Stefan Ryen March 18, 2015 Report March 18, 2015 Hejsan!Vet inte om jag ställer frågan i rätt del på forumet. Men jag undrar, visst går dessa bilar bättre på V-power än om man tankar 95 oktanig? Eller är det så att man kan tanka 95 och typ var annan gång tanka V-power 99 oktanig bensin? Får man inte dessutom en bättre mindre ryckig gång på sin bil då?Har en Ford Mustang GT -99:a V8.Ha det gott Mustang Lovers! Citera
Per Berglund March 18, 2015 Report March 18, 2015 Nix inte ett dugg.V-power är väll dessutom bortaget.De bilar som skulle gå bättre är bilar som SAAB Bio-Power.En av få bilar som mappar om tändkurvan beroende på vad du häller i för bränsle....Finns säkert några fler fabrikat men de är få om det inte hänt något senaste åren.Ford tror jag inte har en enda kärra som skulle reagera positivt.Vad som skulle ge bättre effekt är en service av motorn och bensintillsats som rengör ordentligt.Kan göra mera än du anar Citera
miljoKent March 18, 2015 Report March 18, 2015 Tanka 98 oktan som finns på flertalet mackar - skippa den vattenskadade 95;an Citera
Per Berglund March 18, 2015 Report March 18, 2015 (redigerad) Tanka 98 oktan som finns på flertalet mackar - skippa den vattenskadade 95;anVet inte vad du menar men en motor byggd för 95 oktan går faktiskt oftast sämre på 98oktan om motorn inte modifieras.98oktanig bensin är tåligare mot kompression men du får böta i långsammare förbränning, högre förbrukning och mera avlagringar.En motor byggd för 95 oktan har alltså NOLL att hämta från 98 oktan eftersom det är endast tåligheten mot kompression det anger.Kör på rätt bensin helt enkelt! Ändrade %s av %s (%s) Citera
mrv8 March 19, 2015 Report March 19, 2015 Har en 96a GT haft den i 10 år.Jag tycker den går bättre på 95 oktan än 98 oktan.Känns lite rappare på 95 oktan.Så instämmer med Per Berglund.Har på min aldrig haft problem med ryckig gång. En gång gick PCV ventilen sönder sitter på högra ventilkåpan då gick bilen skumt. Spika och andra små hyss för sig.Sattsa på en rejäl service med rengöring av luftmassemättaren byte PCV ventil stift m.m. På tal om stift kör bara original stift på dessa motorer. Min gick bara sämre på dyra special stift.Med vänlig hälsning,MrV8 Citera
ThomasFB March 20, 2015 Report March 20, 2015 Märkbar skillnad på mindre VW -motorer från 2000-talet. 95 oktan = högre förbrukning, lägre effekt, segare motor. 95 ger bara oönskade egenskaper.Dessutom billigare att köra på 98 än på 95 p.g.a skillnaden i förbrukning.95:an duger inte ens att tvätta delar med... Citera
mrv8 March 20, 2015 Report March 20, 2015 För er som gillar högt oktan. Vad sägs om 102 oktan :-)Går att köpa i Sverige endast 7000kr per 200 liter.http://www.trendab.se/aspen-racing-fat-200-l-p-1004-c-171.aspxBrukar själv köra på deras +98 oktan samt Ipone olja som luktar jordgubbar.I en FG 1/5 med ian oddified motor. När det är leksaks med dom små bilarna :-)Luktar riktigt gott om jordgubbe doftande avgaser. Det lilla det luktar. Samt bensinen luktar som tallbarr blandat med jordgubbe doft.http://www.trendab.se/aspen--98-oktan-p-888-c-171.aspxhttp://ipone.fr/en/categorie-produit/strawberry-en/ Citera
Stefan Ryen March 23, 2015 Author Report March 23, 2015 Märkbar skillnad på mindre VW -motorer från 2000-talet. 95 oktan = högre förbrukning, lägre effekt, segare motor. 95 ger bara oönskade egenskaper.Dessutom billigare att köra på 98 än på 95 p.g.a skillnaden i förbrukning.95:an duger inte ens att tvätta delar med...Så tanka 98 på dem stationerna som har det eller V-Power med andra ord?! Citera
Gtttggg March 23, 2015 Report March 23, 2015 Så tanka 98 på dem stationerna som har det eller V-Power med andra ord?! Du kan tanka båda separata och avgöra vilken som får bilen att gå bäst. Min går bättre på 98. Citera
miljoKent March 23, 2015 Report March 23, 2015 Samma för mig - 98 oktan fungerar bäst för mig också. Gäller nog särskilt de äldre bilarna som saknar tidigare potent 100 oktan blyad soppa. 98 oktan har ett påtagligt högre energiinnehåll mot 95 Citera
ThomasFB March 24, 2015 Report March 24, 2015 Japp, prova själv. Skulle inte själv lägga 95:a per automatik i någon bil. Å andra sidan är det inte alltid värt att tanka högre oktan heller. 2-3 tankningar av samma bränsle ger nog insikt i vilken soppa som funkar bäst.Man sparar inte alltid pengar genom att köra med pumpens billigaste smörja, speciellt inte på motorsvaga fyror. Högre etanolhalt brukar höja förbrukningen. Citera
Conny T March 24, 2015 Report March 24, 2015 Blandar mig i leken här, jag har en GT 2011 med tune som kräver 98 har inte provat med 95 eftersom tunen kräver 98. Generellt så körs väl inte våra bilarspeciellt mycket över säsongen så skillnad i pris är marginellt. på 200 mil blir merkostnaden för 98 kanske 400 Sek vilket måste anses som försumbart i sammanhanget. Citera
ThomasFB March 24, 2015 Report March 24, 2015 Lite annan tändkurva än original då kanske…kan spika med 95'a. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.