Jump to content

Automat eller Manuell?


Stefan Ryen

Recommended Posts

Kollar på Mustang nu till våren. Men vet inte vilket man ska ha, automat eller manuell? V8 så klart men sen vet jag inte. Är den manuella låda tuff att växla, alltså att man får ha bra benmuskler, om ni fattar?

Erfarenheter någon?

Fördelar och nackdelar med endera?

Wroom wroom på er!

:)

//Stefan

Link to comment
Share on other sites

Kollar på Mustang nu till våren. Men vet inte vilket man ska ha, automat eller manuell? V8 så klart men sen vet jag inte. Är den manuella låda tuff att växla, alltså att man får ha bra benmuskler, om ni fattar?

Erfarenheter någon?

Fördelar och nackdelar med endera?

Wroom wroom på er!

:)

//Stefan

Jag är ingen ägare till Mustang 94-04 men kommenterar ändå.

Fråga dig själv istället vad du ska ha bilen till och hur du är som förare. Är det för tex rödljusskörning eller glida runt?

I de banorna tänkte jag noga innan jag valde manuell. Varför? Jag har kört automat på både bruksbil och hobbybil i flera år tills jag tröttnade på att bilen skötte växlingen själv. Nu är det manuell som gäller och kan välja vilken växel jag vill i viss hastighet. Vid mycket cruising kan det kännas i "kopplingsbenet" i början men det blir vanesak med tiden. Är det mycket stillastående i bilkön, brukar jag ha växeln i friläge och vila benet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid haft bilar med manuell växellåda. Tyckt det varit lite "gubbigt" med automat. Ända tills jag skaffade min entusiastbil med automat. Det är en glidare och ingen racer. Upptäckte bekvämligheten och komforten med automat, så min nuvarande bruksbil har också automat. Nu har jag ju blivit gubbe själv, så det kanske har haft en viss påverkan.;)

Link to comment
Share on other sites

Jag åker en del på cruising och mycket i städer och en hel del på landsbygden.

För mig gäller automat. Så skönt och slippa växla. Är 53+

Kanske just därför! Det är nåt speciellt med Cabbe och automat.

Men det är bara vad jag tycker :P

Link to comment
Share on other sites

Kollar på Mustang nu till våren. Men vet inte vilket man ska ha, automat eller manuell? V8 så klart men sen vet jag inte. Är den manuella låda tuff att växla, alltså att man får ha bra benmuskler, om ni fattar?

Erfarenheter någon?

Fördelar och nackdelar med endera?

Wroom wroom på er!

:)

//Stefan

Ska du åka eller köra aktivt är frågan du ska ställa

Sitta på Cruising är inte kul med manuell det har jag erfarenhet av men går... men sen när man kör aktivt på bana eller kurviga vägar då är det desto roligare med manuell

Link to comment
Share on other sites

Kollar på Mustang nu till våren. Men vet inte vilket man ska ha, automat eller manuell? V8 så klart men sen vet jag inte. Är den manuella låda tuff att växla, alltså att man får ha bra benmuskler, om ni fattar?

Erfarenheter någon?

Fördelar och nackdelar med endera?

Wroom wroom på er!

:)

//Stefan

Eftersom du placerar tråden i 1994-2004 så antar jag det är någonstans här du kollar på bil.

Automatlådorna dessa modeller är i grunden väldigt gammalmodiga och rätt så sega...Finns lite undantag!...Blir piggare ju närmare 2004 du kommer!

Vad som är värre är att Ford har valt på tok för låga bakaxelutväxlingar just om du väljer Automatlåda i kombination med Cab så bilen upplevs väldigt trött.

Inte alla Cabbar är så men det är väldigt vanligt!

Går enkelt att åtgärda med ca 20st Gustav Vasa sedlar i bakaxeln om man vill få lite bättre knuff! Annars utmärkt glidarvagn!

Positivt med automatlådor 1996 och uppåt är att dom är väldigt pålitliga och billiga att reparera.

Manuell är inte mycket att orda om! Funkar och pålitliga så länge bilen inte buskörts!

Givetvis får man tänka på att det är amerikanskt lite tungtrampat och ingen Tysk BMW precision när man växlar! :)

Jag tycker det är för långa slag i växlingslägena men det beror ju på vad man jämför med.

Link to comment
Share on other sites

skulle nog var med oroad över buskörda manuella bilar

många trampar ner bromsen och eldar bakdäck så kopplingen kokar

ok vi har klart fler rasade buskörda lådor än manuella

fast då ska man ju tänka på att manuella inte finns lika många av

så du kanske har rätt där iaf... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Gud va ni är underbara med alla råd och tips. Man tackar och bockar. Ja, efter att ha läst i era inlägg på min tråd här så lutar det kanske ändå åt manuell. Den bil eller typ det jag letar efter ligger från 99 till 04 och nedan ser ni den som jag spanat in mest på just nu. Har inte sett den IRL än men snart så får man nog ta och åka och kolla på den innan det är för sent.

Anledningen till min fråga är just det att jag sett på youtube bl. a. om dem manuella lådorna att dem är "tungväxlade". Jag kommer absolut ha bilen mest som glidarbil och besöka lite av era kommande träffar och få träffa alla er eldsjälar och lära mig mer och mer om Mustanger och dess värld. T o m frugan har sagt "ja visst, gärna!" till att åka och träffa nytt härligt folk. Känner att med era underbara erfarenheter och råd så kommer det bli en härlig och rolig sommar i en skön och fin Musse!

http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Mustang_GT_V8_Manuell_Coupe_35th_Anniver_56347176.htm?sa=1

//Stefan

Link to comment
Share on other sites

Ja du NackaBosse. Det hoppas jag med. På bilden ser den jä....kligt fin ut! :)

Ja man vet aldrig om, när och var jag dyker upp med nåt "nytt"! :)

Hoppas den är lika bra som den ser ut.

Då kanske vi ses på Västkustträffen med din "nya" musse.

Link to comment
Share on other sites

Gud va ni är underbara med alla råd och tips. Man tackar och bockar. Ja, efter att ha läst i era inlägg på min tråd här så lutar det kanske ändå åt manuell. Den bil eller typ det jag letar efter ligger från 99 till 04 och nedan ser ni den som jag spanat in mest på just nu. Har inte sett den IRL än men snart så får man nog ta och åka och kolla på den innan det är för sent.

Anledningen till min fråga är just det att jag sett på youtube bl. a. om dem manuella lådorna att dem är "tungväxlade". Jag kommer absolut ha bilen mest som glidarbil och besöka lite av era kommande träffar och få träffa alla er eldsjälar och lära mig mer och mer om Mustanger och dess värld. T o m frugan har sagt "ja visst, gärna!" till att åka och träffa nytt härligt folk. Känner att med era underbara erfarenheter och råd så kommer det bli en härlig och rolig sommar i en skön och fin Musse!

http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Mustang_GT_V8_Manuell_Coupe_35th_Anniver_56347176.htm?sa=1

//Stefan

Den bilen har jag sett förut på blocket och gillar den låga mätarställningen. Rätt färg dessutom. ;) Ta carfax på den samt kolla via biluppgifter.se innan du bestämmer dig för att kolla på den live.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv en GT -07 som jag köpte förra våren. Jag hade exakt samma tankar som dig, manuell eller automat?

Jag valde automat främst för att jag ville slippa och växla och tyckte att om man har en V8 så skall man glida. :-)

Precis som corvette skriver resonerade jag också. Skall man köra på bana är det ju bara manuell som gäller. O andra sidan finns det inget härligare att stå still och bara peta plattan i mattan och klara av 0-100 på strax över 5 sek utan att röra en fena. :-)

Link to comment
Share on other sites

Den bilen har jag sett förut på blocket och gillar den låga mätarställningen. Rätt färg dessutom. ;) Ta carfax på den samt kolla via biluppgifter.se innan du bestämmer dig för att kolla på den live.

Ja den har visserligen legat inne på Blocket sen i höstas, men jag e jäkligt nyfiken på den. Undrar bara om den är prisvärd. Men det verkar ju som att ni erfarna Mustang ägare ger tummen upp, bara den har en ren Carfax, vilken den har, den finns ju med och kolla gratis. Så nä det får nog bli en tripp till Götene och kolla in den.

Ja eller hur! Visst är det grym färg på den. Det är åt det hållet jag vill ha. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv en GT -07 som jag köpte förra våren. Jag hade exakt samma tankar som dig, manuell eller automat?

Jag valde automat främst för att jag ville slippa och växla och tyckte att om man har en V8 så skall man glida. :-)

Precis som corvette skriver resonerade jag också. Skall man köra på bana är det ju bara manuell som gäller. O andra sidan finns det inget härligare att stå still och bara peta plattan i mattan och klara av 0-100 på strax över 5 sek utan att röra en fena. :-)

Nån banracing är jag inte ute efter utan bara att få känna mullret under mig, och visst jag håller nog med att växla en V8 manuellt måste väl ändå vara det bästa! För det kommer bli mer glid än racing. Och självklart en massa muller! :)

Link to comment
Share on other sites

Nån banracing är jag inte ute efter utan bara att få känna mullret under mig, och visst jag håller nog med att växla en V8 manuellt måste väl ändå vara det bästa! För det kommer bli mer glid än racing. Och självklart en massa muller! :)

Det stämmer att växla en V8 manuellt är det bästa och går att glida som sagt med också. Med tanke på jag blir ofta utmanad vid rödljusen sen jag köpte min bil, är jag glad över att jag valde manuellt och har högre utväxling på bakaxeln än original vilket det betyder bättre ax. :)

Link to comment
Share on other sites

Har en 96a med Manuel som jag haft i 10 år nu.

Har du inte kört V8 innan med Manuel rekommenderar jag det kul.

Samt man kan välja tongångarna på V8an på ett helt annat sätt.

Nu har jag inte original utväxling i bakaxeln och jämför jag med en 95a automat jag åkte så är min ljusår piggare.

Min 96 är ganska så tung koppling i och även ganska special att växla. Inte ett dug lik europeiska bilar. Dock blev kopplingen lite lättare efter smörjning av vajern. Men måste säga det är lite manligt med dessa rejäla lådor känns verkligen som stora saker man flyttar runt när man växlar.

Men är du van bil förare så lär du dig hur man ska köra den och då får du i växlarna lätt utan problem. Även om jag även nämner nu att mycket få personer som kunnat köra min bra när dom provkört den.

Kan även nämna

Har provkört en mustang från 2008 och den var betydligt lättare att växla. Kändes som vilken bil som helst att växla.

Blir kul att höra vad du köper :-)

PS men du ska väll ha en cab så trevligt fina sommardagar ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har en 96a med Manuel som jag haft i 10 år nu.

Har du inte kört V8 innan med Manuel rekommenderar jag det kul.

Samt man kan välja tongångarna på V8an på ett helt annat sätt.

Nu har jag inte original utväxling i bakaxeln och jämför jag med en 95a automat jag åkte så är min ljusår piggare.

Min 96 är ganska så tung koppling i och även ganska special att växla. Inte ett dug lik europeiska bilar. Dock blev kopplingen lite lättare efter smörjning av vajern. Men måste säga det är lite manligt med dessa rejäla lådor känns verkligen som stora saker man flyttar runt när man växlar.

Men är du van bil förare så lär du dig hur man ska köra den och då får du i växlarna lätt utan problem. Även om jag även nämner nu att mycket få personer som kunnat köra min bra när dom provkört den.

Kan även nämna

Har provkört en mustang från 2008 och den var betydligt lättare att växla. Kändes som vilken bil som helst att växla.

Blir kul att höra vad du köper :-)

PS men du ska väll ha en cab så trevligt fina sommardagar ;-)

Tack för infon. Det var mycket matnyttigt där och många tankar till att välja rätt låda. Självklart kommer det att visas vad det slutligen blir för nåt, och ja självklart är även en cabbe aktuell. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...