Jump to content

Motorlampa har tänts


Appelblom

Recommended Posts

Hej,

Som jag skrivit i rubriken så har motorlampan tänts i min Shelby GT500 -07. Jag har haft den i 3 veckor och det har inte varit några problem mer än att jag häromdagen bytte batteri då det gamla inte ville starta bilen alla gånger och jag misstänkte att det var originalbatteriet så det var nog dags för byte. En eller 2 dagar efter så tändes motorlampan och efter lite googlande så kan man eventuellt misstänka att det öppna luftfiltret och Pypes Bomb som sitter på kan vara en faktor till problemet.

Så till frågan, skall man köpa en kombinerad Tuner och felkodsavläsare typ SCT SF4/X4 Power Flash Tuner från Grufman eller finns det någon annan bättre modell eller är det något speciellt man skall tänka på vid köp av en sådan "pryl" då jag kanske i första hand vill kunna kontrollera felkoder men även kanske mappa den om det eventuellt inte är gjort tidigare.

Link to comment
Share on other sites

om det satt ett öppet filter på när du köpte den så borde den varit mappad , och då bör man få med det instrument man använt då original tunne ligger kvar i den så snacka med den du köpte bilen av,,,

Link to comment
Share on other sites

om det satt ett öppet filter på när du köpte den så borde den varit mappad , och då bör man få med det instrument man använt då original tunne ligger kvar i den så snacka med den du köpte bilen av,,,

Bra tips, jag skall kolla med handlaren som jag köpte bilen av.

Link to comment
Share on other sites

[ATTACH]35259[/ATTACH]

Den som sitter i luftintaget+ den sprayen finns att köpa

CMC 5041

Lysande, tack! Jag åker och kollar om den finns hos någon biltillbehörs butik i morgon!

Link to comment
Share on other sites

om det satt ett öppet filter på när du köpte den så borde den varit mappad , och då bör man få med det instrument man använt då original tunne ligger kvar i den så snacka med den du köpte bilen av,,,

Jag fick tag i förra ägaren idag, han trodde att den fanns kvar i garaget, han skulle skicka den så fort som möjligt! Enligt honom så gick bilen på originalmappningen just nu!

Link to comment
Share on other sites

då kan det vara det som är problemet får för lite soppa till det öppna luftfiltert...

Jag fick tag i förra ägaren idag, han trodde att den fanns kvar i garaget, han skulle skicka den så fort som möjligt! Enligt honom så gick bilen på originalmappningen just nu!
Link to comment
Share on other sites

Jag beställde nya filer till min X4 turner hos Grufman när jag bytte bil. Då ville dom veta vilket fabrikat det var på mitt öppnafilter och även vilka däck och fältstorleken jag har

CMC 5041

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått "grunkan" (SCT X3 Powerflash) för att byta mappning i bilen. Först nollställde jag felkoden, P0456, och sedan laddade jag in en annan mappning. Det fanns 2 att välja på, 91 KN och 94 KN, jag valde 91 KN och det verkade gå bra. Efter en provtur så tyckte jag nog att bilen gick lite bättre, både jämnare gång på landsväg och att den svarade bättre på gaspådrag!

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...