Jump to content

Batteri laddar ur?


monkeyman

Recommended Posts

Har märkt nu i sommar att batteriet dör om bilen står oanvänd en vecka eller så... Läst lite olika varianter att det kan vara stereon att man inte stänger av den innan bilen osv. Testat alla dessa varianter, dock det som slog mig är att det kanske är larmet?

Var ute och mätte ikväll och med bilen olåst och olarmad har jag en strömförbrukning på 0.2A efter några sekunder och sedan sjunker det till 0.05A efter typ 15-30 min.

Men larmad så verkar det kostant ligga på 0.2A, vilket ju ger att det drar ur 4.8Ah/dygn. Med 60Ah batteri så är det helt tomt efter 12 dygn, så att det är för klent för att starta efter en vecka kanske är normalt? 

Är det normalt att larmet drar så pass? Nu står bilen i låst garage så jag larmar inte längre när den står i garaget, får se nästa säsong hur det går om det blir bättre. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan inte hur det ska vara på en nyare Mustang, men helt klart är något fel då den drar konstant 0.2A.

Normalt på US Ford att det drar ca. 0.2A när man slår ifrån med nyckeln. Sedan dröjer det en stund (20 sek på 1993 MKVIII) innan olika noder går i sleep mode och det brukar vara 50-80mA.

Hade detta problem på min MKVIII och där visade det sig att ABS systemet aldrig gick in i sleep mode.

Enklast att se vad som drar extra (i ditt fall verkar det som du redan hittat att det är larmet), plocka ut en säkring i taget och se när strömmen sjunker till normal nivå.

Link to comment
Share on other sites

Blir inte klok på detta, lät multimetern sittar kvar över natten, bilen låst och larmad. Imorse låg strömförbrukningen på 0.05A... Så det verkar inte vara larmet heller och inte alltid. Aja, kommer byta ut shakern i vinter, får se om det kan vara den som spökar ändå om den vaknar upp med jämna mellanrum eller något. 

Skumt det här, man skulle kunna logga strömförbrukning över tid för att se hur det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Har lite av liknande problem. Nytt batteri som e heldött efter c:a 2.5-3 veckors icke startad. Bilen stor olåst o olarmad (i låst garage) och jag har inte Shakern kvar i min. Bilen är en 06:a. Får väl köra säkringskollen till våren för o se om man kan hitta strömtjuven. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ni måste kolla att inte stereomatning ligger ihop. (Det finns 2 på moderna stereo, 1 för minnet och 1 för matning) Och det är bara minnet som ska ligga på konstant annars drar det ur på 2 veckor. Matning måste gå över tändningslås eller så sätta in en separat switch så att den är död. Har gjort samma misstag själv.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest nho1

Precis satt in ny stereo i min mustang -08. Tyvärr hittade jag ingen kabel som går över tändning (skall vara en gul/grå), utan fick koppla båda matningarna till stereon via den konstanta 12V matningen.

Betyder det att det inte kommer fungera och stereon kommer dra ut batteriet?

Vad är det i stereon som drar batteri om den är avstängd?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...