Jump to content

Strul med Musen !!


frogman

Recommended Posts

Hej

Har strul med min Musse (1970 med 302'a). Den "stackars originalmotorn" har nu stått still i snart 2 år.

Ingen som tittat får igång den (trotts att alla "experter" som nu hunnit meka och skruva med den säger att den ju bara borde starta !!).

Jag Har investerat i massa saker men inget blir bättre !! (är nu desperat, men vill inte byta motor !!)

Är jag dum, korkad eller bara själv jäkla lat ??

Är det nån på detta forum (med KUNSKAP om dylika klenoder) som har tid att ta en titt på den och tala om vad jag ska göra ??

Jag betalar (nästan vad som helst nu) för att få fart på den <3

Glad för svar

/grönejägaren (frogman)

Link to comment
Share on other sites

Du är nog varken korkad eller dum utan det är helt rätt att fråga här!

Men man behöver absolut inte vara expert för att få igång en enkel 302a

Låter som du har fel folk omkring dig så börja istället med en bilverkstad som kan gamla motorer.

Blir nog väldigt svårt guida dig fram här på forumet tror jag....Eftersom du inte beskrev problemet så verkar det som du inte har kunskaper alls här?

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar Per.

Ska försöka beskriva lite mitt problem.

Hösten 2013, (efter att ha tankat bilen) parkerade jag den hemma som vanligt och den gick som en klocka.

När jag dagen efter (och regnet legat som spön i backen hela natten) så vägrade den helt enkelt starta.

Sen den dagen har det varit omöjligt att sparka igång den.

Symtom.

Vid första start försök, så tänder den till lite (blurrar till). Efter det händer inget mera, hur mycket man än försöker (helt dött).

Får motorn sedan stå några timmar, så upprepas detta konstiga fenomen.

Allt har kollats och ser ut att fungera som det skall

Link to comment
Share on other sites

Ja det är för brett symtom för att peka ut en lösning.

Enklast som sagt att någon med vanan inne tittar på det.

Man brukar först kolla över att elsystemet funkar som det ska.

- Kolla alla anslutningar

- Byt tändstift...Helst NGK!!! Andra stift så som Bosh kan spöka ordentligt

- kolla tändkablar och byt om gamla

- Kolla fördelare och serva den med nytt lock,rotor och kondensator. Har du brytarspetsar ska de ställas rätt..EJ med bladmått!!!

- Kolla tändningen såklart

- Kolla spole att inte den gett upp..byt om den ser sunkig ut ändå

- Kolla motorns jordning till chassi...Gärna fästa en jordkabel från block till chassi

- Kolla matningen från tändningslåset att du har bra spänning...Tändningslåset brukar gå sönder

Bränsletillförsel ser man också över

- Byt bränslefilter

- Kolla bränsletryck från bränslepump

- Rengör förgasare

Mekaniskt för motorn måste det finnas kompression också! så ett komp prov är viktigt att göra...Annars blir det inga smällar! :)

Även kolla att lyftarna lyfter i rätt ordning i förhållande till kamaxelns läge....Inte helt ovanligt att kamkedjan är utsliten och hoppar några kuggar.

Men det brukar låta väldigt konstigt då!

Som sagt man måste se brett på problemet men lätt att göra om man är van vid gamla förgasarmotorer!

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för era bra tipps.

Detta är gjort på kärran i flera omgångar..

Vi har kollat att soppapumpen funkar, Bytt soppa och att det inte finns något vatten i tanken. Tändstiften är bytta till modell som Hansen Racing rekomenderat. Födelaren är bytt och sist har vi tom satt på en helt nyinköpt MSD fördelare samt ny tänd spole.

Gnistorna har det aldig varit nåt fel inget fel på men dt blixrar lite mera med MSD'n såklart. Förgasaren blev även den renoverad och sedan har vi testat med en helt nyinköpt fabriksby orginalmodell. Inget av allt vi gjort eller testatat har ändrar beteendet. Den bara blurrar till en gång som sagt och sen inget mera försänn den fått stå en stund. En kille har även kollat elen från tänningslåset och säger att det är helt OK spänning. Tändfäljden är kollad 100 gånger och skall stämma. En kille fick teori att den kanske hade en 351 kam i sej och även den tändöljden är testad. Då blurra den inte ens till).

Det enda jag känner inte är riktigt kollat är kompressionen, men va sjutton.. den har ju gått att starta tidigare på bara 7 cylindrar. Inte skall man väll förlora kompet på "alla" cylindrar bara för att man stänger av den en kväll och att det regnat lite.

Angående att kamkedjan skulle ha hoppat är kollat på så vis att en kille kollat att DTC stämmer. Det är även testat att flytta om tändningen 180 grader för att utröna DTC avseende insugnings- repektive. utblås-cykeln. 1'an cylinder ligger enligt de lärde rätt, dvs bägge ventilerna är stängda när kolven står i topp och gnistan kommer.

Allt verkar dessutom vara gott jordat, men skall testa ditt förslag att dra en startkabel

Jag hamnar snart på DÅRHUS !!

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som du inte får spänning till tändningen när du släpper nyckeln. Om det är på detta viset hostar den bara till. Prova att mata tändningen direkt och kör med en bygling på startreläet så kan man testa att starta från motorrummet. Jag har haft ett fel i tändningslåset en gång och då fick jag ingen spänning till tändningen via låset utan bara via startreläet vid tillslag.

Björn

Link to comment
Share on other sites

Hej Per

Ja det är en sån där "Ready-To-Run".

En av mina mekar påpekade just detta och har mätt upp spänningen. Den skall vara OK enligt honom.

Riktigt hur det är kopplat vet jag inte men det är bara 3 kablar +12V, Jord och en kabel till tändspolen om jag kommer ihåg det rätt.

Den ger dessutom fina gnistor / bra gnistor vad jag fått höra.

Det konstiga är ju att motorn beter sej likadant vad vi än testar / byter. Motorn beter sej precis likadant med den nya fördelaren MSD som

med originalfördelaren och en annan originalare som jag testade att byta till som första steg.

Inte klokt detta.

/M

Link to comment
Share on other sites

Hej Björn och tack för svar.

Vi har testat att bygla på detta vis, ingen skillnad.

Fenomenet är intet detta med nyckeln heller, kollat av en mekare.

Fast just nu vet jag inte vad jag skall tro om allt utredande ock OKEY konstaterande.

Skulle behöva en MEK som verkligen har jobbat med jusr MUSTANGER och 302'a.

Den ena meken jag haft, pular med alla möjliga bilar och den andre har mekat andra jänkar 8 or, men just ingen MUSSE vad jag vet.

Ingen av dom är ju "korkade" mekar, men det slutar med att dom mest bara står o kliar sej i huvet för att den bara borde starta som alla säger.

En av dom har tom svurit på att äta upp HATTEN om den inte går i gång, jag vet inte om han efter detta har nån lust längre att titta vidare på kärran ;)

Somsagt, jag tror jag behöver nån med riktig Musse Efarenhet, nån som kan gå jäkligt metodiskt tillväga på nåt vis.

Jag betalar snart vadsomhellst för att få fart på den denna sommar.

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Kolla om US Car service i Hägersten har öppet, Inge är en klippa på Ford V8:a.

Har du gnista+bränsle+kompression i rätt ögonblick så ska motorn gå, det är skumt att den bara slutar funka en dag efter det har regnat en massa. Det mest troliga är väl att det kom in fukt i tändsystemet

Nu verkar ni har testat typ "allt" och då kanske nånting annat har blivit fel i all felsökning.

En gammal V8 är ju trots allt ganska enkel jämfört med moderna motorer med massa givare och datorer som ska strula

Kolla som sagt att kompet är ok på alla cylindrar, startgas tar jag för givet att ni redan testat med?

Link to comment
Share on other sites

Har ni testat med startgas ? Går den då kan du utesluta tändningen och det är troligen något med soppan/soppatillförseln.

Går den inte är det något med tändningen/tändföljd.

Det är testat med massa startgas !! Ger ingen skillnad / effekt överhuvud taget vilket man ju tycker att det borde :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Kolla om US Car service i Hägersten har öppet, Inge är en klippa på Ford V8:a.

Har du gnista+bränsle+kompression i rätt ögonblick så ska motorn gå, det är skumt att den bara slutar funka en dag efter det har regnat en massa. Det mest troliga är väl att det kom in fukt i tändsystemet

Nu verkar ni har testat typ "allt" och då kanske nånting annat har blivit fel i all felsökning.

En gammal V8 är ju trots allt ganska enkel jämfört med moderna motorer med massa givare och datorer som ska strula

Kolla som sagt att kompet är ok på alla cylindrar, startgas tar jag för givet att ni redan testat med?

Tack, skall ta kontakt med dom och höra vad dom kan hjälpa mej med. Kanske Blir att ta den på en bärgare till nån verkstad då !?

Jag börjar också tro att allt testande fram o tillbaka på nåt vis har "snurrat till det totalt", men just detta att komma på vad det kan vara. Vi har ju kört alla moment OM OCH OM IGEN, utan något resultat överhuvud taget. Det är som att jag måste ha gjort "GUDARNA" något ont :crazy:

Skall kolla upp kompet ordentligt !! Har fått tag i en snubbe som har en RIKTIG komp-mätare med nån typ av komp-skrivare för dokumentation.

Tack för ditt mek tipps

/M

Link to comment
Share on other sites

Har kontaktat Inge på US Carservice, han tror han vet vad det är.. "Kan-kedjan hoppat". OK kanske är det det allafall, men fasen det skall ju vara kollat att det inte är så av dom andra mekarna och hur stor är slumpen att den hoppar precis när man stänger av motorn (Det lät alla fall precis som vanligt, när jag stängde av den).

Jaja så det kan vara...

Sätter mitt sista "grodhopp" till "Inge" nu :crazy:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 2015-03-25 at 11:29, frogman said:

Har kontaktat Inge på US Carservice, han tror han vet vad det är.. "Kan-kedjan hoppat". OK kanske är det det allafall, men fasen det skall ju vara kollat att det inte är så av dom andra mekarna och hur stor är slumpen att den hoppar precis när man stänger av motorn (Det lät alla fall precis som vanligt, när jag stängde av den).

Jaja så det kan vara...

Sätter mitt sista "grodhopp" till "Inge" nu :crazy:

Löste du det?  Fck du igång motorn?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...