög:confused:/Leif Citera
lennart lundberg October 5, 2014 Author Report October 5, 2014 Hej Leif!Mycket troligt att du har rätt.Misstänker snäckan i mitt fall men kan var på helt fel spår.Plockade isär original pump som hade givet upp helt. Hittade inget fel utan satte ihop den igen. Prövade den igen i bilen och pumpen fungerade. Åkte samma sträcka som när den gav upp och mätte temperaturen vid bensinmacken ca 85˚ grader (samma pump var 105˚ grader när den gav upp). Dålig servoverkan på tomgång och igen bättring vid högre motorvarv, stilla stående bil.Satte in den nyrenoverade USA pumpen och åkte samma sträcka. Vid bensinmacken mättes temperaturen på servooljan ca 105˚ grader även i denna pump, har visat läger temperatur vid tidigare mätningar. Dålig servoverkan på tomgång men blev bättre med lite högre motorvarv.Det som förbryllar mig är att de är så olika värden på temperaturen vid olika tillfällen och på bägge pumparna.Det finns ett pysande/väsande ljud inne i kupén med bägge pumparna.Säljaren vill att jag ska pröva med ytterligare en pump för att utesluta fel på styrsnäckan. En mer kostnad.Lennart CMC 1507 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.