Jump to content

Dämpa ljudet lite


JH

Recommended Posts

Jag vet!!!.... Man ska inte fråga om något som inte har hänt.

Jag ska regbesikta en 67 med BB och har satt på ett rostfritt två och en halvtum system. Jag vet inte vart gränsen går för ljudstyrka men har någon tips om ett mycket enkelt sätt att dämpa volymen om det skulle behövas.

Jag har försökt gardera mig på de flesta sätt för att inte skapa anledning till något att anmärka på och tänkte även på ljudet. Det kanske inte finns några speciella gränser för så gamla fordon.

Link to comment
Share on other sites

För en himla massa år sedan hade jag en Grandé med raka rör som lät mycket.... Så inför besiktningen tog jag ett rör som passade inuti avgasrören, svertsade nät i änden och fyllde röret med stålull svetsade nät i andra änden och trädde in rören i skarven före bakaxelkrökarna....

Den blev rätt tyst (utan synliga dämpare....) ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är ett gammal MC-tricks, då körde jag bara in ett antal diskbollar av grövre stålull, och blockerade dem med nät.

Bra att köra minst ca 20 mil innan besiktningen, så sotar det igen i stålullen.

Link to comment
Share on other sites

Finns även färdiga insatser man kan köpa och sätta i rören förutsatt att man har raka rör på slutet utan böj. Kommer dock inte ihåg tillverkaren. Har ett par sen corvetten som bullra rejält. Köpte dom på micro. Kanske simons som tillvera dom?

Link to comment
Share on other sites

Finns även färdiga insatser man kan köpa och sätta i rören förutsatt att man har raka rör på slutet utan böj. Kommer dock inte ihåg tillverkaren. Har ett par sen corvetten som bullra rejält. Köpte dom på micro. Kanske simons som tillvera dom?

Stämmer, jag beställde ett par via Mekonomen, svetsade muffar på dem idag så kan jag sätta dit och ta bort efter behag ;). Jag lägger in en bild senare.

Link to comment
Share on other sites

Några bilder på rören... som passade som en handske. Jag testade så att rören var centrerade och sammanfogade sen med några punkter till. Det blev lite mjukare ljud :)

post-530-144839491891_thumb.jpg Fäster rören med en avgasklämma.

post-530-144839491878_thumb.jpg

post-530-144839491884_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Några bilder på rören... som passade som en handske. Jag testade så att rören var centrerade och sammanfogade sen med några punkter till. Det blev lite mjukare ljud :)

[ATTACH=CONFIG]31401[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]31402[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]31403[/ATTACH] Fäster rören med en avgasklämma.

Vad har du för dimension på slutrören. Jag har 2.5" på mina. Har jag tur så passar dom på mina slutrör.

Link to comment
Share on other sites

Mina rör är 2,5" så dämparna passade bra invändigt med lite slipning runt kanterna. Punktade i en delad skarvmuff.

Link to comment
Share on other sites

Kör 2,5" sidepipes med en ljuddämpare på var rör. Före första bes tryckte jag i några av ovan nämnda "diskbollar" i var rör och satte sedan dit nedvinklade ändrör längst ut där jag svetsat två spik som ett X i. (dels för att hålla kvar bollarna men även för att bryta ljudet lite)

Efter det har jag bara kört in med sidepipes som de är. De varvar ju inget speciellt så har klarat mig. :-)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...