Stoney End April 17, 2015 Report April 17, 2015 Håller på att renovera motorn, 289, 2v. Det var ett kraftigt slitage på vevaxeln vid det axiella ramlagret som ätit sig in i vevaxeln. Märkte också ett kraftigt axiellt spel där innan jag tog isär motorn. (Märkligt nog har jag inte märkt så mycket vibrationer annat än när jag körde bilen till verkstan i slutet på februari). Killen som lagade vevaxeln med termisk sprutning var inte helt obekant med detta fel. Han sa det beror på växellådan som trycker på vevaxeln. Vanligt på manuella växellådor där man pumpar på kopplingen ofta. Men i min bil sitter en C4 som jag tycker växlar bra utan problem. Frågan är vad i C4:an som kan vara boven i dramat? Citera
Per Berglund April 17, 2015 Report April 17, 2015 Nej det är inget känt problem än på någon annan motor.Missköter man underhållet kan det mycket väl hända.En 50år gammal motor går ju självklart sönder oavsett.Sant är dock att alla transmissioner ger ett mottryck men motorerna är ju designade för det.Jag har haft en Cheva med 4mm axiellt glapp i vevaxeln.Så pass mycket glapp att motvikterna började tugga i blocket.Märktes inte när man körde konstigt nog men motorn gick inte rädda. Citera
stefan_borgen April 17, 2015 Report April 17, 2015 har själv köpt axial lager i överdimension .som jag fick slipa in till rätt spel för en 289. mvh stefan Citera
Stoney End April 18, 2015 Author Report April 18, 2015 Som tur var det bara vevaxeln som tagit stryk. Men vad du Per menar med misskött underhåll undrar jag. Bilen renoverades senast -91 då man också bytte lager. Har enligt dokumentation jag har, körts som utställningsbil och förmodligen då skötts väl och inte hårdkörts. Kanske skulle lagren i motorn bytts lite tidigare än nu men skulle det vara boven i dramat? Eller så är det bara naturligt slitage som man får räkna med efter 50 år. Citera
Per Berglund April 18, 2015 Report April 18, 2015 Byta lager är ingen renovering.Ska det göras korrekt måste vevaxeln först riktas och slipas in till korrekt tolerans i förhållande till lagerdimensionen man köpt.Det är det enda rätta.Bara köpa lager går inte.Att en bil varit utställningsbil är inget argument utan snarare tvärtom.Motorer som inte används tar oftast mer skada än de som brukas normaltTänk även på att en Ford motor är en tämligen slarvigt byggd motor jämfört med många andra.Man kan ha otur helt enkelt.Rätt byggd med rätt toleranser är 50år inga problem! [emoji1] Citera
stefan_borgen April 18, 2015 Report April 18, 2015 givetvis måste man slipa vevaxeln till nästa dimension och köper rätt lager med rätt spel radiellt +överdimension på det axiellt.slipar sedan in det till rätt spel mvh stefan Citera
Stoney End April 18, 2015 Author Report April 18, 2015 Självklart är vevaxeln inslipad till nästa dimension och nya lager med överdimension insatta. Det är gjort av en kunnig verkstad med många års erfarenhet. Tror för egen del efter lite googlande att problemet härrör från slitna lager, eventuellt med igensatta oljekanaler i blocket. Kanske slarvade man när man renoverade sist -91? Vem vet? Citera
Per Berglund April 18, 2015 Report April 18, 2015 Exakt vem vet!Oljetryck är en akilleshäl på Ford och då kommer skadorna smygande rätt snabbt."Shit happens" får man bara acceptera iblandSkickas från min iPad via Tapatalk Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.