Jump to content

Bromskolvproblem?


Recommended Posts

Hejsan

Denna gång har jag en fråga gällande vår Chrysler Grand Voyager, istället för Mussen. Hoppas ni kan ha överseende med det. Jag vet ju hur mycket kompetens det finns här. :)

Kruxet med Chrysler är att bromsarna blir alldeles för varma, överhettade, alla fyra runt om. Jag bytte nyligen skivor och klossar och tyckte att det blev bättre, ända till jag provkörde och insåg att fälgarna var riktigt varma och goa efter bara 10 minuters körning, lite spott på skivorna och det fräste "fint". Trots att jag bromsat minimalt.

Alla glidbultar funkar finfint. Klossarna sitter löst och fint i oken. Jag har haft lite funderingar kring om det kan vara något centralt fel, eftersom alla fyra hjulen blir varma, om än lite varierande hur varma. Eller om det kan vara så att alla fyra kolvarna kärvar. Så idag tog jag loss ett hjul och lyfte på gummidamasken vid bromskolven. Jag kan inte säga att jag såg någon rost på bromskolven, däremot att själva kolven var lite flammig, i rostrött, samt att den var lite "kläggig" snarare som gammalt fett än olja på den. Jag lägger till några bilder här under som tyvärr inte är någe vidare och inte visar den flammighet jag tyckte mig se.

Någon som kan säga något om huruvida detta är helt normalt, eller en uppenbar orsak till att kolven inte alltid går tillbaka ordentligt och orsakar påliggande bromsar?

/Thomasx

post-4009-144839510113_thumb.jpg

post-4009-144839509788_thumb.jpg

post-4009-144839510058_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flammigheten kanske kan bero på värmen som alstrats?

Gamla Volvo ok hade en förmåga att samla nåt klägg bakom kolven vilket gjorde att den inte riktigt gick i botten

Med nya klossar och skivor kanske det inte finns de marginaler som behövs.

Kan vara nåt att kolla på om du inte hittar nåt annat uppenbart.

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabbt svar. Jag inser nu att jag bör lägga till att problemet inte är nytt efter att jag bytt skivor och klossar, utan snarare att jag bytt skivor och klossar för de gamla var både utslitna och förstörda av överhettning. Jag har noterat att det skrivits en del om liknande problem i USA, men där påstås att det beror på att bromsarna är för klena för bilen. Vilket jag inte tror är problemet här, då skulle ju inte bromsarna bli så heta även när man inte bromsar.

Jag har också noterat ibland att när man lägger i Drive (automatare) så rör inte bilen på sig så fort man släpper bromsen, som den "normalt" gör, utan man får trycka ganska bra på gasen innan den börjar röra sig, jag kan inte tänka mig annat än att det beror på att bromsarna ligger på ganska hyfsat just då. Vid tillfälle kanske jag har tid att stanna och lyfta bilen vid ett sådant tillfälle, för att se om bromsarna ligger på bra mycket då.

Det var inga problem att pressa tillbaka kolvarna med dito verktyg, med god marginal för att oket skulle gå runt de nya klossarna, så inget problem där heller.

Link to comment
Share on other sites

Låter inte som det är fel på själva bromsarna utan något kanske är galet i styrningen.

Moderna bilars ABS system med ventiler hit och dit kan ställa till det på märkliga sätt.

Hade en bil på firman med något liknande strul

Kolla med någon Chrysler verkstad hur styrenheten funkar och om det finns någon service rutin på dessa!

Tänk om du bara ha haft i fel olja? :)

Ingen aning bara bollar ideer!

Link to comment
Share on other sites

Något sådant skulle det ju också kunna vara ja.

En sak som vore mycket intressant, som jag funderat en del på, vore att mäta oljetrycket ute vid ett ok. Finns det några "smidiga" grejer man kan koppla på för det. Bör väl bara anpassat för ändamålet antar jag, så det passar mellan slang och ok. PÅ förrförra jobbet hade jag kunnat pressa mina egna slangar och fixa kopplingar och grejer inkl digitala tryckmätare och testat med, men nu har jag tyvärr inte tillgång till sådana faciliteter och prylar längre :/

Link to comment
Share on other sites

Fel olja, ja, jag kanske ska testa och "blöda" ett ok och se vad som kommer ut. Har faktiskt inte gjort det. Eller jo, förresten, öppnade ett bak lite när jag fixade med handbromsvajern, som också var felaktig, uppe vid den automatiska justeringen. (j-vla skräpbil). Där såg det fint ut i alla fall.

Lite sugen är jag på att ploppa ut en kolv, göra ordenligt rent och se hur det tar sig. På oken fram, utan handbromsmekanism är det väl egentligen inte så mycket att oroa sig över, bara att pumpa ut kolven, rengöra fixa och dona, och trycka tillbaka den igen, samt lufta. Eller är det nåt väsentligt jag inte tänkt på?

Link to comment
Share on other sites

Diesel har ju ett hydrauliskt bromsservo system. Om en ventil inte tätar där som det ska så kan ju kanske kolvarna påverkas.

Som du skrev tidigare skulle det vara intressant mäta trycket vid oket.

Oken i sig har nog inte ändrats på 50år så det är nog bäst börja med dom

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Diesel har ju ett hydrauliskt bromsservo system. Om en ventil inte tätar där som det ska så kan ju kanske kolvarna påverkas.

Som du skrev tidigare skulle det vara intressant mäta trycket vid oket.

Oken i sig har nog inte ändrats på 50år så det är nog bäst börja med dom

Ja, nu är ju just den här bilen bara 6 år gammal ... ;)

Just det, det är faktiskt så att om man har tändningen på, och trycker hårt på bromsen, så sjunker den sakta sakta neråt. Så det verkar som det är något internläckage någonstans i bromssystemet. Det kanske hänger ihop.

Link to comment
Share on other sites

J

Just det, det är faktiskt så att om man har tändningen på, och trycker hårt på bromsen, så sjunker den sakta sakta neråt. Så det verkar som det är något internläckage någonstans i bromssystemet. Det kanske hänger ihop.

Ja vem vet!! Inget "gör det själv" direkt med moderna ABS bromssystem så jag skulle lämna in bilen om jag satt i din situation.

Åtminstone för att få en diagnos.

Bilfirma med rätt verktyg kan säkert testa att det funkar som det ska.

Har du en jävla tur så är det bara bromsoken som mekaniskt sagt upp sig från jobbet!!

Link to comment
Share on other sites

Om jag plockar ner oket, tömmer det, rengör och smörjer, hur lätt ska det då vara att föra kolven ut och in i oket sedan, manuellt, utan olja i och med "öppet" ut genom anlsutning och avluftning?

Så lätt att man kan föra kolven ut och in med handen nästan helt utan motstånd, antar jag?

Link to comment
Share on other sites

Man måste ha lite erfarenhet där av modellen.

Jag har haft isär en hel del olika ok från VOLVO,Cheva, Peugeot mm,mm men det har aldrig varit lätt att föra in kolven.

Normalfallet brukar vara att man måste ta till en tving och pressa in den.

Gamla Mustangen är likadan.

Utan vara djupare insatt i bromsars design så känns det lite konstigt att det ska gå lätt.

Alla kolvar jag sett har ju en gummitätning runt kolven som dels ska täta men även ha en fjädrande effekt så den drar tillbaka kolven..Så kolven går alltså därmed väldigt segt i loppet

Men som sagt det finns ju en hel del olika lösningar så fråga en Chrysler mek

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Dags för lite avrapportering. Har just plockat isär oket.

Kolven är inte av metall, utan sannolikt av fenolplast. På insidan av kolven står det TRM.

Inne i oket hittade jag något man inte vill hitta i sina bromsok, en svarv/borr-spåna i form av en solfjäder ca 5x5mm stor. Den tycks dock inte ha orsakat några skador.

Kolven ser hel och fin ut helt utan repor, likaså insidan på oket.

Det låg en del småbös inne i cylindern också, lite rostflagor som trillat in när jag tog ur kolven, antog jag. Men en av bitarna var knappt 1 mm stor, och när jag torkade av den såg jag att det inte var metall, den såg snarare ut som en liten snorbuse till färgen. Jag tror inte den trillade in när jag tog ur kolven, definitivt inte från min näsa i alla fall. Jag tror faktiskt inte att resten av böset kom från rost utanpå oket heller, lite för mycket för att jag inte skulle märkt något, och försiktig var jag ju också. Får ta mig an ett ok till och då plocka ur det så att ingenting kan rasa in när jag tar ut kolven, och se hur det blir.

Jag kunde sätta in kolven igen, med kolvringen i och trycka in den en bit, lite i taget, det går ju trögt.

Jag tog ur kolvringen och trädde den över kolven och den gled fint över kolven nästan av sig själv. Kolvringen är något större än kolven när den är ur cylindern. Jag satte i kolven i cylindern utan kolvring, och då gick det fint att trycka in den i cylindern, sakta medans luften pyser ut i den minimala springan mellan kolv och cylinder. Bra passning verkade det som, även om det gick att få lite "lådeffekt".

Slutsatsen får bli att det inte är något fel på ok/kolv. Om det är det skulle det i så fall innebära att det är kolvringen som gör att det blir för tajt och går trögt, känns inte så troligt. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Så var det ihopmonterat igen. Jag kunde trycka in kolven för hand även med kolvring och damask på plats, fick ta i en del, men det gick.

Körde några hundra meter, en knapp kilometer kanske, på småvägar, i regnet. Några försiktiga inbromsningar på vägen.

Väl tillbaka är alla fyra bromsskivor brännheta.

Skitbil.

Link to comment
Share on other sites

Ja sånt här problem gör en smått tokig!

Been there!

På nått sätt går alltså inte oljan tillbaka till huvudcylindern och eftersom problemet är på alla hjul så känns det mer som ett huvudcylinder problem.

Kolla vad en sådan kostar för vissa är så billiga man kan köpa en ny bara för utesluta problemet.

Link to comment
Share on other sites

Provade crazygrejen och öppnade nippeln på oket vänster fram, hängde på ett drän, och körde en knapp kilometer. Bromsade vid behov med handbromsen. Väl tillbaka var skivan vänster fram aningen mer än kroppsvarm, hö fram var precis så varm att jag klarade att hålla handen på den. Bak var det fräsande hett.

Så det var ungefär som väntat och bekräftade egentligen bara att problemet inte ligger i ok/klossar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...