July 13, 20159 yr comment_146366 Jag har problem med vibrationer i mellanaxeln på min Mustang 65:a med 289 V8 och C4 automatlåda. Har försökt åtgärda genom att balansera m h a slangklämmor med klent resultat. Överväger att köpa ny mellanaxel från CJ Ponyparts. Är det någon som har erfarenhet av kvaliteten på deras mellanaxlar? Bra eller dålig?Jag är själv rätt ny Mustangägare och har pratat med "experter" om problemet. Den ena påstod att detta är ett problem som drabbar nio av tio Mustanger, den andra angav åtta av tio! Om detta stämmer, är det ett resultat av bristande kvalitetskontroll eller konstruktionsfel?
July 13, 20159 yr comment_146371 Bilen är 50 år. När den sattes ihop var allt balancerat tillsammans - sen har ngn bytt knutkors och inte fått ihop det på samma sätt... balancera professionellt innan du köper ny - tycker jag :-)
July 14, 20159 yr Author comment_146375 Jag är rätt säker på att den mellanaxel som sitter i bilen inte är den ursprungliga utan en av dessa nytillverkade. Originalaxlarna tillverkades av heldragna sömlösa rör. Denna axel är tillverkad av ett sömrör. Detta är en anledning till min skepsis mot nytillverkade icke original.Var kan man få en professionell balansering?
July 14, 20159 yr comment_146406 OK, jag förstår... Känner inte till ngt företag i din landsände, men i Stockholm har vi Svea Bil som gjort detta sedan Hedenhös. De borde inte vara de enda i Sverige tycker jag - någon annan som har erfarenhet av detta??
July 14, 20159 yr comment_146408 Helt nytt för mig att kardanaxeln skulle vara typiskt Ford problem.Har köpt ny axel av Svea Bil och det blev klockrent så det rekommenderas.Lämna in axel där så kan dom avgöra vad som behövs göras.
July 15, 20159 yr comment_146444 Kardaner lever ibland sina egna små liv har jag fått erfara sista åren...Så länge kardanen är balanserad rätt så spelar det mindre roll om det är sömlöst eller svetsad tub men givetvis vill man köra sömlöst precisionsrör så långt det är möjligt. De svetsade är ej heller riktigt runda utan lite "ägg" nånstans. Det är givetvis viktigt att den också är rak och inte för mycket banan form. Då får man om möjligt rikta lite innan balans.Bra skick på alla knutfattningar är ett måste på en stång som vart med i kanske 40 år, tajt o givetvis glappfritt - korset ska ha viss tröghet. Kolla även att yoket i lådan är "lagom" glappt, är bussningen i struten sliten så kan stången sticka iväg redan här.I övrigt tycker jag Fords originalstänger håller rätt bra kvalite även de lite äldre - vi körde originalkardan på en Fox som levererade 930 hjulhästar och minst lika många newton. Se till att den blir balanserad på yoket fram och korset bak så blir det så nära "live setup" som möjligt. Men detta har alla koll på som bygger och spinner kardaner idag.O ja - vi tillverkar och balanserar kardaner också
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.