Jump to content

Bygga bakaxel upphängning coilovers 1970 Mustang


Blomdahl94

Recommended Posts

Jag ser det på lite olika sätt!

1) Som skolprojekt visst okej! Du lär dig mycket både cad system, materiallära, komponenter och framförallt ett arbetsätt i ett projekt.

Sen är det aningen slött att bara kopiera något som redan finns. Jag tycker du bör utmana dig samtidigt och göra något nytt! Passa på utveckla skallen! :)

Men som sagt det är ändå ett bra projekt!! Har man intresse och har kul så lär man sig massor!!

2) Som produkt anser jag det bara är en julgran! Hur mycket du än smyckar bakaxeln så är det en 100år gamal stel bakaxel.

Det tillför inte bilen direkt något alls för gatbruk.

Ska du ärligt tävla med bilen på bana så finns det vits med den men hur många gör det egentligen??

Aningen lättare blir det och framförallt ger den en kontroll på bakaxeln så det är klart den funkar!

På gata kommer det knappast märkas av.

Kan säga att de mest seriösa team använder inte detta utan kör original bladfjäder. Se gärna här! http://youtu.be/ghQfXt5SBHU Se ca 40sekunder in!

En riktig utmaning är om du hellre gör en IRS axel för den ger verkligen skillnad vid normal körning med sin följsamhet.

Fast det är kanske lite väl avancerat!

Men som skolprojekt som sagt kan du egentligen göra vad som helst bara du tycker det är kul!

Roliga saker utvecklar dig!!!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Okej kanske ingen ide att bygga den då.

Tänkte att det skulle förbättra väghållningen men kanske inte är den svagaste länken.

I övrigt tänkte jag byta till skivor runtom och ev köpa någon eftermarknadsframvagn. (Om framvagn nu behövs uppgraderas?)

Har inte tänkt köra bana, men skulle vilja få en rolig busbil.

Angående projektet så blir det inte en kopia av bilden men blir något liknande, så man kan bygga den själv om man vill. Hade varit fint med IRS men då blir det troligtvis inget man klarar att bygga själv.

Tack för svar.

Link to comment
Share on other sites

Ja framvagnen är värst på Ford så där skulle jag också börja!

Här finns det massor redan i eftermarknads träsket så allt handlar egentligen bara om budget.

Skivor fram är väldigt skönt och gör att man törs köra hårdare med bilen.

Utan bra bromsar spelar det ingen roll hur häftigt du byggt resten. Bak är det rätt onödigt med skivor om man inte vill ha det för "looks".

Bakvagnen du länka till kan du mycket väl göra egen version av.

Det som gör mycket nytta från den är Panhardstaget. Dämpar en hel del av hoppandet i kurvor.

Är ju också en enkel sak att börja med!

Börja inte för stort bara för det tar musten ur dig och är svårt att realisera då pengarna ska räknas ihop...Allt kostar!

Bromsar, framvagn, styrning är bäst börja med.

Chassiförstärkning är också något man kan enkelt roa sig med! Tex förbinda fra/bakramen

Beror ju också på hur mycket effekt ur motorn du planerat ha samt hur mycket bus! :)

Fantisera på bara! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja framvagnen är värst på Ford så där skulle jag också börja!

Här finns det massor redan i eftermarknads träsket så allt handlar egentligen bara om budget.

Skivor fram är väldigt skönt och gör att man törs köra hårdare med bilen.

Utan bra bromsar spelar det ingen roll hur häftigt du byggt resten. Bak är det rätt onödigt med skivor om man inte vill ha det för "looks".

Bakvagnen du länka till kan du mycket väl göra egen version av.

Det som gör mycket nytta från den är Panhardstaget. Dämpar en hel del av hoppandet i kurvor.

Är ju också en enkel sak att börja med!

Börja inte för stort bara för det tar musten ur dig och är svårt att realisera då pengarna ska räknas ihop...Allt kostar!

Bromsar, framvagn, styrning är bäst börja med.

Chassiförstärkning är också något man kan enkelt roa sig med! Tex förbinda fra/bakramen

Beror ju också på hur mycket effekt ur motorn du planerat ha samt hur mycket bus! :)

Fantisera på bara! ;)

Okej låter bra det bilen är nämligen i molekyler är i princip bara kaross. Så därför tänkte jag att man gör så mycket som möjligt innan lack och slipper göra saker efteråt. :)

Link to comment
Share on other sites

Sen vete fan om man ska hålla på med fram och bakvagns grejor som innehåller uniballs blir bara en massa skrammel inte roligt när man slö kör ;)

Eller vad säger du Per.

Nej som sagt det blir en Julgran!

Vi män stannar sällan upp och frågar oss själva "behövs detta?", "Vad får jag för nytta?"....Utan det är mest en liten jävul i örat som skriker "Fan coolt köpt det!"

Men så funkar ju vi män med allt vi gör!! Världen skulle bli riktigt grå utan oss! :)

Fint exempel med mig själv igår!

Jag med familjen går runt i MediaMarkt och jag stannar upp vid GoPro kameror och börjar bli nyfiken.

Jag säger typ "Det här vore riktigt kul ha hemma så kan ungarna leka utan ha behöva vara rädda om den"

Frugan---" Vilket skitsnack! Du tänker bara på att åka runt med den där 2ggr-3gg i din Mustang!! 3000 spänn i sjön"

Jag ställde tillbaka den! :oops:

Link to comment
Share on other sites

GoPro o Mustang.... på tvären.... är skitkul... Sätt frugan i bilen samtidigt så blir det ännu roligare...

Läser lite längre upp... "Okej kanske ingen ide att bygga den då." - det är nog bland det träligaste svenska normaltänk jag vet.... det är nog ingen ide, ingen nytta till, vad ska det vara bra för och framförallt vad ska andra säga?

Har du en idé och vision om hur det ska bli - KÖR

Så länge du har skoj och lär dej nåt kan de andra stå där o peka... Mustanger är inga rymdraketer och allt går att förbättra...

Cadda upp geometrin och kika på hur saker och ting rör sig... sånt är alltid kul.

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...