Revesjö February 14, 2015 Report February 14, 2015 Hej, jag har precis plockat ur min C4 automat och skall nu skruva disomin nyköpta 4 petars manuell. Lådan jag försöker få dit är från en 302:a och min är en 289.Nu kommer kruxet, i ändan på växellådsaxeln sitter det ett glidlager och det är för stort för att passa i min vev.Kan jag bara svarva ner det till rätt dimension eller kommer jag få problem.Det börjar inte bra detta. Tycker även att tappen som glidlagret sitter på är väl lång, ser ut som att den kommer bottna mot veven men jag har inte mätt. Citera
Per Berglund February 14, 2015 Report February 14, 2015 Ja glidlagret ska vara "pressfit" så det krävs rätt mycket kraft få dit det på vevaxeln!Tror du fått fel köp en till bussning! Citera
Revesjö February 14, 2015 Author Report February 14, 2015 Är det olika vevaxlar på manuell och automat motorer? Tappen ser väldigt lång ut.Det brukar ju finnas lite plats bakom bustningen för att tappen skall få plats men inte här. Citera
ThomasFB February 15, 2015 Report February 15, 2015 Vet inte hur Ford gjorde det, men åtminstone vissa andra motortillverkare hade olika vevaxlar för automat och manuell låda.Dom motorer som kopplades ihop med automatlåda, hade inte alla gånger vevaxeln preparerad för ett stödlager.Det var givetvis billigare att lämna maskinarbetet ogjort då motorn hade flexplatta. Kunniga o. insatta kan säkert bekräfta hur man gjorde hos Ford? Citera
Revesjö February 15, 2015 Author Report February 15, 2015 Det ser verkligen ut som att du har rätt. Men Per B brukar inte ha fel. Citera
ThomasFB February 15, 2015 Report February 15, 2015 Har 2 st demonterade, 302 ('70) och en 5.0 H.O ('91). Båda har plats för nålllager. Du behöver antagligen bara rätt glidlager till 289: Citera
Revesjö February 15, 2015 Author Report February 15, 2015 Bra nu känns det bättre, skall verkligen lagret knackas in i botten?Då blir det bara toppen som får lagring. Citera
ThomasFB February 15, 2015 Report February 15, 2015 Vanligtvis knackas inte glidlagret helt i botten, man brukar lämna en liten spalt för att komma åt att senare dra ut lagret.Nållagret för 302 ser ut så (baksidan):Bara att driva in i veven tills kransen sätter stopp. Detta alltså för 302. Nu skiljer sej kanske 289 från en 302, och har "bara" ett glidlager originalmonterat. Har personligen inte en susning om nållagret passar till en 289+4-speed... Nån sakkunnig kan säkert ge bra information? Citera
Revesjö February 15, 2015 Author Report February 15, 2015 Tackar för dessa fina svar, jag har också glidlager men som sagt det är lite för stort. Lådan kom ju från en 302:a så det kanske skiljer sej. Finns det riktigt lager att köpa eller skall jag svarva ner mitt glidlager? Citera
ThomasFB February 15, 2015 Report February 15, 2015 Kanske smidigast att svarva ner, om du inte enkelt hittar ett med säkert rätt mått. Använd Loctite 601/603 vid behov. Citera
John February 15, 2015 Report February 15, 2015 Hur mycket för stor är bussningen ?Finns två olika storlekar BB samt SB.Kan du ha en bussning som är avsedd för BB kanske.Då lär du inte få in den i vevaxeln. Citera
Per Berglund February 15, 2015 Report February 15, 2015 Köp hellre rätt än att bearbeta med svarv eller såSmallblock Utvändigt mått bussning = 35.05mmInvändigt mått bussning = 17.09mmLängd = 14.35mmHåller bussningen dessa mått så är det bara pressa in den.Slå in den direkt med hammare är väll inget att rekommendera men använder du en träkloss, plastkloss mellan så går det nog fint.Nållagrad bussning kan man väll sätta i om man vill men gör ingen skillnad i funktion direkt på originalmotor.Personligen anser jag nållagrat bara är ytterligare en detalj som kan krångla.Original glidlagrat har ju funkat i mer än 50år och är krångelfritt så varför ändra? Citera
Revesjö February 15, 2015 Author Report February 15, 2015 Min bussning håller 28mm i dia utvändigt och 17mm inv och 17 mm djup.Ok nu fattar jag, laget skall inte sitta innerst där hålet är 26mm utan ytterst.Nu är min bussning inte för stor utan alldeles för liten. Nu löser jag nog detta. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.