Jump to content

Missljud


Stefan_A

Recommended Posts

Alltid svårt att beskriva diffusa fel, men jag gör ett försök iallafall. Under senare delen av sommaren har jag lagt märke till ett missljud i bilen. Det hörs tydligast om man ligger i ca 70 km/h och gasar på lätt. Ljudet är kan väl närmast beskrivas some ett vinande eller svagt tjutande ljud. Släpper man av på gasen försvinner ljudet direkt, går inte heller att höra det om man kör över 100 km/h. Det kan ju dock bero på att övriga ljud överrröstar missljudet.

Kollade oljenivån i bakaxeln igår, och det var olja upp till påfyllningshålet. Ser inga tecken på att något skulle ha läckt från bakaxel/växellåda/motor. Ljudet hörs lika mycket oavset om man sitter på vänster eller höger sida och tycks komma bakifrån. Det är ju alltid vanskligt att försöka lokalisera ljud, speciellt under körning.

Någon som varit ute för liknande, eller har någon bra teori?

Bilen ifråga är en GT -01 med automat och har gått knappt 6000 mil.

Link to comment
Share on other sites

om det är ett vinande ljud så har jag hört det i flera bilar ink. min egen och alla av dom jag hört det i är automat växlade och man hör det när man gasar iväg, och eftersom jag hört det i så många så antar jag att det ska va där ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, då är det väl bara till att "gasa till de rasa' " :D

Såg att en ny bakaxel bara kostar $750 hos seanhylandmotorsport.com, så man kanske skulle köpa hem en och ha i reserv. Förmodligen betydligt billigare än att låta lokala Ford-verkstaden ta n titt på bilen...

Link to comment
Share on other sites

Till en 01:a med knappt 6000 mil på mätaren ska du väl ändå inte behöva köpa en bakaxel att ha i reserv, så pass kvalitet är det väl ändå på bilen...?

Jag hör också ett svagt vinande ljud från automatlådan (främst i ännu lägre hastigheter dock), men jag frågade vår lokale USA-bils reparatör och han menade att det var helt normalt. Det är väl så att cabrioleten släpper in mer (miss-)ljud i kupen än vad coupén gör.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...