Mickey May 3, 2003 Report Share May 3, 2003 Hej!Under våren har jag varit i gång med att renovera upphängningen till framvagnen på min Musse (-67, 289, 2v, cab). Delarna kommer från California Mustangs, med undantag för dämparna som kommer från Roland's Filipstad. Efter att ha monterat de nya fjädrarna och dämparna, så står framvagnen avsevärt mycket högre nu än tidigare. Detta kan kanske bero på att både fjädrarna och dämparna är helt nya, men undrar om någon vet hur lång tid det kan ta innan det sätter sig och/eller om det kunde bero på något annat.Mickey Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
göran cmc 302 May 5, 2003 Report Share May 5, 2003 Du har helt rätt, det tar ett tag innan allt sätter sig, kanske 50 - 100 mil.Har Du bytt allt i farmvagnen så bör Du nog också titta på bakvagnen annars akn Du få väldigt konstiga effekter på väghållningen.Dessutom var faktiskt originalstuket att framvagnen stodf högre än bakvagnen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickey May 5, 2003 Author Report Share May 5, 2003 Tack Jag tänkte ta bakvagnen till hösten och hoppas den kommer att jämna ut höjden ytterligare.Mickey Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taifun38 September 17, 2003 Report Share September 17, 2003 Det er riktig at nye fjærer vil synke noe i begynnelsen men dette er igrunnen svært lite og skjer de første 20-30mil. Ved at du bytter slitte/gamle bladfjærer bak og på den måten får reist bakenden opp igjen så vil misforholdet bli mindre og det hele se bedre ut. Det er også som tidligere nevnt riktig at mustangen fra ny av var noe høyere foran enn bak. Tidlig på sytti-tallet så jeg og noen kompiser en original mustang som ganske riktig var rimelig høy foran, dette var jo høytid for "hijackers" og vi var sikre på at eieren hadde tatt feil og montert hijackers foran istedet for bak.hvilken tulling,ha! Husk at ved bruk av polyuretan-foringer i bladfjærene så blir bilen temmelig stiv og hard i humper. Jeg byttet til OE gummi med mye bedre resultat for meg. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickey September 18, 2003 Author Report Share September 18, 2003 Tack! Jag hoppas att det kommer att hjälpa, för jag börjar nästan känna mig nästan som han som monterade hi-jackers på framvagnen :wink: Eftersom jag mest håller på med att glida runt på sommaren, är det nog en bra idé att överväga OE gummi som du säger. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 September 19, 2003 Report Share September 19, 2003 Detta kommer från Fords "TSB" technical service bulletin:1. Place car on level ground.2. Push down on front bumper by 1", will settle suspension.3. Measurements are made at the center of the front and rear wheel wells, directly over the center of the wheel.4. Lift up on the bumper by 1", let settle and repeat measuring process.5. Average both measurements.6. Repeat process at rear of car. (must measure front prior to rear)Specs (min, normal, max, tire size)Front:6 cyl:25 27/32 26 13/32 27 13/32 6.95x146 cyl w/ac and v8: 25 3/4 26 19/64 27 19/64 6.95x14HiPo: 25 7/64 25 19/32 27 19/64 6.95x14Rear:All except HiPo 24 1/2 25 17/64 26 17/64 6.95x14HiPo 24 7/64 24 55/64 25 55/64 6.95x14 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.