Jump to content

Regbesiktning av fordon som redan regbesiktigats i annat EU-land. vad tänka på?


pony

Recommended Posts

God afton,

(har letat info, men hittar bara svar om regbesiktning från USA import)

När jag flyttat hem till Sverige så blir det dags att regbesiktiga bilen här.

Bilen importerades till EU medan jag bodde i Nederländerna, och regbesiktigades där för snart två år sen. Klarade besiktningen galant (nya framlyktor, parkeringsljus och bromsar, nya stötdämpare). Bilen är helt rostfri.

I Nederländerna finns inga krav på att hastighetsmätaren ska vara i km/h, utan jag har kvar mph. Behövs bytas, eller kan jag bara tejpa dit en snygg remsa med km/h (har sett andra bilar på bilträffar i Sverige som haft detta).

Som jag förstått det ska jag ansöka om ursprungskontroll och sedan köra regbesiktning. Kontrollbesiktningen tror jag att jag slipper eftersom jag har ett från NL.

Har jag missat något? Någon annan som bott inom EU och tagit med sig bil hem och kan dela med sig av lite erfarenheter?

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Verkar vara lite olika på besiktningsstationerna när vi importerade vår Fairlane 64 så gick den igenom med Mph mätare utan problem det enda dom ville då var att vi hade E märkta röda reflexer bak. Samt att vi inte fick ha gula positionsljus fram och då tog jag bara bort glasen så var det ok

Mvh

Andrew

Link to comment
Share on other sites

Nja, beror inte på sådant eftersom vi haft olika hastigheter i Svedala jämt 40-60-80 är inget nytt NackaBosse det borde du veta som bor i Nacka där det funnits 60 sen kvarnen brann.

Link to comment
Share on other sites

God afton,

(har letat info, men hittar bara svar om regbesiktning från USA import)

När jag flyttat hem till Sverige så blir det dags att regbesiktiga bilen här.

Bilen importerades till EU medan jag bodde i Nederländerna, och regbesiktigades där för snart två år sen. Klarade besiktningen galant (nya framlyktor, parkeringsljus och bromsar, nya stötdämpare). Bilen är helt rostfri.

I Nederländerna finns inga krav på att hastighetsmätaren ska vara i km/h, utan jag har kvar mph. Behövs bytas, eller kan jag bara tejpa dit en snygg remsa med km/h (har sett andra bilar på bilträffar i Sverige som haft detta).

Som jag förstått det ska jag ansöka om ursprungskontroll och sedan köra regbesiktning. Kontrollbesiktningen tror jag att jag slipper eftersom jag har ett från NL.

Har jag missat något? Någon annan som bott inom EU och tagit med sig bil hem och kan dela med sig av lite erfarenheter?

Tack på förhand!

Du kan göra som jag gjorde på min bil! inget jag sätt att någon annan gjort! Men jag tyckte det funka skit bra, skrev ut en tavla på skrivaren i mini format å satte denna innan för miles, Idén är ju inget nytt, finns massa bilar med denna idé från fabrik.

O det bästa med detta är att ljuset i tavlan funkar som det är tänkt, och att originalet är kvar.

post-6810-144839548975_thumb.jpg

O sedan va som gäller med km eller miles m.m. tycks vara helt upp till den som besiktar bilen. Det är min erfarenhet i alla fall.

Vet folk som fått igenom bilarna på besiktningen med hastighets mätare som inte ens fungerar, ibland har dom sagt att den där fixar du så snart du kan m.m. o vist ibland kan det vara mera eller mindre lättare att få tag på delar som behövs.

Å sedan är det lite upp till den som kör bilen, är metaren trasig kan det va lite lättare att torska speed kontroll! O jag tror nog inte att farbror blå tar det som en godkänd ursäkt att mätaren inte fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...