Leijon CMC 855 September 30, 2004 Report Share September 30, 2004 Hej! Har nyligen köpt en holley 4v, 600cfm, modell 4150/4150C. Vi har monterat och kört igång, men uptäckte att bara de primära venturi öppar. Troligen skall det kopplas vacum, men vart?? Varken böcker eller beskrivning "beskriver". Vet ni? Det finns 4 uttag på förgasaren. Den bakre går till växellådan och den främre till det ena uttaget till vacumklockan. Kvar finns de två markerade. Den med blå tut är bara ett rör som mynnar ut till secundärens "hus". Vad är den till??? Nitrus Oxide /Niklas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasL. September 30, 2004 Report Share September 30, 2004 Vet inte vad vakum utgången med blå "mössa" är till.Sekundärspjäll som styrs med vakum, som dina gör, öppnar sig inte vare sig motorn är avstängd och man gasar med gasspjället, eller om motorn står på tomgång och man varvar.De öppnar sig bara vid ett visst vakum, som uppstår i förgasaren när man kör.På en förgasare med mekaniskt styrt sekundärspjäll öppnar sig dessa när man rör gas-spjället eftersom det sitter ett länkage mellan primär & sekundärspjället.Hoppas de va till någon hjälp Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 October 1, 2004 Report Share October 1, 2004 Kan du se vart den blå tar vägen? Det är ju normalt att man kan koppla en slang till förvärmningen från grenröret - så är det ju på Autoliten Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS October 1, 2004 Report Share October 1, 2004 DET GÅR INTE ATT SE OM DE BAKRE PORTARNA (SEK PORTARNA)ÖPPNAR GENOM ATT STÅ OCH VARVA MOTORN.DU MÅSTE BELASTA DEN GENOM ATT ÅKA ELLER RULLANDE LANDSVÄG. VACUMET TILL SEK PORTARNA GÅR GENOM EN KANAL I FÖRGASAR HUSET. MED ALL SÄKERHET FUNGERAR DET NÄR DU ÅKER.SEK PORTARNA ÖPPNAR INTE MER ÄN NÖDVÄNDIGT,BEROENDE PÅ VACUMET. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leijon CMC 855 October 1, 2004 Author Report Share October 1, 2004 Tack för era svar. Det där med att bilen måste rulla visste jag inte. Man lär sig något nytt varje dag. "fast 66" är nog inne på rätt spår med att den blå tuten ska gå till grenröret... Men var är då den svarta tuten till?? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS October 1, 2004 Report Share October 1, 2004 Den svarta anslutningen är till fördelarvacum.Där du skrivit Trans ska vevhusventilatonen kopplas in via en pcv ventil.Växellåds vacumet (automat) skall kopplas in på grenurtaget på insuget. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn October 1, 2004 Report Share October 1, 2004 Hej!Den svarta "tuten" Ska leda bensinen så att den rinner ut under bilen (om förgasaren flödar över) tror jag..Hälsn. Glenn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leijon CMC 855 October 2, 2004 Author Report Share October 2, 2004 Hej tack för svaren. De leder mig till nästa fråga. Vad är då en "pcv" ventil?? Är det någon form av avgasrening eller något?? Tack till Glens bild som visar vad den blå tuten har för funktion- Elektronisk choke. (vilket vi inte har.... än.) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiklasW October 2, 2004 Report Share October 2, 2004 Den svarta "tuten" Ska leda bensinen så att den rinner ut under bilen (om förgasaren flödar över) tror jag..Nej, där den svarta klutten sitter är uttaget för vakuum till fördelarens "vacuum advance". Alltså det som förskjuter tändingen lite vid belastning av motorn. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 October 3, 2004 Report Share October 3, 2004 PCV ventilen sitter i höger ventilkåpa och släpper via en slang ut oförbrända vevhusångor till en sugande del på (original) förgasarspacern (mellan förgasare och insug) eller möjligen till denna ventil på en holley (som du kallat trans). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leijon CMC 855 October 3, 2004 Author Report Share October 3, 2004 Tack så mycket för hjälpen! MVH Niklas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leijon CMC 855 October 6, 2004 Author Report Share October 6, 2004 Hej grabs! Då var jag här igen... Jag gjorde som ni sa ang. den svarta "tuten". Men nu går bilen ännu sämre. Och den sekundära öppnar inte. Den är så slö på gasen att traktorn jag racade mot acc. ifrån mig (lite överdrift kanske...) I teorin ska 4v ge lite extra "umpf", men nu går det knappt att sprätta på grusen... Varför nu detta ?!? Finns det några speciella inställningar ?Bilderna nedan visar hur det ser ut just nu. 1:an på förgasaren går till 1:an på klockan. Innan satt "?" på förg. ihop med 1: på klockan. Gav ingen skilnad.Som ett exp. kopplade jag "?" till 2:an också. Hände inget. Om inget annat gick bilen sämre. Vad är "?" (den nedre svarta tuten) till??Vad är 2:an på klockan till??MIn sista fråga (för idag); är detta en PCV Ventil??? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 October 7, 2004 Report Share October 7, 2004 Ja det är PCV ventilen. Koppla den till ngt som suger - möjligen kopplingen på förgasarfoten. Ring annars Hansen Racing - Mistral är helt OK på Holleyförgasare. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.