Jump to content

Tips till en blivande mustangägare?


Martin72

Recommended Posts

Nu när jag vuxit upp tillräckligt känner jag att det är dags att förverkliga en dröm jag haft ända sen jag hyrde en Mustang på en resa i USA för 10 år sen. Sparandet är i full fart, och kommer förhoppningsvis någon gång lagom till nästa vår räcka för att köpa en egen pärla för mysåkning.

Tänkte att detta är den bästa platsen att fråga er som redan tillhör denna härliga skara; vilken Mustang hade ni köpt, och varför? Jag tänker mig max 200000, och jag kommer inte vinterköra, utan förvara i varmgarage då. Det jag känner att jag vill åt är körupplevelsen, och en härlig motor med skönt ljud (så en V8 är det enda rätta för mig). I övrigt är både de nyare och äldre årgångarna intressanta.

Förslag på årsmodeller, med eller utan cab, saker att akta sig för etc. mottages tacksamt :)

ps. jag är inte helt avig till tanken heller att åka till USA och importera en själv därifrån, är i en bransch som gör att bitarna med införtullning m.m. inte skulle bli några problem eller någon stor kostnad.

-- Martin

Link to comment
Share on other sites

Kul Martin att du är inne på att köpa en Mustang. Men för cirka 200000: så får du en hyfsad mustang beroende på modell. Om du vill ha en bil som håller sitt värde så skulle jag köpa en bil mellan 64-67. Många köper de nyare modellerna från 2005 och även dessa är trevliga att äga och köra. Här tror jag att priserna kommer att gå ner när den nya modellen kommer ut på marknaden.

Sedan om man skall ha en cab eller inte är en smaksak. Cabben är i regel dyrare och kräver också lite mer omvårdnad. Sedan när det gäller de första årgångarna så får man vara beredd att få höra vindbrus.

Om du köper en bil från USA så är det viktigt att gå igenom bilen ordentligt och att alla papper är i ordning och ta fram en Carfax på bilen. Jag kan tycka att du skall leta din bil här i Sverige och att hålla ögonen öppna under hösten då priserna går ner. Köp gärna från någon här i klubben då dessa bilar i regel är ordentligt skötta. Så börja fundera på modell och återkom om du har frågor. Lycka till! :mad:

Link to comment
Share on other sites

Kul Martin att du är inne på att köpa en Mustang. Men för cirka 200000: så får du en hyfsad mustang beroende på modell. Om du vill ha en bil som håller sitt värde så skulle jag köpa en bil mellan 64-67. Många köper de nyare modellerna från 2005 och även dessa är trevliga att äga och köra. Här tror jag att priserna kommer att gå ner när den nya modellen kommer ut på marknaden.

Sedan om man skall ha en cab eller inte är en smaksak. Cabben är i regel dyrare och kräver också lite mer omvårdnad. Sedan när det gäller de första årgångarna så får man vara beredd att få höra vindbrus.

Om du köper en bil från USA så är det viktigt att gå igenom bilen ordentligt och att alla papper är i ordning och ta fram en Carfax på bilen. Jag kan tycka att du skall leta din bil här i Sverige och att hålla ögonen öppna under hösten då priserna går ner. Köp gärna från någon här i klubben då dessa bilar i regel är ordentligt skötta. Så börja fundera på modell och återkom om du har frågor. Lycka till! :mad:

Tack för tipsen! Jo, mina tankar har gått lite åt antingen slutet av 60-talet á la Bullit, eller en 06-09 GT convertible. Har sett här att det ibland hålls några träffar i närheten, så jag får nog försöka pricka in att besöka en av dom så man kan känna vilken modell som känns och hörs rätt för mig. Just USA-importen är en liten gambling, det har jag förstått, med en del bilar som är krockskadade eller vart med om orkaner/översvämningar osv, därför gick mina tankar åt LA/Vegas-hållet, där det inte borde vara lika stor chans för det. Om man ändå skall dit på en resa så kan man ju kanske kombinera nöje med affärer :-) Men, för en första Mustang så är det nog förståndigt att söka i Sverige, där man vet vad som skall till för att det inte strular med pappersarbete osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

mustanger mellan 64 1/2 - 73 håller marknads värdet och lär inte gå ner, sen beror det på vad man betalar , köper man av bilhandlare osv så sjunker priset till privat nivå på alla modeller.

Link to comment
Share on other sites

Om du är ute efter en billig mustang med V8 för ett bra pris ska du nog rikta dig till en fox body eller den ovanliga Mustang II. För en fin Mustang II får du lägga kring 40-50 papp och då ingår för de mesta V8 för det priset. Jag valde mustang ii för att jag tyckte dem inte syns mycket på bilträffar samt är rolig att köra. Den gjordes bara i kupé och fastback form så om du är ute efter en cab i samma prisklass skulle jag rekommendera en fox body! :)

Link to comment
Share on other sites

Är man villig att lägga 200000:- på en hobby bil tittar man definitivt inte på en Mustang II eller fox :cool:

Om du är ute efter en billig mustang med V8 för ett bra pris ska du nog rikta dig till en fox body eller den ovanliga Mustang II. För en fin Mustang II får du lägga kring 40-50 papp och då ingår för de mesta V8 för det priset. Jag valde mustang ii för att jag tyckte dem inte syns mycket på bilträffar samt är rolig att köra. Den gjordes bara i kupé och fastback form så om du är ute efter en cab i samma prisklass skulle jag rekommendera en fox body! :)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...