Jump to content

hur mkt tål en fmx?


Recommended Posts

Ja som sagt, hur mkt tål en fmx med shift kit (antar jag eftersom jag kan spärra den i växel lägena,mao tok varva på 2an).

och vad är den enklaste modfieringen för att få den att tåla lite mer förutom typ xtra oljekylare som ska på i vinter ändå.

MKT tacksam för svar..

om dekstop dyno 2003 räknat lite rätt så kommer motorn att ge lite över 350hk, och mkt av min budget försvinner på motorn..

Link to comment
Share on other sites

Vad FMX-lådor i allmänhet tål är jag nog inte rätt person att uttala mig om, men min FMX är försedd med Shift-Kit,

en del nya lameller och ordentligt igenomgången och den ska enligt uppgift inte ha några som helst problem med mina 400 HK.

Han som gjorde renoveringen är absolut ingen nybörjare på automatlådor (även inom racing) så jag litar på honom till 100%.

Än så länge har min låda iaf. gått som en dröm. :)

Mitt tips är, om du inte redan har det, även köper en stall-turbin med lämpligt varvtal. Det är ingen bra idé att köra trimmat med en originalturbin.

Sök här på forumet så hittar du massor om detta. Om du inte hittar det du söker så fråga tex. Per B, han kan en hel del om FMX:er.

Link to comment
Share on other sites

Tjena i höstrusket!

Jodå FMX är väldigt robust och tål mycket även helt orginal.

En bra bit över 450Hk är inga problem med smärre förbättringar.

Allt är i robust stål och gjutjärn så det är väldigt få delar i en FMX som går sönder så som det gör i C4'a.

Allt stål gör tyvärr FMX inte lika snabb och effektiv som C4an.

Förutom en stallspeed converter så bör du köpa ett "Shift improver kit" från Trans Go

I det kittet får man en ny främmre servokolv i ett stycke aluminium.

Orginal är denna servokolv 2-delad för att man ska få en mjuk ingång av "Drive"

Men en hel kolv så får man en benhård hållning av främmre bandet.

Om du vill ha säkrare hållbarhet ändå så finns även lameller av märket "Red Line" som greppar bättre.

Jag har själv inte provat dessa då orginal håller bra ändå.

OBS! Oljekylare är ett krav! Helst 2st eller 1 stor

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skitbra. Då vet även jag lite va jag behöver göra med min låda när planerna blir värklighet (som dom troligen blir om ekonomin holler i sig). Planerna är som jag även nämnt någon gång tidigare, att beställa motor från usa som ht67 gjort. Då vill det ju till att sakerna holler för den extra kraften som där tillkommer :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...