Andrew November 10, 2014 Report November 10, 2014 Hmm låter intressant Greven, frugan har börjat tjabba om mer effekt i hennes kompressormatade Fairlane. Har monterat en Gearvendor överväxel på den så det vore intressant med en C4 som pallar, har du någon länk?? Citera
Greven CMC 053 November 12, 2014 Report November 12, 2014 Tyvärr så är denna firma lite hemlig och tror bara de säljer till Ford och Stock/Superstock. Har ingen hemsida eller mail, men du kan få tele dit om du vill?Skicka PM i så fall!//M Citera
Horsyhorse November 12, 2014 Report November 12, 2014 http://www.performanceautomatic.comÄr det dom? Citera
Stefan Johansson November 12, 2014 Report November 12, 2014 Länken du gav Horsyhorse är PA som nämnts ovan. I grund och botten, deras Super Comp låda är "rätt" om man ser till komponenter de byggt/modifierat. Det dom inte längre behärskar är kvaliten på att montera en låda. (vilket dom gjort tidigare, de hade superbra rykte för många år sedan men nu har dom antagligen blivit giriga och lämnat ut monteringen till lågavlönat?).Problemen jag hade med min låda är egentligen otroliga med tanke på vilken klass den säljs under, det är ju ingen lågbudgetlåda. Det är en av deras värsta lådor förutom att den inte har transbrake vilket jag inte behövde. Den sälj även med livstids garanti men hur ska man nyttja det när man bor i Sverige.Men första felet jag själv hittade var att växellänkaget inte var ihop, inuti lådan. Ingående axel mot ventilpaketet alltså. Släppte tråget och la den i rätt läge, sen fungerade växellägena... Nästa problem jag stötte på med oljefylld låda, monterad etc! Det var att den inte drev när jag la i 1an... inte på någon annan växel heller... Försökte med mycket knep innan jag förstod att jag var tvungen att ta ner den igen. Här var jag så förbannat trött på den så jag åkte till vår lokala mekare som byggt lådor hela livet. Han fick plocka isär den och såg ganska fort att dom missat monteringen med huvudtrycksventilen i ventilpaketet. Den hade fastnat i öppet läge och återcirkulerade oljan vilket gjorde att jag inte fick något tryck. När han hittat detta bad jag honom plocka isär allt i molekyler för att inte få några mer överraskningar. Han hittade heller inget mer och hans intryck var att det är en otroligt välbyggd låda om man bortser från slarvet (allt i ventilpaketet).Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en låda av PA om man inte låter någon gå igenom den innan monteringen. Då kan man ju fråga sig om man ska handla alls av dom? Det är lite upp till var och en, för jag räknade på att bygga en med lösa delar och det var svårt att slå priset om man ser till alla delar som faktiskt sitter som de bytt ut. Det kostar multum att byta hela innehållet vilket faktiskt är gjort.I slutet är jag supernöjd med funktionen på lådan, den är en fröjd på vägen. Men resan dit var hemsk! Citera
Per Berglund November 12, 2014 Report November 12, 2014 I slutet är jag supernöjd med funktionen på lådan, den är en fröjd på vägen. Men resan dit var hemsk!Jobbigt Stefan med den resan ! Men man får se alla misslyckanden i livet som positiv lärdom! PA's problem är nog rätt klassiskt.Börjar som liten firma med hängivna ägare som gör bra grejer!!Plötsligt börjar det gå bra, försäljningen skjuter i taket och man får börja anställa "vanliga" människor som tänker mer på Facebook än vad deras händer ska göra. I det läget behövs en proffsig ledning som lägger upp strategi och rutiner i företaget annars går det rätt snabbt utför med kvalitén.Som amerikan kanske man skiter i det helt enkelt??Har själv köpt en hel del PA och allt varit bra tills nu då jag fick gå igenom ventilpaketet och polera och rengöra allt!Tuffa bitar går hitta lite varstans och duktig tillverkare är TCS som inte jag själv har köpt men bekant varit mycket nöjdhttp://tcsproducts.com/products/subcategory/20/T.S har nog kanske förstått att C4 är en bra låda men kräver mycket kärlek i form av Dollar när mycket effekt ska hanteras!Dra alltid åt dig öronen om något är billigt då är något fel! Transmissioner oavsett typ är alltid dyrt om det ska vara bra och det blir aldrig bättre än svagaste länken. Citera
Andrew November 14, 2014 Report November 14, 2014 Som Per säger ska sakerna hålla så kostar det finns inga som helst genvägar, ska det hålla kostar det oftast brukar det bli dyrare om man tror att man ska spara pengar. Citera
FreRoth February 16, 2015 Report February 16, 2015 Ja det var ett svar jag inte håller med om riktigt.Så han menar att Ford avsiktligt gjorde fel spel och satte ditt defekta pumpar?Nej fel svar!Dimensionerna för C4 är helt enkelt för små för krafterna.Även om tryck och spel är exakt rätt så måste vridmomentet tas om hand mekaniskt på varje enskild komponent.Något som är dimensionerat för 200hk blir problematiskt för 400hkHar ett färskt exempel här jag har på bänken i detta nu.Främre planetväxel har en gräns på ganska exakt max 400hkPlaneterna i denna har nämligen inga rullager i axiel riktning utan endast glidlagring.Det som händer när kraften dubblas är glidlagerrytan tappar sin funktion och det brinner ihop av friktionen....Full roller är det som gäller eller byta till kraftigare planetSå här ser en skuren planetväxel ut där brännmärkena talar sitt språk För +400hk har du bara 2 val1) Byt ut till mera kött invärtes2) Gasa mindrePer, är denna ett måste uppgradering av C4an? http://www.summitracing.com/int/parts/pma-pa26418p/overview/ Citera
Per Berglund February 16, 2015 Report February 16, 2015 (redigerad) Per, är denna ett måste uppgradering av C4an? http://www.summitracing.com/int/parts/pma-pa26418p/overview/Den planeten är ytterligare vassare men onödigt dyr om du inte har mer effekt än 4-500HkJag har köpt planet av Broader Performance och skillnaden är att den har 3st rullagrade planeter istället för 6st planeter som den du länkade tillStörsta skillnaden är priset eftersom Broader tar $75http://www.broaderperformance.com/ford-c4/54-forward-planet-gear.htmlJag har köpt den fast med tillägg "Full Roller" vilket innebär att förutom att planeterna är fullt lagrade i axiel plus radiell riktning så är även hela planetbäraren lagrad i sin tur i alla axiella riktningar.Det tog han $150 för som nästan är 50% billigare än din länkDen du länkar till är inte en "Full Roller" men har däremot 3 extra planeter vilket ger styrka och stabilitet.Men planetbäraren verkar vara "glidlagrad" axiellt vilket är konstigt om man ska pröjsa $280$75 varianten räcker långt så kolla med Jay på Broader Performance hur långt den räcker för din motorHär är några bilder på min Broader "Full Roller" V.S originalI full Roller ingår en ny planet bärare med ett extra axiallager som jag pekar påHär syns botten på planetbäraren att det är annorlunda bearbetat Ändrade %s av %s (%s) Citera
FreRoth February 18, 2015 Report February 18, 2015 En annan fråga... Neutral safety switch, vad är det som skiljer mellan 65-66, 66-69 och 70-73? Citera
Per Berglund February 18, 2015 Report February 18, 2015 En brytare som bara tillåter att bilen startar antingen i P eller N.Ett måste!Sitter på olika ställen beroende på växellåda och årsmodell.Har du C4 sitter den alltid på lådan.Med FMX sitter den i växelspakenSkickas från min iPad via Tapatalk Citera
FreRoth February 19, 2015 Report February 19, 2015 En brytare som bara tillåter att bilen startar antingen i P eller N.Ett måste!Sitter på olika ställen beroende på växellåda och årsmodell.Har du C4 sitter den alltid på lådan.Med FMX sitter den i växelspakenSkickas från min iPad via TapatalkDet är jag med på. Dock finns det 3 olika modeller... Min låda är från -76. Har suttit i en Granada. Sitter ingen brytare på. Citera
Per Berglund February 19, 2015 Report February 19, 2015 Granada? Jaha är den från en V6a eller V8?Ta en bild på växellådan där reglaget sitter Citera
Per Berglund February 19, 2015 Report February 19, 2015 Har ett fäste för vanlig C4 neutralkontakt....Bara skruva på!.Ska lådan sitta på en V6? Citera
FreRoth February 19, 2015 Report February 19, 2015 Lådan ska sitta efter min 351W. Dock måste jag ha en annan arm eller göra om den som sitter där...Vad ska du ha för den? Citera
Per Berglund February 19, 2015 Report February 19, 2015 Då har du fel låda. C4 för V6 är unik och främre trumma går inte modifiera för V8...Enklast är att beställa en komplett trumma med planeter och allt.Jag menade att lådan har fäste för neutralkontakt.....jag har ingen kontakt lös Citera
FreRoth February 19, 2015 Report February 19, 2015 Kan du utveckla? Vad är det som inte går?Den är isärplockad och innanmätet ser lika ut som lådan för V8a. Samma antal lameller osv... Citera
Per Berglund February 19, 2015 Report February 19, 2015 Satt i bilkö så jag hann inte utveckla. Som tur är med Ford så är dom inte konsekventa så jag kan inte svara för alla varianter 6or dom gör.Men alla jag tagit isär för 6a har en annan trumma....Mest Mustang då!Den här bilden visar trumma för V8 och den röda pilen pekar på spåret för att hålla lamellerna på platsPå bilar med 6a sitter detta spår längre ner vilket omöjliggör att sätta in fler lameller än original.Möjligtvis kan man få in 4st smala lameller.Men som sagt Ford är duktig på variationer så har den samma lameller som V8 så är det lugnt!Kan tänka mig Granada är en tung bil och då behövs mer fäste Citera
FreRoth February 19, 2015 Report February 19, 2015 Så till min undran, neutral kontakten för 65-66 och 70-73 passar? Dessa har två flänsar som går på axeln. 67-69 har inga flänsar.Edit. 5 lameller i forwarden och 4 i direkten var det [emoji106] Citera
Recommended Posts