Jump to content

motorrenovering 351 cleveland

marcusmalmberga

Recommended Posts

Hej! Jag håller på att renovera en 351 cleavland 2v toppar från -70.

Jag har köpt ett par gamla 4v toppar som jag nu ska försöka få att fungera i min motor. Jag har bytt kam,lyftare och vipparmar.

Nu till min igentliga fråga, topparna är gjorda för justerbara vipparmar. Hur justerar jag då ventilspelet med mina hydrauliska lyftare? Och hur vet jag att stötstängerna har rätt längd?

• Like 1

Hur ska du använda bilen?

4V toppar är ju väldigt krävande och stor risk du blir besviken om du inte gör rätt totalt.

Är det Closed Chamber toppar?

Ventilspelet är på ny hydraullyftare är rätt simpelt....Justera bara in vippan så stötstången precis börjar få friktion mot vippan.

Därefter spänner du ca 0.5 varv extra....

Inte så noga där utan det kan behövas justeras igen efter det att motorn körts in....Generell regel!!

Kamaxelkortet ska du alltid läsa för där står hur justeringen ska göras...Det kan variera mellan olika kamaxlar.

Längden på stötstängerna får du helt enkelt kolla.

Vippan ska löpa över ventilens skaft symetrisk.

Extremt viktigt på Cleveland som är känslig för geometrifel

Tack för svar Per Berglund! Jag har också förstått att jag nog kommer bli besviken på 4v topparna, men jag är ny på ford v8:or och trodde som dom flesta att större är bättre! :cool: men innan jag förstod att jag hade tänkt fel så hade jag köpt kam, headers, insug och förgasare så nu är det bara att köra på och hoppas på det bästa!

Ja om du är ny bör du kanske lyssna än "hoppas på det bästa" och göra fel!

Är det Open Chamber eller Closed Chamber?

Byta kam, insug, förgasare är den lilla biten.

Ford körde original specialtillverkad turbin som hade högre stall...Detta måste du också göra och helst också ändra bakaxelutväxling.

Det är open chamber. Jag tar absolut emot goda råd och tips! annars skulle jag inte fråga här om jag inte trodde det fanns kunnit folk! Men då jag har en begränsad budget så vill jag göra så lite som möjligt utan att vara dumsnål. Skulle ett bättre alternativ vara att använda mina 2v toppar? skulle kammen jag köpte fungera till det? jag bifogar camkort. Blir en 750 edelbrock för stor? och hur "illa" vore det att använda mina headers som är till 4v på mina 2v toppar?

post-9068-144839582572_thumb.jpg

post-9068-144839582565_thumb.jpg

Kammen känns rätt moderat men jag är fortfarande intresserad vilken 4V topp du har?

Hur ser förbränningsrummen ut?

Cylindertrycket är A & O och med de stora förbränningsrummen är det lönlöst lägga ner energi.

2V topparna är inte bra och knackkänsliga....Enda fördelen är att dom har rätt storlek på kanalerna för att användas för gatbruk.

Motorn får ett okej bottenvrid och överlag bra prestanda.

Det sämsta med 2V är just förbränningsrummen som ger lågt tryck=låg effekt

4V får du oftast uselt bottenvrid och med fel turbin bakaxel känns det nästan som det är fel på motorn.

Dessa toppar trivs bäst i konstant varvtal med 3000rpm eller högre så på landsväg vaknar den.

Men som sagt 4V finns ju både som lågkomp och högkomp variant.

Vilka har du?

750 Edelbrock blir bra!

Headers ger inte så jätte mycket på 351C om du inte har planer på att varva mycket.

Original 2V grenrör är rätt bra och ser bara problem använda 4V headers på 2V grenrör

Då är förutsättningarna bättre!

Vill du ha en billig tubin som går sönder så köp gärna en TCI eller B&M..Funkar väldigt bra och håller nått år eller så det är samma som en IKEA möbel.

Har du "TUR" matchar dom det stallspeed motorn behöver men huvudsaken den är billig så är väll det skit samma.

Vill du vara att det bara ska fungera tryggt för gatbruk så köp inte från Broader Performance! Stor varning!!! Tyvärr funkar dom i ur och skur och går inte sönder.

Du får grymt bett i starten då det för vidare kraften mycket effektivt vilket kanske inte är så bra.

http://www.broaderperformance.com/ford-c6-/14-c6-forged-10.html

kostar 6000kr

Tyvärr är din bakaxel för lam både för turbinen och även kamaxel.

Med en turbin på ca 2800-3000rpm som verkligen behövs för en 351C med 4V toppar så skulle jag välja en bakaxelutväxling på minst 3:50 gärna 3:70

Då blir det roligt och topparna kan flöda som de behöver göra för att leverera effektiv luft/bränsle blandning

3.0:1 kommer bilen bara "bröla" i starten eftersom motorn tappar rätt mycket kraft på att ha "ekonomi" utväxling och du kommer överhetta turbinen som kommer slira på låga varv

Utan diffspärr blir det också väldigt trist om inte ditt stora intresse enbart är att stå still och bränna gummi (för mig helt obegripligt nöje)

Har du bara budget tankar tycker jag du ska låta bli byta toppar tills du fått ihop rätt kombination

Att ha fel kombination i drivlinan är värre än åka original som Ford har tunat in bra till vad bilen ska användas till......Svagaste länken styr så sabbar du en länk blir bilen halt

Ändrade %s av %s (%s)

Så det du menar är att jag ska köpa en turbin från broader performance och sen köpa ny pinjong och kronhjul för att öka utväxlingen. Jag började det här projektet för flera år senan och nu vill jag gör färdigt det här även om det får ta lite tid! :) hur vet jag om jag har en c4 eller c6 låda?

Det var bara ett exempel.

Jag har handlat från Broader i 15år och måste säga de är bäst på Ford....Jag är fast där så från mig får du inget annat råd. :oops:

Jag tror inte du har varken C4 eller C6 faktiskt om det är en 351C-2V

Gissningsvis FMX

Bara kryp under och ta ett kort och lägg upp här eller läs av data från bilens ID skylt

Är det FMX så är det lite problem igen då utbudet är dåligt tyvärr!

Beror på hur mycket effekt du vill lägga på

Det beror på vilket å blocket är tillverkat

Det är olika både gällande årsmodell och även beroende på topp.

Ford gjorde en massa krångel mellan åren 1970-73

Du måste lyfta på topparna helt enkelt och kolla för någon kan ju bytt tidigare.

I värsta fall sitter det kolvar som är "dished" urgröpta och då ligger kompet med 2V topp på ca 8.0:1

Riktigt illa var det på slutet 1973 och en vanlig VOLVO V70 är 1 eller ett par sekunder snabbare 0-100 km/tim

Motorn funkade bättre som fot värmare! :)

• 1 year later...

Är det skillnad i förbränningsutrymme på aussie 2V Closed chamber mot amerikanska 4V closed chamber? Skillnad på 9.5 till 10.8 tror jag inte på. Grejen var väl att de australiska topparna har mer moderata kanaler men ändå samma kompression som de amerikanska 4V topparna med monsterinsug.?

4 timmar sedan, Radioman said:

Är det skillnad i förbränningsutrymme på aussie 2V Closed chamber mot amerikanska 4V closed chamber? Skillnad på 9.5 till 10.8 tror jag inte på. Grejen var väl att de australiska topparna har mer moderata kanaler men ändå samma kompression som de amerikanska 4V topparna med monsterinsug.?

Hej.

Japp rummen är i det närmaste lika 4V och 2V closed chamber.....
Men 73-kolvar byttes mot plana kolvar med vilket komp gick upp..Dessutom planades Aussie topparna

Aussitoppar har inte "moderata" kanaler utan "RÄTT" kanaler för merparten av det vanligt folk egentligen kommer använda bilen till.

De amerikanska 4V kanalerna är mer "odugliga" för det ändamålet.
I bygget ovan beskrivet med 10.8 som jag och en kompis gjorde med en 4V 351C SCJ så försökte vi först med original 4V topparna.
Trots kraftigare turbin och högre drev på bakaxel så var det en bedrövlig historia att köra mot vad jag är van vid.  Förvisso väldigt stark när man kommer upp i varv.
Men man vill ju inte äta bara halva tårtan!...Man vill ha en start villig maskin och det är inte så lätt med 4V 
Gav bort 4V topparna och bultade på 2V Aussi topparna plus lite annat och det blev en total framgång.
Bilen alltid pigg och startsnabb och det är så man vill ha det på en gatbil.

2v aussie är naturligtvis bäst för gatbruk.

Men såg idag en väldigt bra artikel, spikad, på något forum för Panthera vänner. Mycket övertygande.

Har ingen länk nu, sitter och petar med mobben via Tapatalk.

Vet inte om jag är back in bussines efter alla mina motorhaverier de senaste 13 åren.

Ser att många profiler är kvar sedan jag var här sist i alla fall.

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

• 4 weeks later...

2v OC topparna har, tycker jag, oförtjänt dåligt ryckte! Dom har stora kanaler/ventiler jämfört med sina kusiner i windsor serien, åker portade 2v med 10,5:1 på min stroker och det funkar bra! Lagom kam, 3000rpm turbin och 3:55, går som ett skållat tycker jag som kör och dom som åker med brukar inte säga imot!
Dom är känsliga på spikning med rätt justerad tändning/förgasare och det går bra. Får fortfarande rysningar varje gång jag drar ur den trots att jag kört med den i två somrar...
Men som Per säger, du måste avväga alla delar, annars blir det inte bra!

Sent from my iPhone using Tapatalk