Jump to content

Featured Replies

comment_9471

Har en 289 2V i min 67:a som jag vill ha lite bättre fart på. Jag vill inte röra bottendelen. Eftersom kompressionen redan är måttlig och de flesta eftermarknadstopparna verkar ha betydligt större förbränningsrum än original, tänkte jag porta (1.94 in) originaltopparna, sätta på ett performer rpm-insug, 650 vacuum, lite vassare kam osv.

Funkar det här med 2V-komp? Vill bara ha en trevlig åkbil med lite mer under huven.

comment_9474

Har själv kört 302 med RPM och Edelbrock och det är jättebra!

Men du måste byta kamaxel ändå.

Det går inte köra med orginalkam och få någon större förändring.

Däremot funkar det utmärkt att porta insuget och få in större ventiler.

Varför vill du inte röra bottendelen?

Är det kanske svårighet att få ur den på plats?

  • 2 weeks later...
comment_9749

Det är olika kolvar (som ger olika komp) på 2V resp 4V.

Här är lite uppgifter på kompressionsförhållanden:

289-2V (C-code) 1965-67 har 9,8:1

289-2V (C-code) 1968 har 9,2:1

289-4V (A-code) 1965-67 har 10,3:1

289-HiPo (K-code) har 10,5:1

302-2V (F-code) varierar mellan 8,5:1 och 10,0:1 beroende på år

302-4V (J-code) 1968 har 10,5:1

  • 2 weeks later...
comment_9963
Det är olika kolvar (som ger olika komp) på 2V resp 4V.

Här är lite uppgifter på kompressionsförhållanden:

289-2V (C-code) 1965-67 har 9,8:1

289-2V (C-code) 1968 har 9,2:1

289-4V (A-code) 1965-67 har 10,3:1

289-HiPo (K-code) har 10,5:1

302-2V (F-code) varierar mellan 8,5:1 och 10,0:1 beroende på år

302-4V (J-code) 1968 har 10,5:1

Tack! Har ju samma modell som "snock" som jag med vill ha någre extra kusar i. Utan att riva för mycket. Då bygger jag hellre ihop en extramotor och behåller 289 100% org.

Hur svårt att tex boxa i en 302? Passar C4 lådan bult on?

  • 3 weeks later...
  • Author
comment_10274

289:an (2V) som jag har ger 200 hk vid 4400 varv. Ökar jag t.ex. durationen på kammen 20 grader så borde den ge max runt 5900 istället, vilket innebär att motorn snurrar 25 procent snabbare. Med bättre insug, förgasare o.s.v. som kan försörja ett högre varvtal så måste det ju hända någonting! Eller? Har dubbelt 2,5" avgassystem med fria dämpare och headers redan. Känns ju knepigt om det bara skulle ge 30 hästar eller nåt sånt. Borde ha förbättrat VE-procenten en del också, åtminstone i det övre registret.

comment_10276

Tja,Snock.Jag har en lika motor som du.När jag köpte den var den helt

original med 2 80:1 i utvxl. BORING! Jag började med annat insug

förgasare(edelbrock 600 1406) portade toppar med 1,94-1,60 kam:224-234 496-520 112 lob sep.Headers dubbelt avg.Gick hyfsat,lite besviken.

Kammen gick rund, enda jag fick tag på var en Compcam magnum 292h.

När jag ändå var i farten böt jag till en Holley 650DP+brytarlöst tändsyst.

Nu började det likna nåt.Till sist det roligaste:Diff med 4 11:1.Nu vrålar den som ett lejon i stället för att spinna som en kissemiss.

PS.Den går duktigt oroligt på tomgång.Ganska drygt med 4 11 också.

Men GUU VA FRÄNT!!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...