Jump to content

Tips på delar till Automatlådor


Recommended Posts

Håller just nu på med en renovering av en växellåda och tänkte dela med mig tips på delar.

Jag köper det mesta av vanliga delar direkt från en stor leverantör som har i princip till alla bilar.

www.bulkpart.com

Jag har märkt att många snålar in och köper de enklaste renoverings satserna som innehåller det nödvändigaste.

Vad man inte får då är hårdvara som har utmattats av tidens tand.

En 40år gammal låda har såklart inte samma spänst som en ny så mitt råd är att gör det ordentligt om du ändå vill göra något

På Bulkpart har de satser som innefattar ALLA delar som påverkas.

Exempel på extra delar är nya spragglager, returfjäder till koppling, servo till backväxel, SAMTLIGA axial lager och SAMTLIGA radial lager....Detta ingår aldrig annars!

Som extra grädde får man dubbla vacuum modelatorer så man inte får fel och att merparten av delarna faktiskt är Made In USA

Detta "Transmission In a Box" gick totalt löst på 3500kr inkl frakt, tull och moms

Kom ihåg!! "En kedja är inte starkare än dess svagaste länk" så satsa på kvalite och lämna inget åt slumpen:!:

post-2532-144839535507_thumb.jpg

Ett annat tips är att jag sett många gärna vill köpa en ny Turbin.

Tänker du inte trimma en massa och turbinen är slitet köp ingen ny!!

Skicka iväg din slitna för renovering.

Jag har skickat till EAT i Hallaryd och han skär isär byter ut nosen och renoverar insidan för ca 2300kr

Mycket bättre än chansa på budget skräp från TCI eller B&M

Julen är fixad! God Jul! :)

Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Nej hårdvara till FMX är tyvärr på utdöende förutom renoveringssatser . Broader Performance kanske har en del men mycket produceras inte alls. Vissa delar kan man ta från AOD. Vad söker du? Jag har en hel del nytt till FMX

Söker du gjutet främre band kan du sluta leta. Istället köper du flexband som kom på senare modeller. För att montera detta band behövs en adapter som finns att köpa. Alternativt går det göra nytt fäste själv.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
On 2014-12-17 at 19:23, Per Berglund said:

Ett annat tips är att jag sett många gärna vill köpa en ny Turbin.

Tänker du inte trimma en massa och turbinen är slitet köp ingen ny!!

Skicka iväg din slitna för renovering.

Jag har skickat till EAT i Hallaryd och han skär isär byter ut nosen och renoverar insidan för ca 2300kr

Mycket bättre än chansa på budget skräp från TCI eller B&M

Julen är fixad! God Jul! :)

Litet trådlyft, det där med dessa f.....e konvertrar.  Verkar vara mycket humbug och sol å vårare i den branschen. Har förgäves försökt få vettiga konkreta svar från tre olika tillverkare av converters till 4,6/3V inkl. TCI som man mest hör skit om. Tror inte jag hört ett enda gott ord om dom,  dom måste ha en riktigt fet annonsbudget för dom syns överallt, och ingen har ett gott ord att säga!!!  Ingen  har  av dom tre har kunnat svara på en endaste konkret fråga om hur bilen kommer bete sig med en specifik converter eller ens vilket stall speed den har för en viss motorspec/effekt. Man får bara....du ska ha XXXX. utan förklaring varför. Fotbrake stall eller flash stall undviker dom noga.  Nu är det ju inte gigantiska pengar, grejen är att man byter inte  converter i en handvändning om det skulle visa sig att man inte gillar hur den beter sig. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med den är en mycket knepig branch!
Men hydraulik är mycket svårt och erfarenheten jag fått är att även experterna har fel i bland.
Hur olja i converter beteer sig är så många yttre faktorer som påverkar att det är omöjligt ge exakta svar.
Eftersom det inte är en mekanisk konstruktion där enkel matte ger  1+1+1=3 så har du i en converter så mycket annat ta hänsyn till

TCI har jag köpt 2-3 ggr av och sluta med det för snart 10år sedan
Bara skit och mest är det en omlackerad original turbin.  Det är oftast bara förpackningen man är nöjd med!

Prylar som tillverkas blir aldrig bättre än vad din sämst anställda klarar av.
Hos TCI verkar kulturen sitta i väggarna och är väll en rätt normal kultur i USA att det enda som räknas är "mängd" och då blir det därefter.
Idag ska jag egentligen inte säga hur dom är men många verkar missnöjda men ser även många nöjda.....Ofta läser man om det man VILL läsa om...

Som så mycket annat så gäller det alltid att hitta "The guy!" som lägger den där extra handpåläggningen och det gör inga av de stora bolagen

Det bästa är nästan alltid att hosta fram dubbelt så mycket pengar och beställa hos en en specialist på området.

Link to comment
Share on other sites

Man ...eller jag och många vill ha en converter som låser upp sent vid hårda starter från noll så att motorn kommer upp i det feta delen på vridmomentkurvan  t.ex  3500 rpm innan den driver och bilen går iväg. Samtidigt som att du ska kunna använda bilen  som daily driver på gatan  vilket är 99% av tiden och  då kunna cruisa mjukt och fint i låga farter utan att varva i onödan d.v.s driva bilen redan från 1000- 1500 rpm  som orginal. Motsägelsefullt men reklamen och vissa säger att men med en modern converter ska  man kunna äta kakan (snabba dragstarter) och ändå ha den kvar (mjuk smidig cruising på låga varv).  

Jag hittade denna artikel som är gjord med/hos TCI så det gav lite hopp,

https://www.lsxmag.com/tech-stories/how-to-choose-the-right-torque-converter/

Men när man kontaktar dom så är det som ett stort svart hål, dom kan inte svara på en enda sak.

Det lutar åt att låta någon gå igenom och förstärka originalconvertern men om det finns bättre alternativ som kan ge godare kakor vid Hjulgranen som ändå är kvar i burken när man ska åka hem vill man gå på det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Har kört high stall turbiner sen slutet 90-talet och det funkar alldeles utmärkt smyga runt med dom.
De funkar inte så att du ständigt åker på högt stall utan de driver på lågt varv också men med förluster.
En riktigt fin turbin brukar vara väldigt lös och "krokar" hårt på angivet stall.

Det gäller bara ha en fin fet oljekylare typ från Setrab helst med styrd elfläkt.....Så mycket kyl du bara kan få på!

Jag hade hellre chansat på en TCI turbin än bygga om originalet.
Den som ska bygga om måste veta vad som gäller och vad kan göras och i Sverige är den kunskapen ytterst begränsad. 
Dessutom känns rätt skönt ha kvar originalet ifall man skulle ångra sig senare hur det är åka runt med en lite mer högvarvig TCI.

Alternativet för få lite Viagra i bilen är ju en 4.11 axel så slipper man eventuella värmebekymmer

 

 

 


 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hmm.

Kanske därför jag gick till en T56 på (manuell 6 växlad) min T-bird.

Skitsvårt att få en konverter att fungera perfekt.

Kolla med Circle-D, köpt till min Lincoln MKIII .

Verkar veta  mycket och tar tillbaka och fixa om problem, med minimal kostnad för köparen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Låter hoppfullt Per, att du kört med högre stall och ändå inte ruttnat. Min originalconverter på 11" drar bilen på tomgång vid ca 800 rpm när jag släpper bromsen. Straxt innan 2000 låser den. Lite oklart hur den jobbar upp genom växlarna vid lugn hålla trafikrytmenkörning men runt 70 km/h lägger den i 5an eller låser så varvet sjunker till runt 1500rpm. Sen kan man ligga där i varierad fart så länge det är driv. Rullar det på för lätt och farten sjunker släpper lockuppen och den växlar ner och man börjar om.  Vid 100 varvar jag ca 1950rpm med nuvarande 3,73, nya bakaxeln kommer ha 4,11. Tycker min originalkonverter känns lite lös innan den låser. Kommer ha större alutråg och riktig kylare på lådan till nya motorn. Det blir strokad 4,6 till 302 med 11-11,5:1 i komp, FR värsta 3v toppar med större ventiler, cnc portat, m.m. allt klart för högsta lyft som finns.  CC värsta na kammar med drag från botten och upp. CompCam har nio NA kammar, tre nivåer och tre steg, detta är steg ett på 3:e nivån som kräver begränsare i timingmekaniken och andra fjädrar. Ska landa på +400 till 430hk. Om tomgången blir för tråkig  kommer jag gå upp ett steg till på kammarna för rätt gång, tappar då lite botten men bättre skjuts på mellan och upp. Gången är viktig, vägrar åka symaskin.

 För gatbruk kan jag tycka convetern skulle vara fastare med mer driv i botten innan den låser men låsa senare, 3-3,500 eller är jag helt fel?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, Tbird said:

Hmm.

Kanske därför jag gick till en T56 på (manuell 6 växlad) min T-bird.

Skitsvårt att få en konverter att fungera perfekt.

Kolla med Circle-D, köpt till min Lincoln MKIII .

Verkar veta  mycket och tar tillbaka och fixa om problem, med minimal kostnad för köparen.

 

 

Tanken på spansk låda har slagit mig, men ska göra ett seriöst försök innan jag ger upp 😀

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Mustangmike said:

Låter hoppfullt Per, att du kört med högre stall och ändå inte ruttnat. Min originalconverter på 11" drar bilen på tomgång vid ca 800 rpm när jag släpper bromsen. Straxt innan 2000 låser den. Lite oklart hur den jobbar upp genom växlarna vid lugn hålla trafikrytmenkörning men runt 70 km/h lägger den i 5an eller låser så varvet sjunker till runt 1500rpm. Sen kan man ligga där i varierad fart så länge det är driv. Rullar det på för lätt och farten sjunker släpper lockuppen och den växlar ner och man börjar om.  Vid 100 varvar jag ca 1950rpm med nuvarande 3,73, nya bakaxeln kommer ha 4,11. Tycker min originalkonverter känns lite lös innan den låser. Kommer ha större alutråg och riktig kylare på lådan till nya motorn. Det blir strokad 4,6 till 302 med 11-11,5:1 i komp, FR värsta 3v toppar med större ventiler, cnc portat, m.m. allt klart för högsta lyft som finns.  CC värsta na kammar med drag från botten och upp. CompCam har nio NA kammar, tre nivåer och tre steg, detta är steg ett på 3:e nivån som kräver begränsare i timingmekaniken och andra fjädrar. Ska landa på +400 till 430hk. Om tomgången blir för tråkig  kommer jag gå upp ett steg till på kammarna för rätt gång, tappar då lite botten men bättre skjuts på mellan och upp. Gången är viktig, vägrar åka symaskin.

 För gatbruk kan jag tycka convetern skulle vara fastare med mer driv i botten innan den låser men låsa senare, 3-3,500 eller är jag helt fel?

 

Känns kanske vettigast göra alla motormodifieringar först och byta turbin sist.

Här 5år sedan innan låd byte med en 3000rpm billet turbin byggd för bilen och bara 3.50 i bakaxel och som sagt kände aldrig något problem

 

Alla turbiner jag köpt har jag märkt att kvaliteten på bilens "launch" kan i princip mätas i Kronor.
De sista jag köpte hade antingen gjuten bottenplatta eller 8mm tjock billet stål och den stabiliteten märks tydligt när man trycker på. Kvaliteten invärtes är också helt annorlunda med en del rostfria 4140 turbin

Här de sista jag hade och de kostar runt 10-15000kr

IMG_1203.thumb.JPG.9d4d65343a2f7e6b140b6f6928b87191.JPGIMG_0096.thumb.JPG.c8fd723a015311a76f69c0f88926bca6.JPG

 

Sen kan vi titta på en universal TCI turbin jag satte in i en annan Mustang som förvisso var okej i funktion men ser ju ut som en bonde svetsat ihop den.
Värmde dock oljan klart mer än de som jag beställt anpassade så den hade inte alls samma bett
Turbiner runt på dryga $500 är i praktiken modifierade original som denna nedan....Hade dock lite tjockare kakre stomme
IMG_0199.thumb.JPG.6e275c295f1a1090150b335b2da12efb.JPG

 

Så antingen snålar man och riskerar förvandla Hk till varm olja eller beställer en turbin för bygget man gjort för i princip dubbla pengen.
Pengarna glömmer man snabbt men man kan njuta varje dag åt resultatet!

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 2020-01-27 at 23:06, Mustangmike said:

Tack för goda råd Per, hämtade lite grejer igår. Nu ska det bara på plats också så man får prova.

https://www.mustangclubsweden.org/forums/topic/22300-mickes-mustang-gt-2007/?page=4&tab=comments#comment-170524

 

Ser seriöst ut!  Nu kan du nog bara "fire & forget". 💪
Original ser smått komiskt ut som jämförelse! 

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Per Berglund said:

Ser seriöst ut!  Nu kan du nog bara "fire & forget". 💪
Original ser smått komiskt ut som jämförelse! 

Ja verkligen, flexplattan likaså. tunn veckad bonnaplåt, märkligt att det håller såpass bra ändå, men det är väl den mjuka originalconvertern som räddar den.

Man går ju nästan igång på det polerade billetstålet i nya convertern 😛

 

Link to comment
Share on other sites

Mjukt stål har sina fördelar därav namnet "Flexplate"......Men mycket effekt brukar det snart bli "Sprickplate"

Nu kommer allt upplevas hårdare/rappare och även om detaljen är solid så överför den kraften brutalt till nästa svaga länk i kedjan....Även vibrationer
Så vill man vara rädd om grejerna ska man nog tänka till och inte bara stämpla på i tron om att "nu minsann är allt bombsäkert"

Link to comment
Share on other sites

Så är det, nästa länk i min kedja är lådan, men det ingå i planen att uppgraderas till 1000Hk nivån.

Bakaxeln blir kittad med biffiga strangeaxlar med c-clip eliminatorer och 4:11 på en thorsen diff,  alukardan är rejtad till 900. Så så länge jag inte överladdar nya spisen har jag faktor <2  och borde kunna tillämpa fire & forget  på Hoosier DR 10x15x29 🙂 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...