Jump to content

Extra kylning


JH

Recommended Posts

Har någon testat med en extra elkylfläkt "tryckande" som komplement till original.

Obs, jag har inget stopp i vare sig block eller kylare. Allt är nytt och renoverat och jag har kåpa monterad.

Frågan är alltså om någon kompletterat och om det blivit någon skillnad?

Det blir lite varmt vid köbildning, Fast det kanske beror på den heta sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med extra kylfläkt termostatstyrt med en manuell switch också. Frågan är kokar bilen för dig? Oftast tror många på vad mätarna visar vilket oftast är helt fel.:D

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med extra kylfläkt termostatstyrt med en manuell switch också. Frågan är kokar bilen för dig? Oftast tror många på vad mätarna visar vilket oftast är helt fel.:D

Koka vet jag inte om det hann, men mätaren stod i bott och varmt var det. Jag han rulla in på en gräsplan och slog av motorn. Att jag frågar beror på att jag vill gardera mig med extra kylning om behov uppstår igen och en kullagrad fläkt med reglering kostar ju några tusenlappar. Jag är även rädd om motorn.

Har du märkt om extra fläkten har någon kylande effekt när det är en tryckande. :confused: in tanke är i så fall att göra som du gjort med termostatreglering och även manuellt tillslag. :)

Link to comment
Share on other sites

Japp den gör stor skillnad för mig vid krypkörning. Motorn ska man vara rädd om. :)

Ok låter positivt:D. Jag har tagit mått och funnit en 14" som flödar ca 1100CFM, den borde teoretiskt ge lite extra kylning.

Vilken storlek på fläkt har du monterat?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en tre år gammal treraders originalkylare av stora modellen då jag har AC. Kan stå i timtal på tomgång utan överhettning. Visserligen kryper tempmätaren upp mot det röda ibland, men den har aldrig kokat. Som Micke säger är mätarna i våra gamla mussar inte helt tillförlitliga.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en tre år gammal treraders originalkylare av stora modellen då jag har AC. Kan stå i timtal på tomgång utan överhettning. Visserligen kryper tempmätaren upp mot det röda ibland, men den har aldrig kokat. Som Micke säger är mätarna i våra gamla mussar inte helt tillförlitliga.

Jag tror dig, jag har aldrig upplevt att det blivit så varmt på så kort tid i tidigare Mustanger jag haft. Jag tror till viss del att det beror på att en BB levererar värme i ett för litet motorutrymme. Friutrymmet för luftcirkulation är mycket bättre med en smallblock under huven.

Så länge jag kör och hamnar i normala stopp är det inga problem, men köa i en halvtimme är skillnad. Det blir en extra fläkt;) för jag fick svar på det jag frågade om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...