November 21, 201410 yr comment_140859 Tjenare, Har precis börjat lite med golvbyte i min mustang. Men har inte vågat göra allt för mycket då jag har klen erfarenhet om vad som behövs till bytet. Har kollat lite youtube och google men blir så mycket olika informationer om hur man gör jobbet. Jag har alltså hela golvplåts längder Vä och Hö. (Kommer att behöva byta båda hela). Jag har vinkelslip, sliptrissor, svets och luftdriven falstång (med "göra hål funktion"). Det som går runt i huvudet är vad man behöver runt detta? Typ rostskyddsfärg som man kan svetsa i eller någon massa man lägger mellan plåtarna så det inte rostar i skarven? För er erfarna rostlagare, nämn gärna några tips för att nå bästa resultat som nybörjare. (Inte ute efter utställningsskick då den måste ut till sommaren). M v h Christian
November 21, 201410 yr comment_140862 Skaffa några punktsvets fräsar av skaplig kvalitet, svetsprimer där plåtar ligger omlott (Volvo har en bra), rostskyddsfärg. Svetstänger i olika format, tvingar och klämmor.Innan du börjar kapa mät, mät, mät (Det är viktigt att du har koll på positionen av alla delar innan demontering)Ta bilder på ställen du ska demontera för att komma ihåg hur det såg ut (Jag fick ta många för mitt minne är sisådär)Stressa inte utan låt det ta den tid som behövs och svetsa inte för mycket åt gången utan att kontrollmätaLycka till
November 21, 201410 yr Author comment_140865 Skaffa några punktsvets fräsar av skaplig kvalitet, svetsprimer där plåtar ligger omlott (Volvo har en bra), rostskyddsfärg. Svetstänger i olika format, tvingar och klämmor.Innan du börjar kapa mät, mät, mät (Det är viktigt att du har koll på positionen av alla delar innan demontering)Ta bilder på ställen du ska demontera för att komma ihåg hur det såg ut (Jag fick ta många för mitt minne är sisådär)Stressa inte utan låt det ta den tid som behövs och svetsa inte för mycket åt gången utan att kontrollmätaLycka till Tack så mycket för svar! Ja du mitt minne är inte det bästa heller, så bilder får det bli här med. Men oerfaren som jag är, vad skall jag ha punktsvets fräsar till? Fräsa upp hål i nya plåten? M v h
November 21, 201410 yr comment_140866 Vet ju inte hur det ser ut på din bil, men jag hade ett antal ställen som var punktsvetsade och där var det lättare att fräsa bort punktsvetsen på den gamla plåten i stället för att slipa eller skära runtom, sen kan man bryta loss plåten med en lufthammare eller huggmejsel. Det är inte tvunget att använda fräs, men jag tyckte det underlättade . Falstängerna som man gör hål med i nya plåten brukar tyvärr ge för små hål så jag borrade hål mellan 6 och 8 mm istället för att verkligen veta att svetsen tar där den ska
November 21, 201410 yr Author comment_140868 Vet ju inte hur det ser ut på din bil, men jag hade ett antal ställen som var punktsvetsade och där var det lättare att fräsa bort punktsvetsen på den gamla plåten i stället för att slipa eller skära runtom, sen kan man bryta loss plåten med en lufthammare eller huggmejsel. Det är inte tvunget att använda fräs, men jag tyckte det underlättade . Falstängerna som man gör hål med i nya plåten brukar tyvärr ge för små hål så jag borrade hål mellan 6 och 8 mm istället för att verkligen veta att svetsen tar där den skaJa de va så du tänkte. Försökte med biltemas dåliga borr för punktsvetsade plåtbitar. Men kan ladda upp en bild ikväll på hur det ser ut just nu. Såg ett klipp på youtube då en kille fäster självborrande plåtskruv genom den nya plåten in i den gamla för att få så bra passform som möjligt. Är det ett smart sätt?
November 21, 201410 yr comment_140872 Ja biltemas är av väldigt varierande kvalite, ibland funkar de på många svetsar och ibland bara på ett par , oavsett kvalite kör långsamt och använd gärna kylpasta. Att skruva ihop gamla och nya plåten funkar bra om man ska skarva plåt kant i kant. Då kan man kapa bägge plåtarna samtidigt bredvid skruvarna för att få så liten springa som möjligt och punkta ihop på ett par ställen och sist kapa bort där skruvarna sitter
November 23, 201410 yr Author comment_140903 Ja biltemas är av väldigt varierande kvalite, ibland funkar de på många svetsar och ibland bara på ett par , oavsett kvalite kör långsamt och använd gärna kylpasta. Att skruva ihop gamla och nya plåten funkar bra om man ska skarva plåt kant i kant. Då kan man kapa bägge plåtarna samtidigt bredvid skruvarna för att få så liten springa som möjligt och punkta ihop på ett par ställen och sist kapa bort där skruvarna sitterBra information! Tack så mycket för detta!
November 27, 201410 yr comment_140987 Undvik omlott där det går. Helst ska man svetsa kant mot kant, för att undvika nya rost angrepp.Skickat från min iPad med Tapatalk
November 27, 201410 yr Author comment_140989 Undvik omlott där det går. Helst ska man svetsa kant mot kant, för att undvika nya rost angrepp.Skickat från min iPad med TapatalkFår försöka med detta! tack ska du ha!
November 27, 201410 yr comment_140990 Helt rätt Tommy så mycket som möjligt kant i kant, men på de ställena det inte går svetsprimer emellan
February 16, 201510 yr comment_142685 Lite sent kanske men kolla denna snubbes vekstad (i USA) så får du kanske mod och ideer.http://www.gearheadtalk.com/forums/search.php?searchid=354146
February 17, 201510 yr Author comment_142695 Lite sent kanske men kolla denna snubbes vekstad (i USA) så får du kanske mod och ideer.http://www.gearheadtalk.com/forums/search.php?searchid=354146 Det är aldrig försent =) Tack så mycket!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.