Jump to content

Bilia säljer Mustang


Per Berglund

Recommended Posts

Förutom kostnads diskussionen så bör nog de som tänkt köpa nya Mustang 2015 tänka till även vad som kan hända med värdet.

Jag tänker då på Ford sålda bilar kontra de som säljs av övre bilhandlare(privatimport)

Kan dra en historia om vad som hände med min farsas bilköp förra året.

Han köpte en fabriksny Range Rover Evoque hos en Ford handlare faktiskt....De säljer inte Range Rover normalt utan "råka" ha en.

Han körde den 6månader då en insåg han ville ha en bekvämare/större Range Rover Sport istället.

Åkte in till Hedins som hade ett gäng Sport men när de knackade in hans serienummer på Evoque så såg dom att den var privat importerad av Ford.

Det blev kalla handen direkt och de vägra byta in den trots den inte rullat 3km från fabrik.

Han kolla med en annan handlare och de blev likadant.

I samma veva upptäckte han att bilen han körde fick sämre garantier än de sålda av Range Rover

Han hitta iallafall en Range Rove handlare i Stockholm som tog den i byte men blev förmodligen dyrt.

Funderar på om liknande scenario kan hända med Mustanger efter 2015?

Blir det ett A-lag sålt av Ford och ett B-lag sålt av exempelvis Exclusive Cars ??

Link to comment
Share on other sites

Jag känner inte exakt till kostnadsläget gällande import/frakt mm när företag importerar mängder av bilar, bl.a. Mustang, från USA men det bör rimligen vara en betydligt lägre prisbild/bil än för en privatperson (totalt ca 100'). Med detta sagt och det faktum att priset för en ny Mustang GT 2015 på Ex.Cars i dagsläget är satt till 499' SEK, är det sannolikt så att pålägget/bil ligger nånstans runt ca 200'. Ett rejält påslag alltså om man utgår från ca 40' US$.

Jo, glöm dock inte bort moms+tull och andra kostnader för anpassning till EU. Nåväl, vi hoppas på lägre priser. När det gäller garantier osv så verkar det bli omvänt förhållande jämfört med Pers exempel då priset torde bli lägre hos Ford(Bilia), alltså svensksåld med Fordgarantier. Kan ju bara bli bra :D Ser verkligen fram emot vad som komma skall.

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde en GT på Fords sida 42400usd x 7.16=303584 frakt ca 15000 visst kan man köra på,öppet skep för ca 5000 men hur kul är det? Sen kommer det till 38%= 418946kr dekra intyg reg bes kostnad + ev konvertering? Javisst så kan man köra den till. Holland å få en lägre avgift där

Jag vet inte om jag gillar den nya än. Ögat har inte vants sig än; förra generation är ju bara så lagom retro tycker jag

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var och pratade med Bilia Haga Norra men dom visste ingenting. Däremot hoppades dom, såklart, att ha en Mustang i hallen, det drar ju in en del folk. Börjar bli otålig nu !

Link to comment
Share on other sites

Ingen ide ni frågar på lokala handlare.

Bilia Centralt vet inte själva som det står tidigare om i denna tråd.

Enda tidpunkten som finns nämnt är till midsommar nästa år av Teknikens värld.

Låter rimligt men vem vet annat än högre chefer på antingen Ford eller Bilia centralt

Link to comment
Share on other sites

Ingen ide ni frågar på lokala handlare.

Bilia Centralt vet inte själva som det står tidigare om i denna tråd.

Enda tidpunkten som finns nämnt är till midsommar nästa år av Teknikens värld.

Låter rimligt men vem vet annat än högre chefer på antingen Ford eller Bilia centralt

Klart man måste fråga, då börjar handlarna trycka på och så ser dom att det efterfrågas. Men, om det nu är midsommar som gäller så missar dom tåget då importörerna redan har bilar på gång. Tydligen så vet någon något eftersom dom säger midsommar, konstigt att ingen vet vem som ska sälja dom ....

Link to comment
Share on other sites

Japp att fråga är bra för att de ska känna av att det finns ett tryck!

Som allt annat gäller det att träffa rätt person.

Stora företag som Ford och Bilia är knappast kända för snabba beslut utan likt en oljetanker när ett beslut ett taget så tar det evigheter innan skutan reagerar.

De behöver knappast heller behöva oroa sig för att missa tåg heller. Både pris, service och garantimässigt kommer Ford ha trumfkortet.

Vi kan ju alltid hoppas de överraskar oss med att det blir en rolig julklapp! :)

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det intressanta är ju prisbilden där Teknikens Värld nämner 400 tkr som ett pris medan de som ligger ute

nu på nätet via import betingar ett pris på 500 tkr . Skall man konkurrera med Camaro bör man ner på

400 tkr där ligger Hedin Bil på sin Camaros för 2015-års modeller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Från en "säker" källa på Ford. 82 bilar kommer till Sverige nästa år. Pris från strax under 400 tusen för en V8.

Lite osäkert med vilka som får sälja dock, just nu finns bara en som fyller kraven...

Vi får se hur det blir. :-)

Link to comment
Share on other sites

Från en "säker" källa på Ford. 82 bilar kommer till Sverige nästa år. Pris från strax under 400 tusen för en V8.

Lite osäkert med vilka som får sälja dock, just nu finns bara en som fyller kraven...

Vi får se hur det blir. :-)

Hmm, jag hörde idag att, precis som Per sagt tidigare, att dom inte kommer börja sälja förens till hösten. Passar mig perfekt eftersom jag är ute efter GT350. Men, jag tror som tidigare, att dom missar det där med nyhetens behag, många är villiga att ta en extra kostnad för att vara tidiga och hade FORD börjat sälja i Januari hade dom kunnat säja en hel drös med bilar. Jag tror dock dom kommer ta in så många bilar som folk vill köpa.

Link to comment
Share on other sites

Från en "säker" källa på Ford. 82 bilar kommer till Sverige nästa år. Pris från strax under 400 tusen för en V8.

Lite osäkert med vilka som får sälja dock, just nu finns bara en som fyller kraven...

Vi får se hur det blir. :-)

Ja, en handlare ska tydligen vara klar, i Göteborg. Hörde att 60 bilar var bokade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...