Jump to content

289 -66 topplockspackning tätar inte kylvatten


Johan S

Recommended Posts

Hej

Jag är ny medlem sedan 1,5 år men detta är min första fråga.

Importerade en Mustang -66 med 302 motorblock (-68 ) med originaltoppar från 289:an (-66).

Motorn rök vitt när den var kall och drog sedan kylvatten när den blev varm (kokar aldrig).

Jag plockade av båda topparna för att byta topplockspackningar.

Följande gjordes:

-Rengjorde gängorna i blocket med gängtapp.

-bytte ett par bultar som var "tveksamma".

-planade båda topparna.

-kollade att blocket inte var skevt där topparna ligger på. Kunde inte upptäcka något fel....

-använde FelPro standard topplockspackning som är grå med blåa ränder.

-återmonterade topparna och drog med föreskrivet moment. (vanliga original standardbult).

När jag fyllde på vatten dröjde det ca 3dagar för att konstatera att det var lite kylvatten i alla fyra cylindrarna på förarsidan.

Passagerarsidan verkar vara tät......

Har någon råkat ut för detta med FelPro standardpackning?

En misstanke jag har är att standardpackningen från FelPro kanske inte är riktigt så bra och tar inte upp alla ojämnheter....

Har även en misstanke om att alla topplocksbultarna borde bytas ut till nya för att vara säker på momentet.

Det finns lite dyrare packningar både på Hansen racing och VP autoparts och det kanske är värt att testa.

Vad är eran erfarenhet kring topplockspackningar?

Finns det andra märken som är bättre än FelPro?

All hjälp är välkommen!

Johan

Link to comment
Share on other sites

Skumt att det kommer in vatten i alla cylindrar!

Jag har aldrig hört talas om att FelPro skulle vara sämre.

Tror inte det är packningen som är problemet.

Själv använder jag bara Ford packningar men de ser helt identiska ut material mässigt.

Topplocks bultar ska man däremot aldrig användas igen.

Har de moment dragits 1 gång så blir det inte riktigt samma bultförband nästa gång.

Men känns även det långsökt att bultarna skulle vara för klena för vatten är det enkla att täta emot

Du är säker på du placerade packningarna åt rätt håll?

Har du kollat blocket ordentligt?

Ford block är väldigt vanligt att de spricker mitt itu särskilt om de varit utsatta för hård trimning

Link to comment
Share on other sites

Hej

Motorn är inte trimmad och jag känner ägaren som ägt bilen sedan ny.

Jag kollade blocket igen med en rätskiva och det går inte emellan ett bladmått på 0.05mm var jag än mäter.

Kollade även mot topplocket, samma där.

Packningarna är jag 100% säker på hur de skall sitta så det är inget problem.

Jag har aldrig bytt topplocksbultar på andra motorer som jag skruvat med och det har fungerat utan problem.....

Jag köper nya bultar och bättre packningar så får vi se om det blir tätt.

Återkommer när jag satt ihop all igen.

Link to comment
Share on other sites

Toppbultar till Ford är oftast inga problem att återanvända bara man inspekterar dom noggrant och gärna tar mått på dom.

Ford bultar är inte dragna mot sträckgräns som många andra fabrikat så de klarar sig bra.

Men varför chansa på de viktigaste bultarna tänker jag...Har även jag många gånger återanvänt utan problem men det är ju en chansning

Vet inte exakt på 289 men vissa av gängorna i blocket går in i vattenkanal så man brukar använda gängtätning på topparna på bultarna.

Noga även ha olja på gängorna så du uppnår rätt moment

Tyvärr på Ford så är det rätt få topplocksbultar jämfört med exempelvis cheva som har flera och betydligt bättre spridning.

Så på Ford blir trycket ojämt och inte ovanligt med blåsta packningar.

Just 289/302 är det extra viktigt eftersom bultdimensionen är så liten jämfört med storebror 351

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag lite uppdaterad info:

Köpte nya topplocksbult samt nya styrhylsor i blocket som styr in topparna till rätt position.

Köpte även nya topplockspackningar av märket Victor Reinz.

Skruvade ihop och det verkar vara tätt även efter ca 3 veckors körande med bilen även då det var 30 grader varm ute.

Skall tillägga att jag fick dra topplocksbultarna 2 ggr samt lite hårdare än vad som skrivs i verkstadshandboken

Packningar från Victor Reinz är de allra bästa enligt många och det löste mitt problem!

Jag kommer enbart använda Victor Reinz topplockspackningar i fortsättningen.

Tyvärr är de svåra att hitta i Sverige och jag köpte de två sista som VP Autoparts hade i lager.....

// Johan

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
(redigerad)

Kapar tråden lite.

Hur är det att använda ett väldigt tunt lager värmebeständig tätningsmassa kring kylkanalerna på blocket då man monterar topplockspackningarna och topplocken? Bara för att säkerställa mot porositeter i blocket.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...