Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Var sälen i somras på jubileet mycket trevligt.

Men fick problem med bromsarna (70 mil hemifrån kul),

rätt som det var så tok drog bilen till höger eller tvärnitade vid bromsning, detta på höger fram

även vid måttlig bromsning.

Blev till att skruva isär bromsen tidigt på morgonen på höger sida (trumbromsar), med en fantastisk utsikt över 300 mustanger :)

till min förvåning var allt som det skulle :confused:, vad jag kunde se.

Satte ihop allt igen och provkörde funkade!.

När vi skulle ut och köra igen lite senare krånglade det igen ett par gånger

och har även gjort det senare här hemma.

Bilen har inte fått den kärlek den har rätt till på grund av flyttning till nytt hus,

men nu är jag på gång igen, ideer någon??

Har en fråga till när det gäller ratten, som bekant så brukar dem spricka, min fråga är vad är det för material.

Tänkte försöka laga det med någon form av epoxykitt men då måste jag veta vad det är.

Någon som vet??

Bilen ifråga är en 1966 coupe 289 2v trumbromsar runt om.

mvh Henrik

En får tacke för så rappa svar verkar enklare än vad jag trodde.

Ska göra ett försök enligt den länken du föreslog.

Det är nog inga problem skulle jag tro. Jag har lagat en ratt till en amazon i början av 80 talet, o den blev som ny! o jag hade aldrig gjort detta. Kommer inte ihåg va jag använde, men troligen något liknade.

Kolla bromsbeläggen höger fram så att det inte finns en hårfin spricka på något av beläggen. Kan vara svårt att se och biten som sitter löst skapar en kil mot trumman vid inbromsning.

/Leif

Tack för tipset Leffe ska kolla upp det när jag får tid igen.För nu har man fått vattenläcka i badrummet, trodde att jag skulle börja rota med bilen

men det blir till att fixa badrummet först. Återkommer med rapport när vattenläckan är åtgärdad.

Hej!

Bromsproblemet:

Att det "tokdrog" på H. sida betyder att bromsarna fungerar på den sidan, att inget hände på V. sida eller i alla fall inte lika mycket har sannolikt sin förklaring i bromsslangarna. När bromsslangarna blir gamla "sväller" dessa inåt och det går då trögre att få igenom oljan och har du en slang på ena sidan, i ditt fall höger, som inte är tät (svullen) så kommer all bromskraft i princip att gå till detta hjul och bilen "tokdrar" åt det hållet. Därför skall man alltid byta båda slangarna samtidigt och inte bara en. Att du inte hittade nåt fel när du kollade h. sida är för att det inte var nåt fel. Byt slangarna så skall du se att det fungerar. Du bör också kolla att cylindrarna fram inte kärvar utan går lätt. När du justerar bromsarna måste du vara väldigt noga med injusteringen så båda sidor blir lika injusterade.

Allt är bytt eller renoverat för ca 10 år sen och bilen står alltid i värmegarage. kan det gå så fort med slangarna?.

Borde inte ett sånt problem komma smygande?, detta bromsproblem uppstod från en gång till en annan.

Jag hade allt isär förra vintern när jag renoverade bakaxeln och bytte bladfjädrar, och då var bromscylindrarna som nya.

Däremot har jag fått justera bromsarna varje vår för att den drar åt något håll,

har varit besvärligt varje gång, minsta lilla man justerar för mycket så drar den antingen åt höger eller vänster.

Funderar på att byta till bromsskivor fram, få se om plånboken tillåter det till nästa vinter.

Just nu är de badrummet som tömmer min plånbok.

  • 3 weeks later...

Jaha badrummet klart, så nu har jag plockat isär bromsarna.

Hittar inget som går trögt eller är fel, så nu tänker jag prova din teori Swen och beställa nya bromsbelägg och nya bromsslangar för att se om det hjälper.

Återkommer med resultatet.

Jag hade samma problem kolla denna länk för renovering

Viktigt att klackarna som backarna vilar mot är släta och att man sätter rätt back framåt

Med vänlig hälsning

Magnus

Intressant video dem klackarna som dem pratar om som det finns slit märken på hade jag också, och precis som dem rekommenderade så har jag svetsat och slipat dem plana igen.

Men du pratar om att man ska ha rätt bromsback framåt, det blir jag inte klok på det beskrivs inget i videon om det.

Och dem backarna som jag har fått hem nu är liksidiga vad jag kan se, hur ser man vilka som ska vara framåt och vilka som ska vara bakåt?

Hej

Jag glömde att nämna att det är två avsnitt om Drum brake i part 2 installation av backar

efter 5,10 berättar dom att längre skon skall sitta bakåt.

Jag tycker att många byter till skivbromsar och servo i onödan om allt är nytt och rätt installerat fungerar trumbromsar perfekt för vanliga hobby bilar

OBS inte för bana mm

Men många får problem med bromsbalansen när man uppgraderar med olika saker som inte skall sitta tillsammans eller med delar av olika kvalité /förslitning så mitt tips är nya original delar med lite kärlek i installationen

MVH

Magnus

Ahaa

Kanske det som är fel har inte ens sett att dem är olika:oops:.

Man börjar bli gammal både ser och hör illa.

Nu ser man ljuset i tunneln, det finns hopp!.

Blir till att skruva i helgen om frugan tycker jag har lust;).

Tack Magnus för den infon.

  • 3 weeks later...

Jaha

då var de klart och wow! vilken skillnad.

Dem gamla bromsbackarna satt faktiskt rätt, men vilken röra det var i bromscylindrarna för att inte tala om bromsslangarna.

När jag blåste med tryckluft i slangarna kom det ut gummibitar, mitt råd som många andra säger här köp inte Kina grejor.

Nu är det mesta nytt i bromsarna och bilen går spikrakt när man bromsar, besiktningen nästa och sen är det bara ut på vägarna.

Tackar allra ödmjukast för hjälpen.

mvh Henrik

Hej H. Jensen

Roligt att jag som amatör kunde hjälpa dig med detta lilla problem du får gärna berätta här hur det fungerar med fräscha original grejor i bromsarna. För att mildra hetsen att byta ut till ej original delar eller till options som inte behövs. Vi klagar på Kina prylar i gemene man men vi glömmer att även att kvalitets märken tillverkas där ( typ Iphone mm) oftast får vi vad vi betalar för ;)

Med vänlig hälsning

Magnus:D

Mina tankar på skivbromsar är som bortblåsta!!

Naturligtvis är det inte som dagens moderna bromsar, men det här är fullt godkänt man får trampa lite hårdare (som en gammal Volvo amason) så låser man dessa bromsar med, om man nu vill det:).

Och som för min del som kör som en gammal gubbe på söndagstur, så behöver jag inga rallybromsar, precis som du påpekar magnusl.

Nu väntar man bara på vackert väder så att man kan ut och köra, ser dystert ut för helgen:( i alla fall här i Skåne.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...