Per Berglund September 15, 2014 Report September 15, 2014 Nu har jag fått veta att det är klart att Bilia kommer ha Mustang 2015 i sitt program.Första kärrorna dimper ner i Oktober vad jag fått höra. Citera
Per Berglund September 15, 2014 Author Report September 15, 2014 Vet ej exakt detaljer men enbart i Mälardalen från det jag hörde är det ca 4stGissningsvis de större ÅF med ekonomiDet är nog Bilia centralt som styr detta.Eftersom det säkert är väldigt dyrt att ta in ytterligare märke i en verkstad så är det bara de med störst kundunderlag som mäktar med detta ekonomiskt.Varje återförsäljare som blir tillfrågad kanske dessutom har något att säga till om Citera
Janne H September 16, 2014 Report September 16, 2014 Vad jag hört från återförsäljare på Ford så är det beställt 25 bilar till Sverige, troligen mest med V6.Janne H Citera
Daniel Linde September 18, 2014 Report September 18, 2014 Enligt Ford kommer ju endast 4:an och V8 till Sverige. Sen tillkommer ju privatimporten då såklart. Citera
Per Berglund September 18, 2014 Author Report September 18, 2014 (redigerad) Det är rätt tänk att ha V8an och 4anLite märkligt att Ford valt att fortsätta med V6an när den ändå är både svagare och törstigare än 4anEnda anledningen till V6an är att den blev billigast att tillverka men de som köper Mustang känns inte som om man söker billigast möjligast bil.4an är ju dyr på grund av sin dyra teknik med laddning och allt.V8 förbrukning= 1,57 l/milV6 förbrukning = 1,35 l/mil4an förbrukning= 1,07 l/mil[TABLE=class: specsTable, width: 960][TR][TD=class: headercell, colspan: 4]Engine Specifications[/TD][/TR][TR=class: specsRow_1][TD=class: bluecell][/TD][TD=class: tancell, align: center]Mustang V6[/TD][TD=class: tancell, align: center]Mustang EcoBoost®[/TD][TD=class: tancell, align: center]Mustang GT[/TD][/TR][TR=class: specsRow_2][TD=class: bluecell]Engine Type[/TD][TD=class: tancell, align: center]3.7L Ti-VCT V-6 Engine[/TD][TD=class: tancell, align: center]2.3L GTDI I-4 Engine[/TD][TD=class: tancell, align: center]5.0L Ti-VCT V-8 Engine[/TD][/TR][TR=class: specsRow_1][TD=class: bluecell]Engine Electronics[/TD][TD=class: tancell, align: center]PCM[/TD][TD=class: tancell, align: center]PCM[/TD][TD=class: tancell, align: center]PCM[/TD][/TR][TR=class: specsRow_2][TD=class: bluecell]Displacement[/TD][TD=class: tancell, align: center]3.7L (227 cu. In.)[/TD][TD=class: tancell, align: center]2.3L (137.5 cu. In.)[/TD][TD=class: tancell, align: center]5.0L (302 cu. In.)[/TD][/TR][TR=class: specsRow_1][TD=class: bluecell]Horsepower (SAE net @ rpm)[/TD][TD=class: tancell, align: center]300 hp @ 6500[/TD][TD=class: tancell, align: center]310 @ 5500 (93-octane fuel)[/TD][TD=class: tancell, align: center]435 @ 6500 (93-octane fuel)[/TD][/TR][TR=class: specsRow_2][TD=class: bluecell]Torque (lb.-ft. @ rpm)[/TD][TD=class: tancell, align: center]280 @ 4000[/TD][TD=class: tancell, align: center]320 @ 3000 (93-octane fuel)[/TD][TD=class: tancell, align: center]400 @ 4250 (93-octane fuel)[/TD][/TR][TR=class: specsRow_1][TD=class: bluecell]Compression Ratio[/TD][TD=class: tancell, align: center]10.5:1[/TD][TD=class: tancell, align: center]9.5:1[/TD][TD=class: tancell, align: center]11.0:1[/TD][/TR][TR=class: specsRow_2][TD=class: bluecell]Bore and Stroke (mm)[/TD][TD=class: tancell, align: center]95.5 x 86.7[/TD][TD=class: tancell, align: center]87.5 x 94[/TD][TD=class: tancell, align: center]92.2 x 92.7[/TD][/TR][TR=class: specsRow_1][TD=class: bluecell]Main Bearings[/TD][TD=class: tancell, align: center]4[/TD][TD=class: tancell, align: center]5[/TD][TD=class: tancell, align: center]5[/TD][/TR][TR=class: specsRow_2][TD=class: bluecell]Valve Lifters[/TD][TD=class: tancell, align: center]Direct Acting Mechanical Buckets[/TD][TD=class: tancell, align: center]Direct Acting Mechanical Buckets[/TD][TD=class: tancell, align: center]Roller Finger Followers[/TD][/TR][TR=class: specsRow_1][TD=class: bluecell]Fuel Delivery[/TD][TD=class: tancell, align: center]Sequential Multi-port Electronic Fuel Injection[/TD][TD=class: tancell, align: center]Direct Injection[/TD][TD=class: tancell, align: center]Sequential Multi-port Electronic Fuel Injection[/TD][/TR][TR=class: specsRow_2][TD=class: bluecell]Recommended Fuel[/TD][TD=class: tancell, align: center]Unleaded Regular[/TD][TD=class: tancell, align: center]Unleaded Premium[/TD][TD=class: tancell, align: center]Unleaded Premium[/TD][/TR][TR=class: specsRow_1][TD=class: bluecell]Exhaust[/TD][TD=class: tancell, align: center]Dual bright slashed cut[/TD][TD=class: tancell, align: center]Dual bright slashed cut[/TD][TD=class: tancell, align: center]Dual bright with rolled polished tips[/TD][/TR][TR=class: specsRow_2][TD=class: bluecell]EPA-Estimated Ratings (Actual mileage will vary)[/TD][TD=class: tancell, align: center]V6 manual Fastback: 17 city/28*[/TD][TD=class: tancell, align: center]EcoBoost manual Fastback: 22 city/31 hwy*[/TD][TD=class: tancell, align: center]GT manual Fastback: 15 city/25 hwy*[/TD][/TR][TR=class: specsRow_1][TD=class: bluecell][/TD][TD=class: tancell, align: center]V6 automatic Fastback: 19 city/28 hwy*[/TD][TD=class: tancell, align: center]EcoBoost automatic Fastback: 21 city/32 hwy*[/TD][TD=class: tancell, align: center]GT automatic Fastback: 16 city/25 hwy*[/TD][/TR][TR=class: specsRow_2][TD=class: bluecell]Transmission Type[/TD][TD=class: tancell, align: center]6-speed manual[/TD][TD=class: tancell, align: center]6-speed manual[/TD][TD=class: tancell, align: center]6-speed manual[/TD][/TR][TR=class: specsRow_1][TD=class: bluecell][/TD][TD=class: tancell, align: center]6-speed SelectShift® Automatic with Padde Shifters (optional)[/TD][TD=class: tancell, align: center]6-speed SelectShift® Automatic with Padde Shifters (optional)[/TD][TD=class: tancell, align: center]6-speed SelectShift® Automatic with Padde Shifters (optional)[/TD][/TR][TR=class: specsRow_2][TD=class: bluecell]Engine block material[/TD][TD=class: tancell, align: center]Aluminum[/TD][TD=class: tancell, align: center]Aluminum[/TD][TD=class: tancell, align: center]Aluminum[/TD][/TR][TR=class: specsRow_1][TD=class: bluecell]Cylinder head material[/TD][TD=class: tancell, align: center]Aluminum[/TD][TD=class: tancell, align: center]Aluminum[/TD][TD=class: tancell, align: center]Aluminum[/TD][/TR][/TABLE] Ändrade %s av %s (%s) Citera
Mas73 September 20, 2014 Report September 20, 2014 Så när kommer man kunna göra förfrågan om ett eventuellt inköp?Det verkar ju inte vara spikat varken med priset eller vilka bilhandlare som kommer tillhandahålla dem.Väntar de på demo exemplaren eller vad? Citera
Per Berglund September 20, 2014 Author Report September 20, 2014 Får du nog fråga Bilia! Kan nog tänka mig att det drar ut på tiden!Att få in en US Ford på programmet är säkert rätt krävande för dom.Service-/ diagnos verktyg och personal måste utbildas och jag gissar det inte är någon prioritet för Bilia.Det är lätt sälja en bil men man måste ju också klara av att ta hand om dom.Just nu ligger Ford i ett stålbad av nya produkter och närmaste tiden kommer ju viktigare bilar som nya Mondeo (Fusion) samt nya suven EdgeMussen får nog åka in på ett bananskal! Citera
Mas73 September 21, 2014 Report September 21, 2014 Tack Per! Ska ju inte ens behöva provköra nya Mustangen för att jag ska köpa den, så någon demo bil behöver jag inte vänta på, utan det hela handlar mer om ekonomi. Det är ju inte fritt med pengar i plånboken direkt och även om den är vacker på alla sätt och vis så finns det en gräns för vad man är villig att betala.Med risk för att få stryk men kommer man kunna välja till dragkrok? Citera
Per Berglund September 21, 2014 Author Report September 21, 2014 Med risk för att få stryk men kommer man kunna välja till dragkrok? Japp kom närmare ska du få en rak höger!!! Sånt får du köpa en annan kärra för! Citera
Wide September 21, 2014 Report September 21, 2014 Japp kom närmare ska du få en rak höger!!! Sånt får du köpa en annan kärra för!Pass upp här kommer en vänsterkrok från mig också... Citera
Per Berglund September 25, 2014 Author Report September 25, 2014 Jag frågade Bilia på deras Facebook kontoEfter 4 dagar svara dom att dom inte vet.I svaret kommer det obligatoriska "mail adress fisket"....Mailar man dom hamnar man i deras nyhetsbrev! Citera
Mas73 September 26, 2014 Report September 26, 2014 Jag mailade till Bilia Västerås och fick till svar:"Det som är sagt är att endast Ford standalone anläggningar kommer kunna sälja nya Mustanger.Vi är en sådan anläggning så jag hoppas att det även blir så.Ford har ännu inte släppt några priser, lanseringsdatum osv.Vi är många som är förväntansfulla iaf."Det verkar som sagt att de inte vet så mycket mer än alla andra. Citera
MathiasW September 26, 2014 Report September 26, 2014 "Strax innan midsommar" enligt denna artikel -> http://teknikensvarld.se/nya-ford-mustang-gt-tre-snabba-fran-provkorningen-160758/men är ju motorjournalistik så kanske en nypa salt på den Citera
Per Berglund September 27, 2014 Author Report September 27, 2014 "Strax innan midsommar" enligt denna artikel -> http://teknikensvarld.se/nya-ford-mustang-gt-tre-snabba-fran-provkorningen-160758/men är ju motorjournalistik så kanske en nypa salt på denEn annan tanke till att dra ut på det kan ju även vara att man vill slippa få eventuella förserie problem och därmed en massa service åtaganden. Citera
Norwall October 10, 2014 Report October 10, 2014 Hej!Det jag hört är att endast 4 anläggningar i Sverige är aktuella för att sälja Mustangen "officiellt". Att det kommer dröja innan det kommer några bilar hit beror nog på att tydligen går de åt som smör i solsken...Och det bästa av allt! Priset!4 cylindrig under 350 och en v8 för under 400.... Och enligt samma källa så kommer samtliga bilar som säljs i Europa ha sportchassie, hårdare sättning och större bromsar. Bara hoppas på att min källa är tillförlitlig, det största problemet blir vilken färg jag ska ha... :-) Citera
Per Berglund October 10, 2014 Author Report October 10, 2014 Ja det låter rimligt med 4 anläggningar!Har svårt se att lilla Sverige kommer behöva fler. Vet ej vad marknaden hamnar på men gissningsvis kanske 300st om ens det?Priset är faktiskt rätt mycket högre än tidigare år.Tänk på att tidigare handlare faktiskt agerat i 3-e hand och för att Mustangen överhuvudtaget skulle vara en affär för dom så gissar jag de minst är 30.000kr dyrare.Nu blir det direkt från Ford och alla profithungriga händer huggs bort.Görs nog en hel del besparingar med Fords egna transporter så självklart borde det bli billigare för oss Svenskar än tidigare. VEM VET?? Business är businessDagens handlare lär nog sluta med Mustang....Kanske fortsätter dom med specialbyggda modeller typ Saleen, Boss, ShelbyBlir intressant och se om Saleen blir rumsren nu i Sverige! Ford garanterar ju deras produkter så Saleen kanske kommer med på en räckmacka! Troligen inte med diverse regler här hemma Citera
AJ October 12, 2014 Report October 12, 2014 Ja det låter rimligt med 4 anläggningar!Har svårt se att lilla Sverige kommer behöva fler. Vet ej vad marknaden hamnar på men gissningsvis kanske 300st om ens det?Priset är faktiskt rätt mycket högre än tidigare år.Tänk på att tidigare handlare faktiskt agerat i 3-e hand och för att Mustangen överhuvudtaget skulle vara en affär för dom så gissar jag de minst är 30.000kr dyrare.Nu blir det direkt från Ford och alla profithungriga händer huggs bort.Görs nog en hel del besparingar med Fords egna transporter så självklart borde det bli billigare för oss Svenskar än tidigare. VEM VET?? Business är businessDagens handlare lär nog sluta med Mustang....Kanske fortsätter dom med specialbyggda modeller typ Saleen, Boss, ShelbyBlir intressant och se om Saleen blir rumsren nu i Sverige! Ford garanterar ju deras produkter så Saleen kanske kommer med på en räckmacka! Troligen inte med diverse regler här hemmaExclusive cars annonserar ut 3 st GT för 499' , kan dom göra affär på det priset så har vi nog prisnivån därikring skulle jag tro Citera
Wide October 12, 2014 Report October 12, 2014 Exclusive cars annonserar ut 3 st GT för 499' , kan dom göra affär på det priset så har vi nog prisnivån därikring skulle jag troJag hoppas hoppas hoppas det blir ett pris enligt Fords intentioner, ca 350' för 4:an och ca 400' för 8:an. Det är en rimlig prissättning jmf med priset i USA och minimeringen av mellanhänder typ Exclusive Cars m fl. som lägger på ca 200'/bil, i runda slängar. Citera
AJ October 13, 2014 Report October 13, 2014 Jag hoppas hoppas hoppas det blir ett pris enligt Fords intentioner, ca 350' för 4:an och ca 400' för 8:an. Det är en rimlig prissättning jmf med priset i USA och minimeringen av mellanhänder typ Exclusive Cars m fl. som lägger på ca 200'/bil, i runda slängar.Nja 200'/bil vet jag inte. Visst dom tjänar pengar men det måste Ford Sverige också göra. Men en Mustang GT som i USA kostar drygt 40'$ borde kunna hamna på drygt 400' SEK om dom vill. Finns ju en för 449' på blocket också. Vi får se, jag väntar spänt på nästa version av GT500/350 eller vad den kommer att kallas. Ford har tidigare i år testat nåt spännande på Nurburgring...... Citera
Wide October 14, 2014 Report October 14, 2014 Nja 200'/bil vet jag inte. Visst dom tjänar pengar men det måste Ford Sverige också göra. Men en Mustang GT som i USA kostar drygt 40'$ borde kunna hamna på drygt 400' SEK om dom vill. Finns ju en för 449' på blocket också. Vi får se, jag väntar spänt på nästa version av GT500/350 eller vad den kommer att kallas. Ford har tidigare i år testat nåt spännande på Nurburgring......Jag känner inte exakt till kostnadsläget gällande import/frakt mm när företag importerar mängder av bilar, bl.a. Mustang, från USA men det bör rimligen vara en betydligt lägre prisbild/bil än för en privatperson (totalt ca 100'). Med detta sagt och det faktum att priset för en ny Mustang GT 2015 på Ex.Cars i dagsläget är satt till 499' SEK, är det sannolikt så att pålägget/bil ligger nånstans runt ca 200'. Ett rejält påslag alltså om man utgår från ca 40' US$. Citera
Mas73 October 14, 2014 Report October 14, 2014 Även om bilarna går åt som smör i solsken så borde det ligga i Fords egna intresse att åtminstone knyta upp kunderna i sitt eget led så fort som möjligt innan den europeiska och svenska marknaden fylls med privatimporterade bilar. Oavsett om inte hela kedjan är klar så är första anhalten försäljning som allt bygger på och det är ju märkligt att man inte direkt satt ihop ett försäljningteam som tar hand om de av oss som redan bestämt sig att ha en. Jag vet precis vilken jag vill ha, vilken färg och vilket lull lull, skriv ut papperna så jag kan skriva på så att bilen kan plockas ihop och skeppas över hit! Grrrr. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.