Gagge November 3, 2015 Report November 3, 2015 Hejsan Mustangvänner... :-)Det här med värmeproblem har säkert diskuterats förr men hittade inget när jag kollade runt lite här på forumet.. :-/Har ett problem med våran Älskade Musse, den överhettar på tomgång, det går fint ett tag men sen börjar tempen klättra sakta uppåt å är riktigt seg att få ner igen, marginell skillnad om man har växel i neutral eller drive, tipps emottages tacksamt...Lite info om bilen först:Är som sagt en 70a, maskinen är en 302a med c4 låda, sitter en fyrports Edelbrock förgasare å insug av samma märke, skall även sitta annan kam i den men inget jag kan verifiera då jag inte rivit så mycket i maskinen än.Har bytt kylare till en ny 3 raders aluminium kylare, 5-bladig 17" orginalfläkt samt fläktkåpa sitter på, har testat med elfläkt som komplement men ingen större skillnad, har också bytt vattenpump samt monterat ett brytarlöst tändsystem, bytt termostaten, spolat å renat kylsystemet så gott det går (kom inte ur så mycket bös), testat både med och utan expansionskärl, testat lite olika inställningar på tändningen men inget verkar hjälpa, har även fått hjälp å justera förgasaren...Har mätt lite å tempmätaren verkar ha rätt när den börjar klättra, för det gör även tempen när man mäter på termostathuset å därikring..Tycker det verkar flöda på bra i kylaren när man kollar i den....Känner att det är dags att gå djupare å börja riva på riktigt så nu vill jag ha tips å råd från er som kan, själv är jag rätt ny på det här med "gammelbilar" å V8:or, vill ju kunna åka lite cruisingled utan å vara nervig för temperaturen...Med vänlig hälsningKent H (Snart medlem i denna klubb) Citera
Andrew November 3, 2015 Report November 3, 2015 Hej En viktig servicedel som många inte tänker på är att kylarlocket slits med åren och behöver bytas, om du inte bytt så gör det samt tänk på att nivaån ska ligga ca 25mm under anliggningsyta för nedre fjädrande delen av locket så att kylarvätska kan expandera. Citera
björn andersson November 3, 2015 Report November 3, 2015 Hej Kolla så att topplockspackningen sitter rätt, det är lätt att vända den fel. Man skall se flikarna på packningen i fronten av topplocken i ned kant . 1 Citera
fast66 November 4, 2015 Report November 4, 2015 Andrews tips är nog det säkraste och inte så dumt att göra illa fall! Ett felaktigt lock kan tom spräcka en kylare... många snackar ju om att ta ut termostaten och köra i en diskmaskintablett i kylarvattnet. Köra motorn och sedan tömma ut allt slagg som lösts upp... för slagg finns det garanterat i botten av blocket! Citera
Gagge November 5, 2015 Author Report November 5, 2015 Halloj...När jag böt kylaren så medföljde det ett nytt lock till den, har testat med gamla och nya men ingen skillnad...������Det där med nivån blev jag dock lite nyfiken på då det på min sitter expansionskärl (eftermarknads) kopplat till avrinningsslangen vilket medför att kylaren alltid är full, är det alltså galet??Testade utan expansionskärlet men tyckte inte det vart nån skillnad...������ Citera
Gagge November 5, 2015 Author Report November 5, 2015 Skall kolla toppa toppackningarna i helgen...Tack för tipsen än så länge... Citera
Per Berglund November 5, 2015 Report November 5, 2015 Hur vet du att motorn är varm föresten?Du kollar väll inte på originalmätaren?Den har ingen tillförlitlighet!Köp en Biltema vattentemp mätare och tillfälligt koppla in så du får originalmätaren kalibrerad så att sägaEn ny sensor kan vara vettigt sätta in dessutom. 1 Citera
Gagge November 6, 2015 Author Report November 6, 2015 Hejsan...Har konstaterat att den är varm, har mätt yttemperaturen på termostathuset och därikring med en lasertempmätare, å den visar ju stigande temperatur den med, tempen klättrar upp till över 100 grader, sen har jag gett mig strax därefter så inte bilen skall börja tokkoka.. :-/Skall montera en separat tempmätare nu i vinter tänkte jag... :-) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.