Jump to content

Featured Replies

comment_10017

Hej!

kom precis hem från garaget och har äntligen fått tummen ur och lyft toppen (se http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... highlight=) well det var inte packningen, dock var det REJÄLT sotigt i 2 cylindrar samt ett brett svart olje "spår" i ena cylindern.. va e det?

nästa fråga, har för mig att jag läst något om att lyfta motor och låda på en gång (vill ha ut båda då lådan läcker som f*n) går det? hur mkt jobbigare är det?

tacksam för svar, garaget väntar efter jobber imorgon ;)

comment_10019

Lyfte ur både motor och låda igår på en -66.289 med 4 pet manuell.

Det blev lite trångt för styrningen så jag fick demontera styrarmen till servon för att få ut hela paketet.Fick lossa ett par leder och sänka det ett par dec sen var det inga problem.Se till att du har bilen uppallad för det krävs viss höjd för att kunna vinkla ut alltihop.Glöm inte att ha nån behållare under lådan när du lyfter för oljan rinner ut i bakändan.

comment_10020

Jag föredrar att ta ur motor och låda var för sig, först lyfta ner växellådan och sedan lyfta ur motorn.

Jag tycker det är mindre risk att man skadar något när man gör så, lite mindre massa man har att arbeta med :wink:

Det man bör tänka på är att vara försiktig så att man inte knäcker ingående axeln (man får obalans)

comment_10033

Det beror hur mycket plats du har i höjd?

För att lyfta allt måste du säkert ha 3m i takhöjd!!

När man lyfter motor och låda måste du dessutom kunna reglera tyngdpunkten.

Det brukar funka ganska bra med spännband.

Har du bara riktiga lyfthjälpmedel och takhöjd så är det lättast att lyfta hela paketet.

Att installera är klart lättast som ett paket.

Så gjordes det i fabriken.

Kan vara jäkligt bökigt att passa in lådan mot motorn i bilen.

Din 351W är dessutom högre och bredare än 289/302 vilket gör att det blir jävligt trångt i bakkant på motorn.

En 302/289 är bra mycket lättare trots att det bara skiljer 25mm i höjd och 50mm i bredd än 351W

comment_10037

Jag har alltid lyft ur hela paketet, då slipper man ju dessutom ligga under och plocka loss lådan. Detta är bra mycket enklare på garagegolvet.

Har du bara tillgång till en sjysst motorlyft eller liknande så är det inget problem. Jag brukar sätta två lyftpunkter ganska långt fram på motorn (brukar fästa dom på bultarna längst fram på resp. grenrör) och en så långt bak som möjligt. I den bakre sätter jag ett litet spakblock och kan på så sätt justera lutningen på motorn. Sen är det bara att ha tålamod för det är en del trixande för att lirka ur paketet.

Lycka till! :lol:

Ska själv göra samma sak om ett par veckor... :wink:

comment_10039

Jag stod inför samma fundering men det blev att jag tog ur hela paketet. I efterhand så tycker jag

att det är lättare så eftersom FMX:en är grymt tung och osmidig att handskas med.

Lyftblocket köpte jag på Biltema för 495.- och det tar 1 Ton. Har fungerat perfekt.

Det finns en del bilder från lyftet på min hemsida.

comment_10040
I efterhand så tycker jag

att det är lättare så eftersom FMX:en är grymt tung och osmidig att handskas med.

Det glömde jag också säga!

Min hand såg väldigt snygg ut efter att FMX tyckte att den hade lust att glida av domkraften och ner på handen! :?

Efter den snytingen är jag livrädd att bolla med FMX under bilen :!::!:

Föresten HT67! Det såg inte heller så bekvämt att baxa ur motorn utomhus i smällkalla vintern??? :lol:

Eller höll du värmen med motorn igång? ;)

comment_10052

Per B:

He he...Jag har ju tyvärr inte tillräcklig takhöjd i garaget så det var inte mycket att fundera på, men jag kan lova att efter en hel dag

i minus 13 grader :shock: så är man inte lika kaxig som när man vaknade.

Men är man som jag, slav under sin Musse och dessutom har siktet inställt på en splitter ny 351W så är det bara att bita ihop.

Motivationen vann till sist även om jag var inne ibland, svor och mumlade kanske nåt om att inte fortsätta...:wink:

comment_10054

Ja det var imponerande!

Är också allergisk mot kyla och det finns knappast något värre än att jobba med stål i minusgrader!

Fingrarna blir ju stela som salta pinnar! ;)

Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

*tar en kopp Te*

• Author
comment_10055

tänkte på en gång slänga in en fråga här.

nu då när jag renoverar motorn tänkte jag slänga på följande saker (en del har jag och en del skall köpas)

kam: comp cam som drar mellan 1500-6500 med hydrauliska lyftare

insug:weiand stealth även det mellan 1500-6500 ungefär

speed demon 650cfm förgasare

edelbrock performer rpm toppar, alu

dubbelt 2, 1/4" avgassystem med "utjämningsrör" samt headers.

lite annat kraffs så som rullvippor en msd box etc..

låter mitt lilla recept bra, för att få en hårig men ändå snäll liten bil?

• 2 weeks later...
comment_10202

Leffe, den motorlyften såg mycket trevlig ut. Är den lika bra och robust som den verkar? Jag måste börja kolla upp lite...

Ska man bli en av de riktiga mekarna så åker ju motor i och ur bara för att man känner för det... :wink:

mobcharge

Jag är ju ingen mästare på trim av 351W men det du nämner påminner ju mycket om det jag har och då får du garanterat en motor med bra klös i, sen är ju bakaxeln inte helt oviktig i sammanhanget...

Naturligtvis vill mycket ha mer och det finns ännu mer som gör att det går värre men jag tror inte din Musse kommer att upplevas som slö. 8)

Personligen skulle jag nog ha köpt en Edlebrock eller Holley...

Ha de!

• Author
comment_10209

det blir faktiskt edelbrock toppar i stället och tror nog det blir en performer fugga, mkt för prisets skull åxå..

motorn åkte ur igår, gick faktiskt både snabbare och bättre än väntat, men UJ! va smutsigt det var.

förra ägaren hade kört LÄNGE med en stor oljeläcka vid den bakre insugspackningen.