Jump to content

Chassinummer


JohanT5

Recommended Posts

Hej,

Som en del av er vet så har jag renoverat (byggt) ihop en -70:a cab.

Den blev klar 2013 och sedan dess har jag besiktigat två gånger utan problem.

Men igår så läste jag senaste Wheels, där det står om bilar som saknar instansat chassinummer och att dom får omregistrering.

Det är tydligen något som provningsanstalterna har fått direktiv om.

Jag har inte stansat in något nummer i min cab.

Frågan är var tycker ni att jag ska förstöra lacken någonstans?

Jag har kvar ett bit av innerskärmen bak där dom hade stansat numret förut.

Det står inte i reggbevistet var numret sitter så jag har nog fria händer här.

Förslag?

post-274-144839585695_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag läste det också Johan. Jag har bara den popnitade plåten i vindrutan. Skall besiktiga först nästa år som väl är. Har ingen aning om var mitt instansade nummer sitter. Var ditt nummer synligt inifrån bakluckan på skärmen?

Link to comment
Share on other sites

Där sitter det på 69 70 också, men på importerade bilar ska det slås in någon stans där bilprovningen kan se det.

Förmodligen blev det inte alltid gjort.

//Johan

Link to comment
Share on other sites

Där sitter det på 69 70 också, men på importerade bilar ska det slås in någon stans där bilprovningen kan se det.

Förmodligen blev det inte alltid gjort.

//Johan

Stämmer nog det. Jag har nu gått över bilen med lupp och hittar inget nummer. Det kan sitta dolt under höger framskärm men jag ids inte ta bort skärmen för att kolla. Lika bra att stansa in ett nytt. Förslagsvis på vänster sida innanför skärmens infästning ungefär mitt för stötdämpartornet. Där brukar ju de flesta chassinumren vara instansade på äldre Mustanger har jag sett. I mitt reg-bevis står heller inte var det skall finnas. Bättre att förekomma än att förekommas.

Link to comment
Share on other sites

Hittade ingen bild på det bortrostade numret, men det satt här.

Se bild

På några exportbiler satt VIN nummeret på en liten plåtbricka her. Har dock bara sett det på enstaka 70 Mustanger.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer nog det. Jag har nu gått över bilen med lupp och hittar inget nummer. Det kan sitta dolt under höger framskärm men jag ids inte ta bort skärmen för att kolla. Lika bra att stansa in ett nytt. Förslagsvis på vänster sida innanför skärmens infästning ungefär mitt för stötdämpartornet. Där brukar ju de flesta chassinumren vara instansade på äldre Mustanger har jag sett. I mitt reg-bevis står heller inte var det skall finnas. Bättre att förekomma än att förekommas.

Palla up bilen, ta av et framhjul og ta bort lite underredsmassa från skjerminfestningen. Då kan VIN nummeret framkomma spegelvendt! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag googlat lite på VIN. På senare årsmodeller skall det sitta på höger sida. Inte så noga med bilar från före 1981 om jag fattat det rätt. Julas och Biltemas stansar är bara 4 mm, så dom utgår, måste vara minst 5 mm. Återstår Claes Olson, som har stansar på 8 mm. Kostar 279 kr. För att få det rakt och fint gör man en mall med chassinumret på papper i datorn i exakt samma storlek och teckensnitt som stansarna och klistrar fast med tejp på det ställe man väljer att stansa in numret. Sen stansar man bokstäver och siffror efter mallen. (Tips från internet) Är plåten mjuk krävs ett mothåll, så den inte buktar sig. Därför tror jag att stötdämpartornet är bästa stället. Se blå pil på bifogade bild. Vid röd pil brukar de flesta numren finnas (dock inte på min, som synes) men jag tror plåten är lite för vek där för att det skall bli snyggt.

Det är säkert fler än jag och JohanT5, som har detta problem att se fram emot. Kanske detta vore något för varje region att samlas kring. Säkert någon i regionen, som har stansar att låna ut, eller varför inte ordna en stansningsträff, där alla bilar, som behöver stansa in sitt chassinummer träffas och gör det gemensamt under trivsamma former och med sakkunnig hjälp av dem som gjort det tidigare och har stansar att låna ut.

post-5833-144839589257_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...