Jump to content

Recommended Posts

Jag har en undran?? Jag har en 67:a som inte är så bra på vägen. Det är servostyrning och den "spårar". Ratten glappar ganska mycket. Jag har renoverat styrservon och styrventilen, det blev bättre men inte riktigt bra, den glappar mindre nu. Är det någon som har erfarenhet av att bara byta ut styrsnäckan mot en original och om det har blivit bättre eller var de så glappa när de var nya. Jag skulle inte vilja kosta på en kuggstångsstyrning och helst inte en snäcka med inbyggd servo eftersom jag ju har det redan. Tacksam för tips och råd

Jag hade samma problem tills jag upptäckte att styrsnäckan satt lös, men det har du naturligvis redan kollat.

Den här videon visar hur du kan kolla om du har ett glapp någonstans:

Jag har byt min styr snäcka på min mustang, O jag kan bara säga att innan fick man parera hela tiden när man körde, men nu är det som en dröm att köra denna, som dag o natt. Det du skulle göra är att lyfta upp bilen med en i som rattar. På det sättet borde du ganska snart se vart det glappar i styrningen, bara följa alla stagen m.m. men ett tips kolla gummit som sitter vid styrservon. se länk denna glömmer många vid byte av SS.

http://www.cjponyparts.com/borgeson-steering-box-coupler-for-borgeson-power-steering-conversion-box-1968-1970/p/HW2901/

Tack för tipsen och snabbt svar också. Jag har samma problem att man får sitta och parera hästen hela tiden, känns obehagligt faktiskt. Nu har jag kollat och styrsnäckan sitter fast, inga problem. Jag har däremot ingen medbringare eller gummi som du talar om. Jag kan inte alls komma åt styrstången utan höljet sitter tätt mot snäckan. Satte du dit en originalsnäcka, alltså en likadan som satt där tidigare??

67 och 68-70 har olika snäckor

På 67an sitter rattstången direkt i snäckan har ingen sk hardy-skiva emellan stång och snäcka. som 68-70 har.

Har du byt styr snäcka eller inte! om du inte byt denna går det som sagt att spänna den lite på mitten skruven, man kan prova ett halvt varv i taget. Men skulle den inte gå att justeras mera, är det dags att byta!

Men jag fatta att du redan byt?

Har du byt styr snäcka eller inte! om du inte byt denna går det som sagt att spänna den lite på mitten skruven, man kan prova ett halvt varv i taget. Men skulle den inte gå att justeras mera, är det dags att byta!

Men jag fatta att du redan byt?

Nej jag har inte bytt ännu, jag ville veta om någon har gjort det och om det blev bättre. Jag trodde att jänkarna hade så här dålig väghållning. Jag kan säga att jag har en fiat 61 och den är mycket stadigare på vägen än mussen.

Jag hatar styrservon på gamla Mustanger så jag tog bort den helt på min 67:a Shelby och ersatte den med en manuell. Ganska enkelt jobb

med ett nytt styrstag, hjälpstyrarm och pitman arm om jag inte missminner mig. var ca 35 år sedan och har aldrig ångrat mig.

Flyttade ned övre bärarmarna en tum enligt Boss 302 Chassis Manual samtidigt och bilen ligger mycket bra på vägen och inget glapp i

styrningen.

Mvh Bosse Sewallius CMC 342

om styrsnäckan är ok efter man har satt åt justerskruven är det bra att trycka in nytt fett i den . När jag renoverade min så var fettet gammalt och hårt. Min styrning är helt ok med tanke på ålder inga problem att köra med en hand på ratten i + motorvägsfart.

björn

Tack för svaret. Jag ska justera snäckan först och se hur det blir. Men det får bli när snön är borta för jag kan ändå inte provköra just nu.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...