Jump to content

Recommended Posts

Hej, jag har precis plockat ur min C4 automat och skall nu skruva disomin nyköpta 4 petars manuell.

Lådan jag försöker få dit är från en 302:a och min är en 289.

Nu kommer kruxet, i ändan på växellådsaxeln sitter det ett glidlager och det är för stort för att passa i min vev.

Kan jag bara svarva ner det till rätt dimension eller kommer jag få problem.

Det börjar inte bra detta. :(

Tycker även att tappen som glidlagret sitter på är väl lång, ser ut som att den kommer bottna mot veven men jag har inte mätt.

Är det olika vevaxlar på manuell och automat motorer? Tappen ser väldigt lång ut.

Det brukar ju finnas lite plats bakom bustningen för att tappen skall få plats men inte här.

Vet inte hur Ford gjorde det, men åtminstone vissa andra motortillverkare hade olika vevaxlar för automat och manuell låda.

Dom motorer som kopplades ihop med automatlåda, hade inte alla gånger vevaxeln preparerad för ett stödlager.

Det var givetvis billigare att lämna maskinarbetet ogjort då motorn hade flexplatta.

Kunniga o. insatta kan säkert bekräfta hur man gjorde hos Ford?

Vanligtvis knackas inte glidlagret helt i botten, man brukar lämna en liten spalt för att komma åt att senare dra ut lagret.

Nållagret för 302 ser ut så (baksidan):

post-999-144839561333_thumb.jpg

Bara att driva in i veven tills kransen sätter stopp. Detta alltså för 302.

Nu skiljer sej kanske 289 från en 302, och har "bara" ett glidlager originalmonterat.

Har personligen inte en susning om nållagret passar till en 289+4-speed...

Nån sakkunnig kan säkert ge bra information?

Tackar för dessa fina svar, jag har också glidlager men som sagt det är lite för stort.

Lådan kom ju från en 302:a så det kanske skiljer sej. Finns det riktigt lager att köpa eller skall jag svarva ner mitt glidlager?

Hur mycket för stor är bussningen ?

Finns två olika storlekar BB samt SB.

Kan du ha en bussning som är avsedd för BB kanske.

Då lär du inte få in den i vevaxeln.

Köp hellre rätt än att bearbeta med svarv eller så

Smallblock

Utvändigt mått bussning = 35.05mm

Invändigt mått bussning = 17.09mm

Längd = 14.35mm

Håller bussningen dessa mått så är det bara pressa in den.

Slå in den direkt med hammare är väll inget att rekommendera men använder du en träkloss, plastkloss mellan så går det nog fint.

Nållagrad bussning kan man väll sätta i om man vill men gör ingen skillnad i funktion direkt på originalmotor.

Personligen anser jag nållagrat bara är ytterligare en detalj som kan krångla.

Original glidlagrat har ju funkat i mer än 50år och är krångelfritt så varför ändra?

Min bussning håller 28mm i dia utvändigt och 17mm inv och

17 mm djup.

Ok nu fattar jag, laget skall inte sitta innerst där hålet är 26mm utan ytterst.

Nu är min bussning inte för stor utan alldeles för liten.

Nu löser jag nog detta.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...