smen68 December 28, 2014 Report December 28, 2014 Hej jag håller på att skruva ihop en 390 till min 68 FB.Jag ska justera hydrauliska lyftare,och om jag inte minns fel från när jag jag senast gjorde detta på 80 talet någon gång så kan man justera cyl 1 ventiler i det läge där man monterade kamdrivningen sedan vrider man motorn ett kvarts varv och tar nästa i tändordningen efter 2 varv är man tillbaka på cyl 1 tdc tändläge och allt är klart.Det finns också olika bud på hur mycke man ska skruva efter man hittat noll glapp,allt från en kvarts varv till ett helt varv,jag kör med Edelbrock alutoppar och har justeringar på vipparmarna.Finns det någon som har något bra sätt att justera ventilspelet om det inte fungerar så som jag minns det.Göran Citera
Per Berglund December 28, 2014 Report December 28, 2014 Strunta i antal varv och i vilken ordning du gör det i.Är en avgasventil nedtryckt är det bara spänna åt insug sidan.Så fort du känner friktionen i stötstången så kan du spänna en aning till.Jag har sett att det finns olika gängstigning på stötstänger så därför ska man strunta i antal varv.Teorin är man inte ska spänna mer än 50% av glappet i lyftaren.Glappet på lyftare kan variera så det är bättre spänna för lite än för mycket.Har du spänt för lite så kommer du höra det och efterspänna efter lite körning.Det är alltid bra att dra om allt en gång till när du kört in motorn.Helst varm motor.Har du ett par gamla ventilkåpor kan du slakta dom och justera ventilerna med motorn igång.Men det duger bra bara justera mot 0 spel och efterdra en gnutta.OBS!Man ska alltid läsa kamkortet för det kan stå extra information om hur det ska justeras.Det kan alltså variera men som sagt bättre spänna för lite än för mycket!Skickas från min iPad via Tapatalk Citera
smen68 December 30, 2014 Author Report December 30, 2014 Hej Per,det känns som jag skulle ha mer koll på vad jag gör om jag tog både insug o avgas på en cylinder i taget man borde väl kunna justera båda ventilerna när kolven är i TDC på rätt varv alltså tändläge? Citera
Per Berglund December 30, 2014 Report December 30, 2014 Hur du gör bestämmer du själ för det har ingen roll vilken ordning.Har justerat massor av gånger och det är överlägset enklast justera all ventiler som inte ligger i tryck oavsett ordning.Koll har jag med placera en liten tejpbit på färdig ventil.Ett jäkla jobb veva runt med vevaxeln annars.Jag kör ändå med startmotorn med extern brytare som jag skruvar dit direkt på startrelät.Oavsett hur du då gör så är det grymt bekvämt med justering Citera
JH July 11, 2017 Report July 11, 2017 " Strunta i antal varv och i vilken ordning du gör det i. Är en avgasventil nedtryckt är det bara spänna åt insug sidan. Så fort du känner friktionen i stötstången så kan du spänna en aning till. Jag har sett att det finns olika gängstigning på stötstänger så därför ska man strunta i antal varv." Skulle göra lite översyn och service på min motor, som har hydralkam, alltså behövs inget speciellt mått. Jag har fått totalt hjärnsläpp och ska justera ventilerna och tänkte använda Per B metoden. Behöver jag fundera på vilket förhållande rotorn står i för läge mot rätt tändkabel i fördelaren eller blir det oväsentligt med denna metoden. Kan jag enbart utgå från att precis när en avgasventil ska öppna så justerar jag insuget och sen tvärsom när insug stänger så justerar jag avgas. Kanske värmen som gör mig okoncentrerad Citera
CMC-49 July 13, 2017 Report July 13, 2017 "Strunta i antal varv och i vilken ordning du gör det i.Är en avgasventil nedtryckt är det bara spänna åt insug sidan.Så fort du känner friktionen i stötstången så kan du spänna en aning till.Jag har sett att det finns olika gängstigning på stötstänger så därför ska man strunta i antal varv." Skulle göra lite översyn och service på min motor, som har hydralkam, alltså behövs inget speciellt mått. Jag har fått totalt hjärnsläpp och ska justera ventilerna och tänkte använda Per B metoden. Behöver jag fundera på vilket förhållande rotorn står i för läge mot rätt tändkabel i fördelaren eller blir det oväsentligt med denna metoden. Kan jag enbart utgå från att precis när en avgasventil ska öppna så justerar jag insuget och sen tvärsom när insug stänger så justerar jag avgas. Kanske värmen som gör mig okoncentrerad Man justerar inte ventilerna på en 390 om man har orginal vipparmarSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera
JH July 13, 2017 Report July 13, 2017 Stämmer, men jag har Erson rullvippor.... och har kommit ur hjärnsläppet :-) . Jag vet inte inte hur jag tänkte när jag ställe frågan. 1 Citera
CMC-49 July 13, 2017 Report July 13, 2017 Stämmer, men jag har Erson rullvippor.... och har kommit ur hjärnsläppet :-) . Jag vet inte inte hur jag tänkte när jag ställe frågan.Då hadde jag gjort som du sa ställ insug när avgas är nere osvSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.