Jump to content

Startproblem 351C


Recommended Posts

Hej! Hemkommen från en fantastisk helg i Sälen med många av er härliga Mustangägare! Och utan er förstahjälp på plats hade jag haft problem att ta mej hem. Tack alla som kom med idéer! :clap:

Problemet började när jag skulle starta bilen i Mora på morgonen efter att den då hade körts 43 mil o den dog så fort jag släppte nyckeln. Med mycket gas o våld lyckades jag starta den med nöd o näppe...

Men nu visar det sej att den startar direkt o utan problem om man förbikopplar startrelät...

Var är det mest troligt att felet sitter? I tändningslåset eller nån annanstans o hur kan man kolla det? Vill ju vara säker på vad det är innan man beställer delar...

Hälsningar Jenny

Link to comment
Share on other sites

Om problemet är ur världen när du förbikopplar startreläet, så ligger förmodligen felet där. Jag hade ett omvänt problem för några år sedan. Ibland men inte alltid fortsatte bilen att gå då man slog av tändningen. En kort aktivering av startmotorn medans bilen gick på tomgång, och då pratar vi om bråkdelar av en sekund, gjorde att något "släppte" och motorn gick att slå av. Efter byte av startrelä var problemet borta.

Link to comment
Share on other sites

Ja då visade det sej att det inte hjälpte att ladda batteriet eller byta relä. Har nu en tillfällig lösning med att starta genom att förbikoppla, så överlever nog till vintern. Men är det bara en möjlighet kvar då? Tändingslåset? Eller kan det vara något annat?

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är min kunskap om detta förbrukad om inte byte av startrelä hjälpte. Hoppas någon annan kan fylla på. Lasse Oscarsson är vår klippa i klubben på gamla mustanger. Vakna nu Lasse och hjälp stackars Girly!

Link to comment
Share on other sites

Nej du bytte relät och strömmen till spolen kommer från startrelät vid startögonblicket.

Spolen fick kanske inte rätt ström med ditt gamla startrelä.

Oj skrev fel - menade att vi bytte relät och att det inte hjälpte....

Link to comment
Share on other sites

Lustigt hur det kan smitta av sig. Idag vägrade min Musse att starta. Ett svagt klickljud från motorrummet, sen dog all ström i bilen. Den planerade lunchturen fick bli med Volvon.:( Under lunchen funderade jag på vad som kunde hänt. Kanske var det så enkelt att jag hade lämnat växelväljaren i drive-läge? Kollade när jag kom hem, men icke. Kollade elchemat om det fanns någon huvudsäkring, men nej. Såg några tusenlappar fladdra iväg för en ny startmotor, men varför dog all ström? Felet var mycket enkelt. Har en batterifrånskiljare i form av en bult på minuspolen, som kan skruvas ur och försätta bilen i strömlöst tillstånd. Den hade jag inte rört på några månader och skruvade ur den. Den var ärgad och full med oxid. Efter rengöring skruvade jag dit den igen och bilen startade.:D Kan vara något att tänka på för er som har samma arrangemang. Skruva lite på den ibland.

Link to comment
Share on other sites

Lustigt hur det kan smitta av sig. Idag vägrade min Musse att starta. Ett svagt klickljud från motorrummet, sen dog all ström i bilen. Den planerade lunchturen fick bli med Volvon.:( Under lunchen funderade jag på vad som kunde hänt. Kanske var det så enkelt att jag hade lämnat växelväljaren i drive-läge? Kollade när jag kom hem, men icke. Kollade elchemat om det fanns någon huvudsäkring, men nej. Såg några tusenlappar fladdra iväg för en ny startmotor, men varför dog all ström? Felet var mycket enkelt. Har en batterifrånskiljare i form av en bult på minuspolen, som kan skruvas ur och försätta bilen i strömlöst tillstånd. Den hade jag inte rört på några månader och skruvade ur den. Den var ärgad och full med oxid. Efter rengöring skruvade jag dit den igen och bilen startade.:D Kan vara något att tänka på för er som har samma arrangemang. Skruva lite på den ibland.

Lustigt ja, men bra att du löste problemet så fort! Har hört om det problemet förut och jag har en sådan för försäkringen, men min bil får ju ström...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Den brytare man monterar på batteriets plus eller minuspol funkar sådär! Använder man den

inte kan det bli oxidering på kontaktytorna. Använder man den ofta blir det egentligen samma sak.

Den är ingen bra kontakt för så höga strömmar som går genom den. Men den är den enda enkla

lösningen som finns för våra gamla bilar. Enda lösningen är att hålla den i trim. Ta loss den varje

vinter, rengör kontaktytorna ordentligt, så funkar den flera år.

Problemet med startreläet kan var att du fått fel relä när du köpte ett nytt. Det finns nämligen två

varianter av det. Ett där den högra lilla polen på reläet är jordat internt, och ett där det inte är det.

Det funkar nämligen så ett reläet kopplar förbi en motståndskabel som går till tändspolen. Vid normal

gång får tändspolen c:a 6-7 volt. Vide startögonblicket får den 12 volt. Startreläet sköter den saken.

Är det fel relä kommer inte tändspolen få den spänning den behöver för att kunna starta bilen. Kolla det.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Den brytare man monterar på batteriets plus eller minuspol funkar sådär! Använder man den

inte kan det bli oxidering på kontaktytorna. Använder man den ofta blir det egentligen samma sak.

Den är ingen bra kontakt för så höga strömmar som går genom den. Men den är den enda enkla

lösningen som finns för våra gamla bilar. Enda lösningen är att hålla den i trim. Ta loss den varje

vinter, rengör kontaktytorna ordentligt, så funkar den flera år.

Problemet med startreläet kan var att du fått fel relä när du köpte ett nytt. Det finns nämligen två

varianter av det. Ett där den högra lilla polen på reläet är jordat internt, och ett där det inte är det.

Det funkar nämligen så ett reläet kopplar förbi en motståndskabel som går till tändspolen. Vid normal

gång får tändspolen c:a 6-7 volt. Vide startögonblicket får den 12 volt. Startreläet sköter den saken.

Är det fel relä kommer inte tändspolen få den spänning den behöver för att kunna starta bilen. Kolla det.

Mvh.

P-O

Tack för tipset! :) Ska kolla det! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur gick det? Fick du ordning på problemet? Du vet att vi alla är nyfikna och vill veta om vi kunde

hjälpa till, och att andra med samma problem också blir hjälpta.

Mvh.

P-O.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...