Jump to content

Läckage från styrväxel/styrsnäcka på Mach 1 från 1973. Vad göra?


MikaelDessner

Recommended Posts

Hej.

Har ett problem som jag behöver hjälp med.

I min Mach 1 -73:a har jag bytt båda slangar till och från styrservobehållare på grund av torrsprickor i dessa vilket ledde till att olja trycktes ur dessa upp på insidan av motorhuven.

Nu läcker det istället olja från styrväxeln/-snäckan även när bilen står parkerad i garaget. Det är svårt att se var det läcker ifrån men det ser inte ut som där slangarna går in och ut servon. Det läcker så pass mycket att allt innehåll i behållaren troligen läcker ut.

Är det vanligare att det läcker från något speciellt ställe? Går det att renovera denna eller måste den bytas ut och hur svårt är det? Om jag förstår saken rätt så cirkulerar oljan endast när man vrider på ratten men att styrväxeln hela tiden är full av olja. Hur kan frånvaro av olja skada styrväxeln?

Tack på förhand.

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Inte ovanligt att det läcker från justermuttern till sektoraxeln.Kan räcka att bara byta muttern.

Annars Finns packningssatser att köpa.Inte så märkvärdigt att göra det jobbet.

Tack. Då skall jag kolla detta. Jag får införskaffa mig denna sats alltså: http://www.cjponyparts.com/p-s-box-seal-kit-ford-type-upper-seal-kit-1971-1973/p/HW1147/

Påverkas inställningen när skruven tas bort? Styrningen fungerar bra annars utan glapp. Är det något annat som jag behöver tänka på innan styrväxeln tas bort? Skall den återfyllas med fett eller så?

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Ta reda på var det läcker först ! Är det muttern som läcker så behöver du inte röra inställningen, då du kan hålla emot justerskruven med en insex nyckel.

Du har inget fett i en Saginaw servo snäcka. den smörjs av servooljan.

// Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...