tobbsen51 November 20, 2015 Report November 20, 2015 Hallo,Hur är lättaste sättet å byta ut kylarvätskan? Och hur mycket behövs flyllas på? Får för mig att jag läst 14liter någonstans stämmer detta? Är en 289,Mvh Tobias Citera
Per Berglund November 21, 2015 Report November 21, 2015 Finns en avtappningskran längst ner på kylaren.Den skruvas tvärtom mot vad man tror.Skruvar du åt så kommer vattnet ut därSka du byta kan det vara ide rengöra hela systemet först så du får bort slam och rost så kylningen får arbeta effektivtRengöringen ska göras med varm motor.Man tillsätter rengöringsmedel och kör bilen varm...helst på gatahttp://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/glykol-och-kylarsystem/kylartillsats-och-rengoring/kylarrengoring-pa277865svFinns andra tillsatser också! Citera
tobbsen51 November 21, 2015 Author Report November 21, 2015 Okej m, detta ska testas, slår man i rengöringen i nuvarande då eller bör man tappa ur det gamla å på med nytt? Har du koll på hur mycket det ska fyllas efter? Citera
Per Berglund November 21, 2015 Report November 21, 2015 Japp rengöringen ska du slå i nu innan du tappar ur det gamla.Står på burken du köper hur du ska gå till väga.De jag prövat har krävt att man kör först minst 30minuter och sedan låter allt verka till dagen efter innan man tappar ur.Men som sagt står på burkenKöper du en 4 liters glykol dunk så räcker det utan problemBlandas 50/50 med vatten och det är inte mer än 8 liter i systemet.Variera beroende på kylare men gissningsvis mindre än 8 liter Citera
laxkungen November 22, 2015 Report November 22, 2015 Jag har läst någonstans att man bör använda destillerat vatten istället för vanligt kranvatten i kylaren! Hur är det med det? Citera
Per Berglund November 22, 2015 Report November 22, 2015 Jag har läst någonstans att man bör använda destillerat vatten istället för vanligt kranvatten i kylaren! Hur är det med det?Ja destillerat är bättre än vanligt.Lite overkill eftersom systemet är slutet och därmed blir det inte mer avlagring än det kalk som finns i vattnet.Våra bilar har ju dessutom samma toleranser som en Kalashnikov så lite avlagringar stör inte.En rengörning tar bort förhoppningsvis kalken som blivitJag brukar köpa färdigblandad glykol så behöver man inte fundera Skickas från min iPad via Tapatalk Citera
bosewallius November 22, 2015 Report November 22, 2015 Ett tips, häll i en burk vattenpumpssmörjning som du köper på OK. Hjälper att hålla vattempumpen tät efter att ha stått över vintern.Mvh Bosse Sewallius CMC 342 1 Citera
MustangDriver November 29, 2015 Report November 29, 2015 (redigerad) Använd "gammeldags" etylenglykol istället för propylenglykol då den förstnämda har bättre och längre egenskaper mot korrosion. Jag bytte i somras på min -66:a . Lossade bara den undre slangen på kylaren. Gjorde en 60/40 blandning ( dvs 60% etylenglykol) tillsammans med batterivatten + en flaska vattenpumpsmörjning Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund November 30, 2015 Report November 30, 2015 On 2015-11-23 00:41:36, bosewallius said: Ett tips, häll i en burk vattenpumpssmörjning som du köper på OK. Hjälper att hålla vattempumpen tät efter att ha stått över vintern. Mvh Bosse Sewallius CMC 342 Skulle jag nog gjort! Min 5år gamla Edelbrock aluminumpump har skurit! :( Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.