MikaelDessner June 30, 2015 Report June 30, 2015 Hej.Upptäckte idag när jag rengjorde motorn att 1 bult på den ena ventilkåpan var av. Gängan verkar sitta i hålet men skallen är borta. Kåpan sitter med 8 bult så det är 7 hela kvar. Påverkar detta motorn på något sätt? Jag känner inte att det blåser eller suger när motorn går på tomgång från det ställe där bultskallen är borta. Tacksam för svar./Mikael Citera
NackaBosse July 1, 2015 Report July 1, 2015 Det trycks upp olja som smörjer ventilmekanismen och stötstängerna. Om ventilkåpspackningen tätar så kan jag inte se något problem. Citera
MikaelDessner July 1, 2015 Author Report July 1, 2015 Tack NackaBosse för svaret. Då kan jag köra utan att vara orolig över detta. Citera
pools July 5, 2015 Report July 5, 2015 Hej Mikael!Du bör nog byta bulten, det finns risk att det börjar läcka ut olja där bulten saknas. Det kommeratt smeta ner hela motorrummet. Försök att borra ett hål mitt i bulten och använd en "svinpitt"för att dra ut den. En "svinpitt" heter också skruvutdragare. Mvh.P-O Citera
65 rangoon red July 7, 2015 Report July 7, 2015 Dessa "svinpittar" är inte helt lätta att använda om man inte är van, speciellt inte på en tunn bult. Hålet måste borras absolut rakt och gör man fel skadar man gängorna i motorblocket. Om du är ovan bör du kanske lämna in den på en verkstad som kan detta. Med rätt verktyg och erfarenhet fixar dom det nog lätt, troligen inte jättedyrt.Ulf Citera
Tbird July 7, 2015 Report July 7, 2015 Sitter inte ventilkåpan i toppen?Ja, det kan vara lite svårt att borra, men om man gör en plan yta på kvarvarande skruven innan man borrar så är det lättare. Citera
magnusl July 10, 2015 Report July 10, 2015 Jag rekommenderar att du använder den nyare typen av (svinpittar) det är en konad fyrkantig pinne med slipade skär på vänstra sidan dessa är lättare att använda då du bara slår ned den i det borrade hålet och sedan gängar ur Med vänlig hälsningMagnus L Citera
MikaelDessner July 23, 2015 Author Report July 23, 2015 Då skall jag börja titta efter dessa nyare "pittar" för att få loss bulten. Tack för svaren. Mvh/Mikael D. Citera
Recommended Posts