Jump to content

hackar vid gaspådarag Edelbrock


Pelle H
 Share

Recommended Posts

Hej,

Min 302:a automat med Performerkam och Edelbrock 1405 förgasare med manuell choke, har plötsligt börjat hacka vid kraftigt gaspådrag, ex vis vid rödlyse, eller om man håller på bromsen och gasar/varvar till lite så är det på gränsen att motorn hackar till och vill stanna.

Har annars alltid gått jämnt och fint med undantag för kraftiga kurvtagningar då den alltid har 'flottör-hackat lite, men absolut inga acc-problem tidigare.

Tändstiften är ljusgråa och Pertronix fördelaren nypyutsad från lite oxid, allt ser bra ut.

Kan det vara någon vacuum slang som börjat spricka/läcka, eller har nån ett bra tips inför semester rundan?

Tack/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, har mätt enl instruktion från Pertronix, verkar inte vara nåt fel på värdena.

Men bytte i a f tillbaks till brytarna och fanskapet hackar fortfarande ordentligt när man gasar ordentligt.

Vid snäll-åkning funkar den, även i rådande värme men man måste vara försiktig på t ex P-platser då den lätt stannar när man växlar fram å back (C4 automat).

-Fler 'fault-finding' tips emottaget med absolut största tacksamhet.

Tack/ Pelle H

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat flottörnivån annars skruva av toppen på förgasaren och gör det.

Det gör mer än vad man tror att ha fel nivå.

Super enkelt på Edelbrock att justera den!

Om du gör det passa då på att skaka på en flottör och lyssna ifall någon flottör läckt in bensin.

Sen en så enkel sak som bränslefilter måste man byta!

Många tror att man inte behöver byta så ofta på dessa "sommar" bilar som bara rullar några 100 mil.

Men faktiskt kan det vara nödvändigt att byta oftare.

Nu är det vanligt att man installerar väldigt finmaskiga filter och när bensinen torkar bort på vintern så sätts maskorna igen av olika utfällningar.

Löses inte upp sen när man börjar köra igen.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tack för tips.

Har kollat igenom tändingsinställning, ser OK ut (10-15grader vid tomgång), Acc pumpen squirtar, vacuumklockan funkar och tändplattan rör sig, inget märkbart vacuumläckage. Möjligtvis var Idle-skruvarna inte balanserade så de är nu bättre justerade.

Efter allt petande i det mesta har motorn skärpt sig och hackar inte längre vid rödlyse-pådrag :-) Dock ingen synbar åtgärd som kan härledas...

MEN, ett problem som egentligen alltid varit är när man t ex har en växel i (C4 automat) och håller foten på bromsen och snabbt varvar upp och släpper gasen lika fort, då snubblar motorn och stannar lätt vid varvtalsfallet, särskilt om den inte är fullvarm.

Inget avgörande problem såklart men irriterande på t ex parkeringsplatser, etc.

...Skulle vara skönt att bli av med det!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

MEN, ett problem som egentligen alltid varit är när man t ex har en växel i (C4 automat) och håller foten på bromsen och snabbt varvar upp och släpper gasen lika fort, då snubblar motorn och stannar lätt vid varvtalsfallet, särskilt om den inte är fullvarm.

Inget avgörande problem såklart men irriterande på t ex parkeringsplatser, etc.

...Skulle vara skönt att bli av med det!

Om du bromsar hårt eller svänger kraftig stannar motorn då?

Vad har du för bränslepump?

Link to comment
Share on other sites

Svårt säga men det är forfarande tecken på fel flottörnivå , trasig flottör, täppt bränslefilter med dom symtomen

Bränsletrycket kan ju vara fel men med en standard pump är det knappast för högt.

Finns ju en rad andra orsaker men det är ju bäst att kolla allt som ska justeras först

Kollar du flottörnivå har du ju även en chans att blåsa igenom hela förgasaren för att jaga bort alla små troll som byggt bo där.

En annan grej är att förgasaren kanske har för svaga "step up" fjäder på nålarna.

Min tanke om det är att när du gasar till och släpper så ökar vakuumet kraftigt under en kort period.

Vakuumet drar ju ner nålarna i munstyckena för att strypa flödet av bensin.. Är fjädern för svag så åker nålarna i botten under för lång tid.

Bara en "bonn teori" men har du en fjäder sats så är det ca 2min jobb att testa andra fjädrar.

Original fjädrar är orange märkta och det brukar funka till det mesta ändå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har köpt nya fjädrar på Hansen som ska testas så småningom.

När jag nu varit runt och kollat 'allt' slår det mig att vid 6-700rpm ger min vacuum-mätare inget (!)utslag, men varvar jag upp ordentligt så kommer vacuumet ner till normalt undertryck. När jag 'sugtestar' vacuum-mätaren verkar den fungera helt rimligt.

Jag har ju bara Edelbrock Performer Plus insug+kam.

Skumt, med tanke på att motor trots allt går bra och hyggligt jämnt på tomgång när den är varm.

Power-bromsar, C4-växlingar och whatever funkar också helt normalt.

-Vad kan detta indikera?

Link to comment
Share on other sites

Nix inte skumt för jag gissar du mäter på förgasarens uttag som kallas "ported" och den ger inget vakuum på tomgång.

Flytta över slangen för vakuum förställningen till det andra uttaget istället.

Det är "manifold" vakuum och motorn "brukar" gå bättre på det.

Samma uttag som du kanske satt C4 vakuum modulator på.

Sätt ett T-kors så får du plats med fördelar slangen också

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hade liknande problem med min Mustang. Och de visade sig vara tändningslåset som jäklades.

Jag drog en ny plus från tändspolen till pluspolen på batteriet.

De blev att inhandla ett nytt tändningslås.

Tydligen så blir de så här på våra gamla Mustanger när vi vill ha ur mer ur motorn.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har korrigerat vakumslangarna som Per påpekade, tack!

Bilen hackar som sagt inte längre, den går tvärtom ganska bra.

MEN jag har kvar problemet som egentligen alltid varit; när man t ex har en växel i (C4 automat) och håller foten på bromsen och snabbt varvar upp och släpper gasen lika fort, då stannar motorn lätt vid varvtalsfallet, särskilt om den inte är fullvarm, precis som om den tappat andan.

Har ställt upp tändningen något till 12° och gått igenom allt annat.

Bytt ACC-pump och satt i nya fjädrar i förgasaren, först nya oranga (ingen färg kvar på de gamla), sedan bytt till rosa - ingen märkbar skillnad efter nån kilometers provkörning.

Inget katastrof problem men 'så ska det ju inte va'...

Link to comment
Share on other sites

Hade liknande problem med min Mustang. Och de visade sig vara tändningslåset som jäklades.

Jag drog en ny plus från tändspolen till pluspolen på batteriet.

De blev att inhandla ett nytt tändningslås.

Tydligen så blir de så här på våra gamla Mustanger när vi vill ha ur mer ur motorn.

Är det inte så att tändspolen bara skall ha 6-7 volt normalt och bara 12 volt i startögonblicket. Det är väl därför vi har ett startrelä i våra gamla bilar, eller har jag missuppfattat något?

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att tändspolen bara skall ha 6-7 volt normalt och bara 12 volt i startögonblicket. Det är väl därför vi har ett startrelä i våra gamla bilar, eller har jag missuppfattat något?

Nä minimum 8volt och 12volt när du startar. Har jag för mig.

Min gav 7volt och gick ryckigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...