Cabbe70 October 15, 2015 Report October 15, 2015 Hej.Ska montera förstärkta fjäderhänken bak enligt SET modell. Det finns säkert flera här som har gjort detta. Vilken bultstolek har ni använt?/Dan Citera
Per Berglund October 15, 2015 Report October 15, 2015 Bult ska du absolut inte använda! Det kommer gnaga sönder bussningen. Finns standard hänken att köpa och enda förstärkning du behöver är själva bussningen.Skickas från min iPad via Tapatalk Citera
Cabbe70 October 16, 2015 Author Report October 16, 2015 Det var ju intressant att du svarar så. Menar du att Göran forsberg på SET är fel ute när han rekommenderar denna lösningen? /Dan Citera
Per Berglund October 16, 2015 Report October 16, 2015 (redigerad) Ja Ford har mer rätt!Man ska aldrig ha en gängad yta i ett rörligt fästelement .Använder man bult måste du isåfall även ha en hylsa som är lika lång som kläm längdenJag jobbar med detta nästan varenda dag i 20års tid eftersom jag är konstruktör så jag har sett både det ena och det andra.Men detta är inte heller helt bra ...Här en skiss jag gjorde nuHela designen är ändå rörlig och kan tvista iallafall medans Ford Svetsar dit sina svarvade pinnarDu kan svetsa dina bult förvisso!Allt beror även på användningsområdetMerparten byter totalt i onödan! Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
CMC-49 October 16, 2015 Report October 16, 2015 Håller med till 100% köp en sats nya hårda bussningar VP eller Hansen .ser även detta som utkastade pengar om man inte kör på bana eller liknande förhållande.Ja Ford har mer rätt!Man ska aldrig ha en gängad yta i ett rörligt fästelement .Använder man bult måste du isåfall även ha en hylsa som är lika lång som kläm längdenJag jobbar med detta nästan varenda dag i 20års tid eftersom jag är konstruktör så jag har sett både det ena och det andra.Men detta är inte heller helt bra ...Här en skiss jag gjorde nu[ATTACH=CONFIG]35959[/ATTACH]Hela designen är ändå rörlig och kan tvista iallafall medans Ford Svetsar dit sina svarvade pinnarDu kan svetsa dina bult förvisso!Allt beror även på användningsområdetMerparten byter totalt i onödan! Citera
magnusl October 19, 2015 Report October 19, 2015 Jag använde Platt järn bred 60mm tjocklek 6 mm bult rostfri 12 mm givetvis med gänga endast vid mutter ( så långa bultar brukar inte ha helgängat )Bilen blev helt underbar inget gung i styrningen 1 Citera
Cabbe70 October 19, 2015 Author Report October 19, 2015 HejHar förstått att det finns olika uppfattning om nyttan med dessa förstärkta hänken. Nu är ju investeringen inte så stor, har hittills spenderat 90 spänn på plattjärn och 4 bult med mutter kostar inte mycket. Jag kommer att testa, rätt eller fel återstår att se. Man ska ha nå't att göra på fritiden./Dan Citera
Tungelsta HT-67 October 22, 2015 Report October 22, 2015 Detta skriver SET :Byt bakre fjäderhänken till bladfjädern mot nya starkare. De bakre upphängningarna av bladfjädern är i original så tunna att man kan böja dom med handkraft och under körning orkar dom inte hålla fjädern på plats i sidled. Det kan till och med bli så att när steg 2 och/eller 3 är genomförd och bilen uppstyvad så kan glappet i dessa ge en vinglande bakvagn som ibland även kan kännas som problem med framvagnen !! Ersätt dom med 2 plattjärn, 140*50*12, och 2 genomgående bult med låsmuttrar. Men att ha bultar med för lång gänga som gnager på bussningarna är inte optimalt i längden ,tror jag Per Berglund försöker förmedla och att sätta ett rör mellan plattjärnen/bussningarna förhindrar bla att plattjärnen klämmer åt för hårt . Hänkena måste ju kunna röra på sig och spara på gummit om gängan är lång. Citera
ThomasFB October 23, 2015 Report October 23, 2015 Ford har mer rätt!Man ska aldrig ha en gängad yta i ett rörligt fästelement .Merparten byter totalt i onödan!Yes, håller med. Citera
CMC-49 October 24, 2015 Report October 24, 2015 Skulle vilja se han som kan bocka original hänkena för hand....Detta skriver SET :Byt bakre fjäderhänken till bladfjädern mot nya starkare. De bakre upphängningarna av bladfjädern är i original så tunna att man kan böja dom med handkraft och under körning orkar dom inte hålla fjädern på plats i sidled. Det kan till och med bli så att när steg 2 och/eller 3 är genomförd och bilen uppstyvad så kan glappet i dessa ge en vinglande bakvagn som ibland även kan kännas som problem med framvagnen !! Ersätt dom med 2 plattjärn, 140*50*12, och 2 genomgående bult med låsmuttrar. Men att ha bultar med för lång gänga som gnager på bussningarna är inte optimalt i längden ,tror jag Per Berglund försöker förmedla och att sätta ett rör mellan plattjärnen/bussningarna förhindrar bla att plattjärnen klämmer åt för hårt . Hänkena måste ju kunna röra på sig och spara på gummit om gängan är lång. Citera
magnusl October 28, 2015 Report October 28, 2015 Jag är övertygad om att denna åtgärd är en av de bättre väghållnings tippsen.När jag bytt allt i framvagnen till nya original delar inklusive kulbultar var det fortfarande ett gung i styrningen letade länge innan jag chansade på att det var blad fjäder Henke som var boven obs bytte till nytt original gummi i bakvagnen innan utan förbättring Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.