smen68 October 15, 2014 Report October 15, 2014 Hej jag har renoverat en 390 FE och vill köra upp oljetrycket innan jag kör runt motorn.Jag söker en kasserad eller en billig FE fördelare,jag vet inte om alla FE har samma fördelare men min motor är en 64.Om någon har en billig risig fördelare eller ett färdigt verktyg jag kan låna,snälla hör av er .HälsningarGöran 441194 Citera
Tbird October 15, 2014 Report October 15, 2014 Du behöver ingen fördelare.Det enklaste och billigaste är göra en "primer axel" själv.Det du behöver är en hylsa som passar på oljepumps axeln (vet inte dimensionen, men har du den gamla så är det enkelt).Svetsa på en lämplig längd av rundjärn på hylsan, vips så har du en primer för din motor. Citera
smen68 October 16, 2014 Author Report October 16, 2014 Hej Tbird,ja med en sådan axel kan jag köra runt pumpen men som jag har fattat det blir en del av motorn utan olja om man inte har ett fördelarhus ner i hålet för en del av oljan passerar fördelaren och oljan går inte rätt väg om det inte sitter en fördelare i. Men jag kan ha fel. Citera
fast66 October 16, 2014 Report October 16, 2014 ska du köra med en fördelare så måste ju drevet på denna tas bort - annars måste ju kammen snurra osv...pumpar du upp oljetryck mha oljepumpen så fylls alla kanaler som de ska - använd den gamla drivaxeln till oljepumpen med hylsa på, för du har väl monterat en ny i nya motorn ?mvhClaes Citera
JH October 16, 2014 Report October 16, 2014 Hej jag har renoverat en 390 FE och vill köra upp oljetrycket innan jag kör runt motorn.Jag söker en kasserad eller en billig FE fördelare,jag vet inte om alla FE har samma fördelare men min motor är en 64.Om någon har en billig risig fördelare eller ett färdigt verktyg jag kan låna,snälla hör av er .HälsningarGöran 441194.Det finns färdig primerpinne att beställa via Hansen racing (inte dyr), passar även smallblock. Då behöver du inte ta bort drevet om du ska använda en fördelaraxel. Citera
smen68 October 19, 2014 Author Report October 19, 2014 Hej JH.Ok jag ska kolla Hansen racing och se hur den ser ut,om det bara är en stång med en hylsa till pumpaxeln så har jag det som behövs men om det ingår en del av fördelarhuset så är det intressant.Tack för tipset.HälsningarGöran Citera
Recommended Posts