Jump to content

Går dåligt efter renovering


Rudhan

Recommended Posts

Jag har renoverat min 289'a i vinter, bara med standardgrejor, inget trim. Den gick bra innan men inte nu efter, den går ojämnt på tomgång, går inte att få ner under 7-900 varv, hela bilen ruskar på sig. Tvekar en aning vid pådrag, på högre varv går den lite bättre. Förgasaren är genomgången för två år sen, nya packningar och så. Jag har inte bytt något i tändningen nu i vinter. Den är lättstartad både kall och varm.

Jag är hundra på att kamkedjan sitter rätt. Tändningen har rätt förställning, med vakuumet ur, dock lite svårt att ställa eftersom tomgången är lite hög. Jag har sprejat med startgas men hittar inga läckor.

Jag börjar få slut på idéer, nån som har ett par? Var ska jag leta?

Tack för hjälpen på förhand!

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

När allt varit isär så är det väldigt mycket som kan gå fel så det är diffust att peka ut något.

Tändning och förgasare är det viktigaste allt är rätt gjort enligt konstens alla regler

Vad är det för typ av tändning och hur har du justerat in den?

"Förgasaren genomgången" betyder det att den renoverats och kalibrerats efter motorns behov?

Link to comment
Share on other sites

Tändningen är standard-fördelare med Ignitor-brytare. När jag monterade brytaren för ett par år sen fick jag lägga en bricka under magnetringen, innan dess gick den ojämnt, men det ska ju inte ha ändrat sig. Annars har jag bara ställt tändläget. Är avståndet mellan brytaren och magnetringen kritiskt?

Förgasaren är rengjord och fått alla packningar bytta. Den justerades in innan motorn renoverades, nu efter har jag bara rört tomgångskruvarna.

Link to comment
Share on other sites

Min åsikt om Ignitor är inte nådig utan det är riktigt skräp för mig.! Har själv slängt ett sådant system och hört minst 5-6 med en massa olika problem med detta....Visst det funkar bra för många så dom behöver inte svara att det är superbra för dom.....Originalet är bättre så skruva tillbaka det som test för att utesluta om det är ett Ignitor spöke... Originalet gör många fel att använda bladmått till brytarspets justering vilket blir dåligt... Justering ska göras med kamvinkelmätare.

Fördelarens funktion i övrigt är ju extremt viktig att vikter och förställning fungerar korrekt.

Är vakuum förställningen kontrollerad?

Skickas från min iPad via Tapatalk

Edited by Per Berglund
Link to comment
Share on other sites

Tjuvluft?????

Tack för tipset, men jag har testat för tjuvluft, hittar ingen läcka.

Och tack Per med för dina tankar, jag har satt tillbaka de gamla brytarna men det blir ingen skillnad, jag har ingen kamvinkelmätare så justeringen blev med bladmått. Motorn beter sig precis lika som med Ignitorn.

Vikterna i fördelaren tycker jag fungerar, det blir mer förställning när jag ökar varvet, däremot är jag osäker på vakuumförställningen, det blir ingen skillnad när jag tar loss slangen. Hur kollar jag att vakuumförställningen fungerar? Men om vakuumförställningen inte fungerar, så borde väl ändå motorn gå jämnt på tomgång?

Tänkte åka förbi Hansen imorgon och köpa nya tändstift, jag har inte bytt sen när jag köpte bilen så jag vet inte hur gamla dom är i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Bra då kanske man kan utesluta just tändning

Men kamvinkelmätning är nästan nödvändigt för perfekt gång med brytare....Mätare är rätt vanligt så någon bör ha som du kan låna.

Men kör du på Ignitorn nu så behöver du inte bry dig om det! :)

Vakuumförställningen bör ge skillnad men du kanske kopplat den till fel uttag.

Motorn går bäst om slangen kopplas direkt till insug(manifold port)

Ofta finns ytterligare uttag på förgasaren som heter "Ported" och den ger inget vacuum på tomgång....Helt värdelös och nästan bara Ford som använder det!

Koppla slangen till "Manifold" så ger det defenetift utslag och bättre effekt!

Gör det inte det så är det fel på klockan.

Utan slang inkopplad ställ tändningen på ca 10-12 grader beroende på vad som går bäst...Dra samtidigt ner tomgången så mycket det går på förgasaren

När du då kopplar in slangen så ökar nästan alltid varvtalet igen eftersom vacuumet suger i klockan och vrider tändningen ytterligare.....Så lågt varv som möjligt är bra.

Råkar motorn spika/tveka får du sänka tändning en gnutta men sikta så hög tändning det går utan att motorn verkar ansträngd.

Skit i värden som står i någon manual!

Har du tomgångskuven öppen för mycket så suger förgasaren bensin både från tomgångskretsen (under spjällen) och från övre kretsen (ovanför spjällen)

Då får du inte alls någon bra gång på motorn...Så det är väldigt viktigt att tomgången inte står för högt pågrund av förgasarspjällen! Det är bättre öka tomgången med att öka tändningen...Om möjligt!

Tändstift behöver du inte från Hansen Racing! Om dom inte har NGK!...NGK stift är klart bäst för gamla Ford motorer och tvekar inte om de råkar blivit sura någon gång....Kör alltid det!

Bosch stift är nästan oanvändbara om man råkat sura ner dom några gånger

Edited by Per Berglund
Link to comment
Share on other sites

Det kan vara så att jag inte får ner tändningen så lågt att det bara är tomgångsmunstyckena som är öppna, den dör helt enkelt om jag går lägre.

Jag ska prova med Manifold, men det får bli senare, jag vill få den att gå bra först, men tack för tipset.

Jag var ute nu och kände på armen som vakuumklockan drar i, den satt där den satt. Med lite 5-56 och en tång kunde jag lirka igång den. Suger jag i slangen rycker det lite i axeln, så klockan kanske är hel ändå. Ska nog ta isär fördelaren i helgen och smörja upp den. Ska man orka vrida fördelaren med munkraft?

Fortsättning följer :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara så att jag inte får ner tändningen så lågt att det bara är tomgångsmunstyckena som är öppna, den dör helt enkelt om jag går lägre.

Jag ska prova med Manifold, men det får bli senare, jag vill få den att gå bra först, men tack för tipset.

Jag var ute nu och kände på armen som vakuumklockan drar i, den satt där den satt. Med lite 5-56 och en tång kunde jag lirka igång den. Suger jag i slangen rycker det lite i axeln, så klockan kanske är hel ändå. Ska nog ta isär fördelaren i helgen och smörja upp den. Ska man orka vrida fördelaren med munkraft?

Fortsättning följer :)

Går att suga.

Den går bättre med Manifold.

Link to comment
Share on other sites

Jag har justerat ventilerna, och jag tycker allt att den går bättre, men nu tickar det på högersidan istället. En ventil som är för löst ställd?

Jag behöver en lektion i hur man ställer ventilspel, jag trodde det var enkelt med hydrauliska lyftare, men jag missar nåt.

Alla lyftare är nya. Motorn är körd och har stått ett par dagar. En del lyftare går att enkelt att trycka ihop fjädrande 2-3 mm, andra är helt hårda. Har oljan runnit ur dom som fjädrar medan dom hårda fortfarande är fyllda?

Jag har justerat dom som fjädrar genom att lätta på muttern tills stötstången glappar, dragit åt tills glappet precis försvunnit, utan att trycka ihop fjädern, och sen ett halvt varv till.

Dom som inte fjädrar har jag dragit tills dom precis inte glappar, och sen ett halvt varv till.

Är jag på rätt spår? Det kommer ju klappra tills alla lyftare är fyllda, hur lång tid kan det ta?

Link to comment
Share on other sites

Ventilen ska vara stängd då du ställer ventilspelet.

Mao behöver man dra runt motorn några gånger under tiden man ställer ventilspelet för att säkerhetsställa att ventilen är stängd då man gör inställningen.

Givetvis, det kunde jag skrivit. :) Jag vrider motorn till 1'ans övre vändläge vid tändning, och justerar sen i tändordning, så blir det inte så mycket snurrande.

Link to comment
Share on other sites

Efter ett par dagar så har oljan i vissa lyftare säkerligen dränerats.

Bry dig inte om att vissa är lättare att trycka in än andra, det är så när de har dränerats från olja.

Det viktiga är att du hela tiden snurrar på stötstången, då du känner att den inte glappar och är lite svårare att snurra.

Det är att få reda på nollspel av ventil lyftaren, sedan dra åt halvt varv.

Link to comment
Share on other sites

Så att oavsett om lyftaren fjädrar eller inte drar man först tills det precis är glappfritt, och sen ett halvt varv till? Att vissa är hårda och andra inte är normalt?

Några modernare bilar jag haft har ibland tickat vid kallstart, men bara högst kanske tio sekunder, kan 289'an ta längre tid på sig?

Link to comment
Share on other sites

Helt normalt att vissa kan upplevas stenhårda.

På de som är stenhårda kan du börja med justera till 0 spel och inte dra åt mer. Du märker om det börjar klappra senare och då kan du dra lite till..

I övrigt kan du göra som du tänkt dra åt ett halvt varv eller knappt....inte så noga!

Hörseln är ett bra instrument i övrigt

http://youtu.be/xlSJrjHjzxU

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är nog problemet löst, det var tre (!) dåliga tändkablar och en lyftare som inte går att trycka ihop. Jag tog ur alla tändstift och vred fram kammen tills dom lyftare som var hårda trycker ner ventilen, efter ett par minuter har oljan sipprat ur och när jag vrider undan nocken fjädrar lyftaren. Men inte åttans insug, den var fortfarande hård efter ett dygn i press. Jag köpte en ny lyftare och nu går motorn betydlgt bättre, den tickade ett par minuter men blev sen tyst, då var alla lyftare fyllda. Till och med sambon hörde skillnad. :)

Av nyfikenhet tog jag isär den hårda lyftaren, plåtbrickan med den lilla utstansade fjädern saknas helt. Alltid kul att hitta vad som var felet.

Det borde bara vara justeringar kvar, tex när jag släpper gasen sjunker varvet så att motorn dör om jag inte stöttar några sekunder. Och tomgågnen svajjar upp och ner en del.

Tack för att ni tagit er tid att fundera på mitt problem och skriva svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...