Jump to content

Longtube Headers på 5.0 GT


TheyLive

Recommended Posts

Haj. Som rubriker lyder. Går det? säljs massor av longtube men tycker det borde vara tajt med utrymmet. Vanligaste e väl shorty typen?

Någon som kör men longtubes på en fox?

Jag satte BBK shorty på min 89 GT samt BBK 2.5 tums H pipa och flowmaster dämpare.

post-7033-144839644135_thumb.jpg

Det blev ett gott ljud och prestandan blev bättre :)

Tror att det ryms longtubes om man vill men detta är nog inte så mycket sämre och passformen var perfekt.

post-7033-14483964402_thumb.jpg

post-7033-14483964411_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt nice ut. Blir nog ett par BBK shorty equal length som jag tittat på + H-pipa utan kattar.

Nån som kört med SLP loudmouth system? Har en känsla av att det blir liiite för mycke men ack så vackert det låter :)

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt nice ut. Blir nog ett par BBK shorty equal length som jag tittat på + H-pipa utan kattar.

Nån som kört med SLP loudmouth system? Har en känsla av att det blir liiite för mycke men ack så vackert det låter :)

deliq cmc 1722 åker med loudmouth.

Det blir mycket gott ljud med BBK sättningen med flowmaster åxå :P

EDIT: Jag kör åxå utan kattar. Flyttgods

Link to comment
Share on other sites

Det kommer inte att uppskattas av besiktningen... :confused:

Eller det kanske det gör, det är helt beroende av besiktningsman kan jag av egen erfarenhet berätta.

Första gången jag besiktade med min uppsättning, så sa mannen som besiktade att "Så där ska en riktig V8 låta", alltså inga problem den gången. :cool:

Året efter säger besiktningskillen ( efter att ha suttit och tokvarvat i några sekunder :wtf: ) "Nää, det låter för mycket", så jag fick åka hem och montera kattarna och ombesikta. :(

Till förra året hade jag monterat insatser i slutrören ( som dämpade ganska lite ska jag väl erkänna ), men besiktningskillen säger även denna gång att det låter för mycket.

Jag frågar då vilket värde som är godkänt, och killen börjar knappa på datorn.

Då det inte finns några uppgifter på detta ( flyttgods av modell som aldrig såldes som ny ) så är det helt enkelt upp till besiktningsman/-kvinna vid varje tillfälle att bedöma.

Således är det alltså helt godtyckligt om du klarar en besiktning eller inte... :!::shock:

Till i år har jag nu dubbla insatser, som jag ännu inte hunnit prova, då jag inte löst fastsättningen av dem än.

Vi får se hur det går. Annars blir det väl ett återmontage av kattarna ytterligare en gång. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kör med rensade kattar och andra dämpare trodde faktiskt att kattarna måste sitta på vid bes min är också flyttgodsad det verkar vara en väldigt populär bil att flyttgodsa min kom hit 89 och är en 88

Det kommer inte att uppskattas av besiktningen... :confused:

Eller det kanske det gör, det är helt beroende av besiktningsman kan jag av egen erfarenhet berätta.

Första gången jag besiktade med min uppsättning, så sa mannen som besiktade att "Så där ska en riktig V8 låta", alltså inga problem den gången. :cool:

Året efter säger besiktningskillen ( efter att ha suttit och tokvarvat i några sekunder :wtf: ) "Nää, det låter för mycket", så jag fick åka hem och montera kattarna och ombesikta. :(

Till förra året hade jag monterat insatser i slutrören ( som dämpade ganska lite ska jag väl erkänna ), men besiktningskillen säger även denna gång att det låter för mycket.

Jag frågar då vilket värde som är godkänt, och killen börjar knappa på datorn.

Då det inte finns några uppgifter på detta ( flyttgods av modell som aldrig såldes som ny ) så är det helt enkelt upp till besiktningsman/-kvinna vid varje tillfälle att bedöma.

Således är det alltså helt godtyckligt om du klarar en besiktning eller inte... :!::shock:

Till i år har jag nu dubbla insatser, som jag ännu inte hunnit prova, då jag inte löst fastsättningen av dem än.

Vi får se hur det går. Annars blir det väl ett återmontage av kattarna ytterligare en gång. :roll:

post-2614-144839644153_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo jag kan tänka mig att det hänger på vem man får på en besiktning. Har haft samma problem med en gammal trimmad volvo jag haft och tyckte det va skitdrygt. Blir nog det säkra före det osäkra och ett "normalt" system typ flowmaster eller liknande. Hade varit kul o se hur mycket det låter i verkligheten, youtube är ju ändå bara youtube ;)

Link to comment
Share on other sites

För att förtydliga:

Jag monterar alltså kattarna för att få ner ljudnivån. Avgasvärdena har aldrig varit några problem vare sig med eller utan kattar.

>Jimmy

Kommer du upp till mina trakter för du gärna höra av dig om du vill komma och lyssna :D

Link to comment
Share on other sites

Haha tack Dennis men liiite långt till Tierp från Malmö för att lyssna på avgasljud :) Men tack för erbjudandet .

Kan tänka mig att kattarna dämpar lite men är det tillräckligt? (scrollade upp och såg att du skrev dubbla insatser)

Har som sagt haft liknande problem med en högljud gammal volvo som dom inte gillade på svensk bilprovning,

vill gärna undvika att ha detta problem igen. Loudmouth låter säkert skitnajs men säkra före det osäkra denna gången så det blir ett "vanligt" system typ flowmaster eller liknande. Om det inte tillfredsställer mina öron så har jag sett att loudmouth dämparna säljs lösa :D

Hur mycket dönar det inne i kupen vid körning?

Link to comment
Share on other sites

Haha tack Dennis men liiite långt till Tierp från Malmö för att lyssna på avgasljud :) Men tack för erbjudandet .

Kan tänka mig att kattarna dämpar lite men är det tillräckligt? (scrollade upp och såg att du skrev dubbla insatser)

Har som sagt haft liknande problem med en högljud gammal volvo som dom inte gillade på svensk bilprovning,

vill gärna undvika att ha detta problem igen. Loudmouth låter säkert skitnajs men säkra före det osäkra denna gången så det blir ett "vanligt" system typ flowmaster eller liknande. Om det inte tillfredsställer mina öron så har jag sett att loudmouth dämparna säljs lösa :D

Hur mycket dönar det inne i kupen vid körning?

Nu tänkte jag inte att du skulle åka enkom bara för att lyssna, men om du skulle passera längs E4 eller så nån gång framöver är det bara att du hör av dig.

Nu har ju jag ingen kupé...

men jag är förvånad över avsaknaden av resonanser ( kan i och för sig bero på att jag har en cab, men ändå ).

Vid jämn landsvägsfart stör det inte alls tycker jag. Det är nog värre för de som ligger bakom mig...

Jag får visserligen vrida upp radion en del om jag ska lyssna på den, men det gör jag så sällan ändå då jag hellre lyssnar på V8-brummet. :cool:

Kattarna dämpar tillräckligt för att de ska bli nöjda på besiktningen, men jag vill helst inte hålla på och montera/demontera före och efter varje besiktning.

Insatserna jag skaffade först är för 3" rör som jag trycker in i ändröret, de jag köpte nyligen är för 2,5" som passar precis inne i 3"-insatsen.

De senare är de här: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/avgassystem-universella/avgassystem-universella/decibelinsats-pa5475sv

Link to comment
Share on other sites

Flyttgods, så enkelt är det inte.

Tog in ett gäng med bilar 1994-95 från flytt till Sverige från USA (1991 Lincoln, 1989 Bronco, 1988 Thunderbird).

På den tiden så kunde jag ta i alla dessa bilar utan katalysator, men om de fungerade eller att jag tagit bort dem så skulle det kosta 7000::- per bil.

Eftersom de funkade på alla bilarna så ville inte jag betala extra kostnad.

Om man tagit in flyttgods utan katalysator så står det på regesteringsbeviset på bilen. Då får man köra utan katalysator och med 4.5 CO halt på tomgång.

Sen hände det något lustigt = som de kallar EU anpassning enligt myndigheterna.

Gick igenom skillsmässa och hade endast kvar 1988 thunderbird.

Helt plötsligt omkring 2007 så gick CO-halt gränsvårdet på besiktningsprotokollet upp från 0.5% till 4.5%.

Jag hade inga problem men fick mig att fundera.

Kollade lite, och vad hittade jag.

EU anpassning.

Bilar som krävde katalysator upp till 1987 = ta bort.

1988 = måste fysiskt finnas men behöver inte fungera.

1989 nyare = samma regler som nu.

Link to comment
Share on other sites

Samma här. CO 4,5 o inget annat kollas. Fråga till och med besiktnings killen nu sist. Hans ord var : Är det flyttgods så kollar vi inte ens om det sitter kattar eller inte, mäter bara de värden som ska mätas o sen e det bra.

Dom insatserna blir svåra att tryck in i GT:ns nersvängda ändrör :D

Link to comment
Share on other sites

Flyttsak är i princip bara en benämning här.... Det fanns som T-bird säger en miljöavgift som skulle lösas vid registreringen om det skulle bli "bra".

"T31M DISPENS FRÅN AVGASRENING FRÅNSETT CO-HALT VID TOMGÅNG

(BENSIN) RESPEKTIVE RÖKTÄTHET OCH KÖLDSTARTANORDNING (DIESEL)

(DISPENSAVGIFT 7000 KR)"

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är det ju värdelöst att kolla CO-halten vid tomgång. Bilens "normaltillstånd" är ju under körning. Dessutom är ju tomgångskörning förbjuden. Snacka om knäppa regler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...