Jump to content

holley 4v...


Leijon CMC 855

Recommended Posts

Hej! Har nyligen köpt en holley 4v, 600cfm, modell 4150/4150C. Vi har monterat och kört igång, men uptäckte att bara de primära venturi öppar. Troligen skall det kopplas vacum, men vart?? Varken böcker eller beskrivning "beskriver". Vet ni?

Det finns 4 uttag på förgasaren. Den bakre går till växellådan och den främre till det ena uttaget till vacumklockan. Kvar finns de två markerade. Den med blå tut är bara ett rör som mynnar ut till secundärens "hus". Vad är den till??? :twisted: Nitrus Oxide :?::twisted:

/Niklas

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad vakum utgången med blå "mössa" är till.

Sekundärspjäll som styrs med vakum, som dina gör, öppnar sig inte vare sig motorn är avstängd och man gasar med gasspjället, eller om motorn står på tomgång och man varvar.

De öppnar sig bara vid ett visst vakum, som uppstår i förgasaren när man kör.

På en förgasare med mekaniskt styrt sekundärspjäll öppnar sig dessa när man rör gas-spjället eftersom det sitter ett länkage mellan primär & sekundärspjället.

Hoppas de va till någon hjälp :!:

Link to comment
Share on other sites

DET GÅR INTE ATT SE OM DE BAKRE PORTARNA (SEK PORTARNA)ÖPPNAR GENOM ATT STÅ OCH VARVA MOTORN.DU MÅSTE BELASTA DEN GENOM ATT ÅKA ELLER RULLANDE LANDSVÄG. VACUMET TILL SEK PORTARNA GÅR GENOM EN KANAL I FÖRGASAR HUSET. MED ALL SÄKERHET FUNGERAR DET NÄR DU ÅKER.SEK PORTARNA ÖPPNAR INTE MER ÄN NÖDVÄNDIGT,BEROENDE PÅ VACUMET.

Link to comment
Share on other sites

Den svarta anslutningen är till fördelarvacum.

Där du skrivit Trans ska vevhusventilatonen kopplas in via en pcv ventil.

Växellåds vacumet (automat) skall kopplas in på grenurtaget på insuget.

Link to comment
Share on other sites

Den svarta "tuten" Ska leda bensinen så att den rinner ut under bilen (om förgasaren flödar över) tror jag..

Nej, där den svarta klutten sitter är uttaget för vakuum till fördelarens "vacuum advance". Alltså det som förskjuter tändingen lite vid belastning av motorn.

Link to comment
Share on other sites

PCV ventilen sitter i höger ventilkåpa och släpper via en slang ut oförbrända vevhusångor till en sugande del på (original) förgasarspacern (mellan förgasare och insug) eller möjligen till denna ventil på en holley (som du kallat trans).

Link to comment
Share on other sites

Hej grabs! Då var jag här igen... Jag gjorde som ni sa ang. den svarta "tuten". Men nu går bilen ännu sämre. Och den sekundära öppnar inte. Den är så slö på gasen att traktorn jag racade mot acc. ifrån mig (lite överdrift kanske...) I teorin ska 4v ge lite extra "umpf", men nu går det knappt att sprätta på grusen... :cry:

Varför nu detta ?!?

Finns det några speciella inställningar ?

Bilderna nedan visar hur det ser ut just nu.

1:an på förgasaren går till 1:an på klockan. Innan satt "?" på förg. ihop med 1: på klockan. Gav ingen skilnad.

Som ett exp. kopplade jag "?" till 2:an också. Hände inget. Om inget annat gick bilen sämre.

Vad är "?" (den nedre svarta tuten) till??

Vad är 2:an på klockan till??

MIn sista fråga (för idag); är detta en PCV Ventil???

Link to comment
Share on other sites

Ja det är PCV ventilen. Koppla den till ngt som suger - möjligen kopplingen på förgasarfoten. Ring annars Hansen Racing - Mistral är helt OK på Holleyförgasare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...