October 15, 20159 yr comment_148032 Hej.Ska montera förstärkta fjäderhänken bak enligt SET modell. Det finns säkert flera här som har gjort detta. Vilken bultstolek har ni använt?/Dan
October 15, 20159 yr comment_148034 Bult ska du absolut inte använda! Det kommer gnaga sönder bussningen. Finns standard hänken att köpa och enda förstärkning du behöver är själva bussningen.Skickas från min iPad via Tapatalk
October 16, 20159 yr Author comment_148044 Det var ju intressant att du svarar så. Menar du att Göran forsberg på SET är fel ute när han rekommenderar denna lösningen? /Dan
October 16, 20159 yr comment_148046 Ja Ford har mer rätt!Man ska aldrig ha en gängad yta i ett rörligt fästelement .Använder man bult måste du isåfall även ha en hylsa som är lika lång som kläm längdenJag jobbar med detta nästan varenda dag i 20års tid eftersom jag är konstruktör så jag har sett både det ena och det andra.Men detta är inte heller helt bra ...Här en skiss jag gjorde nuHela designen är ändå rörlig och kan tvista iallafall medans Ford Svetsar dit sina svarvade pinnarDu kan svetsa dina bult förvisso!Allt beror även på användningsområdetMerparten byter totalt i onödan! Ändrade %s av %s (%s)
October 16, 20159 yr comment_148048 Håller med till 100% köp en sats nya hårda bussningar VP eller Hansen .ser även detta som utkastade pengar om man inte kör på bana eller liknande förhållande.Ja Ford har mer rätt!Man ska aldrig ha en gängad yta i ett rörligt fästelement .Använder man bult måste du isåfall även ha en hylsa som är lika lång som kläm längdenJag jobbar med detta nästan varenda dag i 20års tid eftersom jag är konstruktör så jag har sett både det ena och det andra.Men detta är inte heller helt bra ...Här en skiss jag gjorde nu[ATTACH=CONFIG]35959[/ATTACH]Hela designen är ändå rörlig och kan tvista iallafall medans Ford Svetsar dit sina svarvade pinnarDu kan svetsa dina bult förvisso!Allt beror även på användningsområdetMerparten byter totalt i onödan!
October 19, 20159 yr comment_148079 Jag använde Platt järn bred 60mm tjocklek 6 mm bult rostfri 12 mm givetvis med gänga endast vid mutter ( så långa bultar brukar inte ha helgängat )Bilen blev helt underbar inget gung i styrningen
October 19, 20159 yr Author comment_148090 HejHar förstått att det finns olika uppfattning om nyttan med dessa förstärkta hänken. Nu är ju investeringen inte så stor, har hittills spenderat 90 spänn på plattjärn och 4 bult med mutter kostar inte mycket. Jag kommer att testa, rätt eller fel återstår att se. Man ska ha nå't att göra på fritiden./Dan
October 22, 20159 yr comment_148117 Detta skriver SET :Byt bakre fjäderhänken till bladfjädern mot nya starkare. De bakre upphängningarna av bladfjädern är i original så tunna att man kan böja dom med handkraft och under körning orkar dom inte hålla fjädern på plats i sidled. Det kan till och med bli så att när steg 2 och/eller 3 är genomförd och bilen uppstyvad så kan glappet i dessa ge en vinglande bakvagn som ibland även kan kännas som problem med framvagnen !! Ersätt dom med 2 plattjärn, 140*50*12, och 2 genomgående bult med låsmuttrar. Men att ha bultar med för lång gänga som gnager på bussningarna är inte optimalt i längden ,tror jag Per Berglund försöker förmedla och att sätta ett rör mellan plattjärnen/bussningarna förhindrar bla att plattjärnen klämmer åt för hårt . Hänkena måste ju kunna röra på sig och spara på gummit om gängan är lång.
October 23, 20159 yr comment_148125 Ford har mer rätt!Man ska aldrig ha en gängad yta i ett rörligt fästelement .Merparten byter totalt i onödan!Yes, håller med.
October 24, 20159 yr comment_148153 Skulle vilja se han som kan bocka original hänkena för hand....Detta skriver SET :Byt bakre fjäderhänken till bladfjädern mot nya starkare. De bakre upphängningarna av bladfjädern är i original så tunna att man kan böja dom med handkraft och under körning orkar dom inte hålla fjädern på plats i sidled. Det kan till och med bli så att när steg 2 och/eller 3 är genomförd och bilen uppstyvad så kan glappet i dessa ge en vinglande bakvagn som ibland även kan kännas som problem med framvagnen !! Ersätt dom med 2 plattjärn, 140*50*12, och 2 genomgående bult med låsmuttrar. Men att ha bultar med för lång gänga som gnager på bussningarna är inte optimalt i längden ,tror jag Per Berglund försöker förmedla och att sätta ett rör mellan plattjärnen/bussningarna förhindrar bla att plattjärnen klämmer åt för hårt . Hänkena måste ju kunna röra på sig och spara på gummit om gängan är lång.
October 28, 20159 yr comment_148177 Jag är övertygad om att denna åtgärd är en av de bättre väghållnings tippsen.När jag bytt allt i framvagnen till nya original delar inklusive kulbultar var det fortfarande ett gung i styrningen letade länge innan jag chansade på att det var blad fjäder Henke som var boven obs bytte till nytt original gummi i bakvagnen innan utan förbättring
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.