Jump to content

Frågor om 351c.


ht67 cmc 1502

Recommended Posts

Hej!

Jag har märkt att det finns mycket duktigt folk här på forumet! Jag har mycket kvar att lära mig så därför tar jag några frågor åt gången om min HT-67:a med 351c, hoppas att det går att få svar på dem... :)

Sen kan jag inte sticka under stolen med att jag tycks drabbas av all jävelskap när det gäller min motor och dess funktion... :roll:

1. Jag har en 2V. Är det "bara" topparna och insug som skiljer 2V och 4V?

1.1 En tidigare ägare ska tydligen låtit få motorn bli "bra trimmad" av nån välkänd man...:shock: , men jag är då allt annat än nöjd med med effekten i motorn, har jag investerat i ett nytt brytarlöst tändsystem(Mallory) och en ny Holly 3310s för att ge motorn mer rättvisa men dock utan märkbara skillnader. Påståendet att det är väldigt vassa kammar i den köper jag då tomgången är minst sagt svår att få bra och den trivs bäst från 3-5000 rpm. Men var är vridmomentet? Därav frågan om 4V!

2. Går det att modifiera befintliga toppar utan att det kostar en förmögenhet? Eller nåt bättre förslag?

3. Hur tar man lättast reda på vilken årsmodell det är på motorn?

Tack på förhand!

/John

Link to comment
Share on other sites

I huvudsak kan man säga att de e toppar å insug som skiljer ja.

Mer är innehåll i toppar(rocker fulcrums mm),avgas grenrör(ev hedders) å lite annat småplock.

2V locken e absolut inget skrot.Det går att få bra fart i dem med.

Ett fel många gör med Cleveland maskinen e att de stoppar i ALLDELES för mycket kamaxel.

Då även 2V locken e "bra" så räcker det ofta med en kam på runt 220-225 0,05 duration för att få en cleveland att glatt dra till 6000 plus.

För gata-och därmed lite lägra varvtal-kan nog 2V bitarna vara att föredra.

Årsmodell kan du se genom att ta dig under motorn med en ficklampa och titta på blocksidan.

Där står ett gjutnummer som börjar med bokstaven D.

D;et följs så av en siffra,och den anger vilket år under 70 talet blocket är gjutet.Samma gäller för topplocken,men i det fallet tar du av en ventilkåpa för att se detsamma.

Holleyn så.

Om den är ny så sitter det GARANTERAT fel sekundär fjäder i den.

Orginal levereras de med den sk "plain" fjädern.

Den är så kraftig att sekundärerna aldrig öppnar helt på en 350 maskin.

Skaffa en sats med Holleys egna fjädersortiment.Kostar en hundring ung.

Prova så de två olika "gula" som levereras med den.

Bestyckningsmässigt har iaf min erfarenhet visat att 3310;an behöver väldigt lite primärmunstycke.Åker i damens 4V 67:or fram och 73:or bak med öppet tillskott.

Titta likaså på tändningen.

Montera din Mallory enhet.

Ställ tomgångständningen på 18-20 grad före.

Varva därefter ung 4000 å se till att total tändningen hamnar runt 38-40.

Om inte ställ om tomgångständning tills den gör.

Be polarn kolla ifall bilen ryker svart bakom när du hamrar iväg.

Tomgång så.

Med mycket kam så får en orginal 3310 hicka.

Börja med att ta loss fuggen.

Kolla på spjällen i primärsidan underifrån.

Längst ner mot motorn ser du ett litet hål i respektive hals.

Strax därefter kommer ett fräst spår.

Spjällen får i sitt viloläge(tomgång) inte vila så att mer än MAXIMALT 1 mm syns av det frästa spåret.

Om det gör det(sannolikt) så tittar du i botten på SEKUNDÄR sidan.

I basplattan där sekundären har sitt trottelstop ser du en liten,liten spårskruv försänkt i själva plattan.

Den skall du skruva på.

Då den skruven är väldigt liten och skör är det MYCKET viktigt att du använder en spårmejsel som passar perfekt i spåret.

Var därefter bestämd när du drar...

Skruva in den skruven ett halvt varv därifrån den är nu.

Montera därefter tillbaka fuggen.

Justera nu om tomgången,och du skall se att du fått tillbaka mycket av känsligheten i tomgångsnålarna-de som styr bränslemängden på tomgång.

Ett bra grund tips är att du hamnar runt ett och ett halvt varv ut med dessa från anslag.

Prova nu bilen med din omjusterade tändning,gul sekundärfjäder samt omjusterade tomgång skall du se... :D

Efter att ha provat lite olika varianter så har jag också upptäckt att clevelanden gillar mycket acc pump.

Använder fn pump munstycke 37 i den 3310 som sitter på damens 4V med vit pump kam i läge två.

Ngt att ha med sig vid fortsatta justeringar kanske...

Link to comment
Share on other sites

Racing!

du kanske kan svara på detta oxså... :oops:

Holley vs Orginal

Hmmm.... för och nackdelar o sånt...

har en 302 2 ports...

funderar på att köpa Håkans Holley... OM det gör nån skildnad

Link to comment
Share on other sites

John.

Alla vägar bär till Göteborg.

Visste du inte det? 8)

E det ngt vidare jag kan hjälpa dig med vad gäller clevelanden så yla så gör jag så gott jag kan.

Lestat.

Autoliterna e bra förgasare.

Holley likaså,men jämför du nu en orginal 2 ports Autolite med en 4 ports Holley?

I så fall jämför du inte riktigt äpplen å äpplen,å bilen kommer gå bättre med Holleyn utan tvekan.

Gäller det en två ports Holley vette faaaan om jag hade bemödat mig.

Sannolikt sitter den isf på en orginal maskin,å många ggr blir det enklare/bättre att ta isär Autoliten för att titta i boken när man justerar upp den för den oinvigde.

Ford har ju liksom redan gjort allt bestyckningsjobb mm en ggn...

Link to comment
Share on other sites

jag tackar och bugar för ditt svar!

Mmm, det är en 2-port Holley.... så då är det ingen större mening kanske

då är det nog bättre att ev sikta in sig på en 4:a nångång.

Mvh

Tommy

Link to comment
Share on other sites

Nu är fjädersortimentet till Holley:n beställt! Bara att börja planera en liten resa på 34 mil "hem" till mussen. Det känns lite frustrerande att inte kunna applicera de nya kunskaperna på direkten! :)

Vad gäller primärmunstycket så verkar det vara 62 eller 64 original. Behöver jag ha mindre? Ska jag gå på hur stiften ser ut?

Var hittar jag mer detaljerad info om just Holley 3310s? Finns det bra böcker som kan rekomenderas? Har varit på Holley's web men...

Ha de!

/John

Link to comment
Share on other sites

Visst finns det bra böcker i ämnet.

Alex Wallordy har skrivit ett par bla.

Prova slå Gunnar Söderblom på Automobilia här i gbg en signal.Han driver en av skandinaviens största motorboklådor.

Tror inte det sitter 62 alt 64 primärt i din 3310.

Isf e det iaf inte orginal bestyckning.

Specifik litteratur på 3310 vette faan....

Närmaste jag kan tänka på e just Holleys hemsida där du bla hittar teknisk spec för de olika listnumren.

Å andra sidan funkar de ju likadant allihop.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...