Jump to content

Fördelare?


mike_musse 66

Recommended Posts

Hej alla glada mustang ägare.

jag tog ut musen på ett glatt vår åk och nu har skiten med phetronix fördelaren börjat igen. Jag kopplade bort slangen till vakuumet motor gick bättre tycker jag. Nu till min fråga motorn är en trimmad 302 kan de va så att vakuumet inte räcker till utan de hänger sig i fördelarn? Jag har funderat på msd med tändbox för att slippa problem är de ett bra alternativ? Kan jag få tag på de i Sverige länka i isånfall.

Tack så länge

mvh mike

Link to comment
Share on other sites

Prova med Löve´n racing han har MSD fördelare samt boxar. Har kört MSD på våra bilar i många år utan problem. Vi kör med MSD utan vakuum mindre skit som kan hända.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla glada mustang ägare.

jag tog ut musen på ett glatt vår åk och nu har skiten med phetronix fördelaren börjat igen. Jag kopplade bort slangen till vakuumet motor gick bättre tycker jag. Nu till min fråga motorn är en trimmad 302 kan de va så att vakuumet inte räcker till utan de hänger sig i fördelarn? Jag har funderat på msd med tändbox för att slippa problem är de ett bra alternativ? Kan jag få tag på de i Sverige länka i isånfall.

Tack så länge

mvh mike

Kan även vara viktrna som hänger sig i fördelaren det är rätt vanligt.

Vakuum ska man ha för bil på gatan det blir klart bäst körbarhet.

Motorn ska vara mycket hårt trimmad för att det ska slås ut.

Väldigt enkelt att kolla!

Vakuum justeringen har ju endast funktion under tomgång och låg belastning. Högre varv är det ingen skillnad alls till de som är 100% mekanisk

Utan slangen ska tändningen ligga på 15-17 graders förtändning även på rätt hårt trim

Koppla på slangen så ska skalan stiga direkt kanske +10 grader

Har du inte den funktionen blir det dålig förbränning på tomgång , kö körning liknande

Det är lätt hänt koppla vakuumet på fel port dessutom!

Har du kopplat slangen till "ported" uttaget så får inte fördelaren vakuum på låga varv.

Kanske bara så simpelt!

http://youtu.be/UInmE9hg8Rk

Skickas från min iPad via Tapatalk

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Japp jag har alltid kört med MSD i olika former

MSD boxen har inget med NÄR tändningen skickas ut.

Boxen tillsammans med givaren i fördelaren ersätter egentligen bara brytarspetsarna.

Original brytarspetsar tål bara en viss mängd ström.

MSD Tändboxen får istället en signal från givaren i fördelaren och kan ge en mycket starkare ström till tändspolen.

När tändspolen får en starkare signal så kan den ge ifrån sig en starkare gnista.

Dessutom kan tändboxen ge ifrån sig flera pulser på låga varv så tändstiftet ger fler gnistor/sekvens.

Luft/bränsle blandningen i cylindern får helt enkelt mera och starkare energi från tändstiftet.

Därmed förbränns blandningen bättre och säkrare = mer effekt

Med MSD box kan man dessutom öka tändstift gappet rejält...Jag kör 1.35mm och då är det en stor gnista.

Det enda vakuumet gör är att vid låga varv förflyttar den tidpunkten NÄR tändstiftet ska avge gnistan.

Vacuum förställning är endast i funktion på låga varv! På låga varv är luft/bränsle blandningen ganska dålig eftersom det är sämre hastighet i kanaler och förgasare....Det blandast dåligt!

Motorn behöver helt enkelt lite mer tid på sig för at få igång Explosionen

Därför är vackuum förställningen viktig och kör man utan det så går motorn sämre helt enkelt för gatbruk....Tävlingsbilar har inget vakuum oftast och dessutom startar man på rätt högt varvtal

Så fort du får upp farten och gasar på så tappar motorn vacuum och tändförställningen avtar men ytterst lite!!

Istället när varvtalet ökar så tar istället de mekaniska vikterna i fördelaren över vacuum klockans funktion.

När motorvarvtalet ökar så behövs ännu mera tändförställning eftersom kolvarna går så fort att tändningen måste tändas tidigare.

För Ford brukar det betyda att vid ca 3500rpm och uppåt så ska tändförställningen ligga på ca 35-37 grader.

Över det varvtalet sätter fördelaren stop mekaniskt...På MSD brukar man ha små runda bussningar som stoppar mekaniskt..Finns olika storlekar

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Okej så vakuumet har inget att göra att man har dåligt vakuum pga av trimmad motor. Märker de på trycket i bromspedalen. Med kan du ge några bra tips /erfarenhet av fördelare du har testat är inne på msd mest nostalgi då dom varit i branschen länge. Trevlig helg mvh Mike

Link to comment
Share on other sites

Msd ready to run fördelaren är de bra grejer? Montering.? Pris ? Sverige eller utlandet ?

Jag köpte en till min 302. Funkar klockrent. Men dom kräver ström.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jag fortsätter här, jag har kopplat in min msd PRO billet ready to run med får de inte att gå ihop med msd blaster 2 tändspolen den går ojämnt? I monterings Anvisningen till fördelaren står de ingenting om motstånd eller så vidare. Men behövs de? Har ej msd tändbox... tack på förhand mvh mike

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...