Jump to content

Trimnings tips 2006 GT


Hans R

Recommended Posts

Hej vad ska man göra om man vill att mustangen ska gå lite bättre , och är det värt pengarnaoch körbarheten ,är öppna filter bra eller släpper dom igenom skit,och vilket märke är bra eller är dom lika, och vad ska man ha för tune i och vad ska man ha för tuner att ladda i den med ,det sitter roush bakre ljuddämpare på nu och den är automat 5 stegs har ni några erfarenheter så skriv gärna vad är bra och vad är inte mvh Hans R

Link to comment
Share on other sites

Finns ju många att välja Mella men visst gör ett filter och tune en del. Kolla på blocket finns att köpa till bra pris i Sverige. Annars det jag personligen tycker gör mest är att byta utväxling i bakaxeln kolla på klumpen vad du har. Våra bilar är ändå växlade att gå typ jättefort på högsta växeln.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ett öppet filter och en tune gör en del. Jag kör med BBK CAI och köpte en SCT tuner från usa. Det gör en del skillnad faktiskt. Men jag har manuell och den är lite piggare redan än vad automatarna är. Så vet inte hur skillnaden känns på en automat.

Har även bytt till lättare remhjul och har borla stingers. Drog jämnt med en Bmw m3 3,2 med 321hk. Den bilen väger 100kg mindre och vi körde från 70-180km/h. Så det har nog gjort en del på effekten :)

Sen kan man byta till större gasspjäll, kammar, headers, insug m.m 

Här är smidigt att handla: http://www.americanmuscle.com/05-10-mustang-parts.html?rd=1

Summitracing.com är också bra tycker jag

Där får man reda på vad allt blir med frakt och tull

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej jo det blir ett CAI och en Sct x4 tuner med bama i , ska göra rent spjäll huset mm och byta tändspolar några är bytta lika bra att byta alla till nya röda har köpt en sats . så får det vänta ett tag med CaI mm mvh Hans R 

Link to comment
Share on other sites

Hej igen vad motsvarar US bensin 87-91-93, mot svenska 95-96-98 oktan, såg någon översättning, men fattade inget av den,om man ska ändra tune mvh Hans R

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu så skall jag vara lite tråkig...

Har trimmat det mesta i mina dar och dessvärre så måste jag säga att det funkar bäst vid fikabordet, du blir aldrig nöjd.

Insåg detta när jag skrämt upp en motorcykel i rätt fyffsad prestanda för 20 år sedan 0-100 2,8 sek är ju inte illa men efter några veckor på våren med sanslösa åkningar och en toppspeed på "flerahundra" så blev känslan "va fan händer det inget för" e re någe fel på motorn???

Tillvänjning kallas det och hur vass din motor än är så finns det alltid ngn som har mer... 

öppna filter sabbar motorn det enda som är riktigt fränt i den meningen är ett shaker hood system, det är på riktigt och du har samma säkerhet.

Öppet filter och tune = Gasp... Öppna pipor = Blå skickar dig till sbp=dyrt och djävligt irriterrande.

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte varför man köper en vanlig GT och sedan ska trimma en massa som kostar skjortan och få en massa problem på köpet.

Så gör som jag och många andra köp den rätta versionen från början det blir betydligt billigare i längden.......  DVS    GT500   GT500

GT = glidare

GT500 = Race :-) :-)

 

Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, CMC-49 said:

Fattar inte varför man köper en vanlig GT och sedan ska trimma en massa som kostar skjortan och få en massa problem på köpet.

Så gör som jag och många andra köp den rätta versionen från början det blir betydligt billigare i längden.......  DVS    GT500   GT500

GT = glidare

GT500 = Race :-) :-)

 

Jag hade inte varit nöjd med en original GT500, ej heller med en original "vad som helst". Det ska helt enkelt sättas lite prägel på prylarna.

:)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hade alla haft råd att köpa en bil med den effekt man vill ha hade det inte funnits trimmade bilar. Finns ju dem som tycker det är roligt samt dem som kanske inte har råd med en gt500 men med tid vill ha mer effekt. Lätt att säga åt folk att köpa ditten och datten på en gång. Och inte vad han frågade efter.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Finns väldigt få som har lika kul som jag med min kärra ..  Har aldrig sagt att man ska köra bilarna helt original ,

20", Sänkning, Luft o Buller är faktiskt ett måste även för mig. + minst 2 set däck om året....

 

God JUL o lycka till med era Trimningar ... 

Link to comment
Share on other sites

On ‎2015‎-‎12‎-‎15 at 16:47, CMC-49 said:

Fattar inte varför man köper en vanlig GT och sedan ska trimma en massa som kostar skjortan och få en massa problem på köpet.

Så gör som jag och många andra köp den rätta versionen från början det blir betydligt billigare i längden.......  DVS    GT500   GT500

GT = glidare

GT500 = Race :-) :-)

Själv har jag bara en vanlig GT från 2006, men är ändå inne på din linje. Min är visserligen helt original motormässigt och visst hade det varit kul med mera effekt, men...

Öppet filter, sportavgasrör, tune etc tror jag inte gör speciellt mycket. Inte ens sk hotrod kammar. Däremot kan man ju få mindre önskvärda bieffekter.

Nej ska man trimma en motor så ska man antingen göra motorn större eller fixa överladdning i fråga om turbo eller kompressor. Det är å andra sidan dyrt och dessutom är min erfarenhet att kopplingsraset eller automatlåderaset kommer som ett brev på posten när man ökar vridmoment och hästkraftsantal markant och då tänker jag på bilar rent generellt. Har ingen erfarenhet av att trimma Mustang.

Tror som du då att det är bättre att köpa en GT500 redan från börjar där ALLT redan är dimensionerat. Såväl motor som låda som chassi och bromsar. Dessutom är det godkänt av såväl farbror blå som biltillsynet. Ett kompressorkit, ny låda, annat avgrasrör, ev nya kammar etc etc är inte direkt billiga grejer.

On ‎2015‎-‎12‎-‎15 at 16:47, CMC-49 said:

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Anders_Mustang said:

Själv har jag bara en vanlig GT från 2006, men är ändå inne på din linje. Min är visserligen helt original motormässigt och visst hade det varit kul med mera effekt, men...

Öppet filter, sportavgasrör, tune etc tror jag inte gör speciellt mycket. Inte ens sk hotrod kammar. Däremot kan man ju få mindre önskvärda bieffekter.

Nej ska man trimma en motor så ska man antingen göra motorn större eller fixa överladdning i fråga om turbo eller kompressor. Det är å andra sidan dyrt och dessutom är min erfarenhet att kopplingsraset eller automatlåderaset kommer som ett brev på posten när man ökar vridmoment och hästkraftsantal markant och då tänker jag på bilar rent generellt. Har ingen erfarenhet av att trimma Mustang.

Tror som du då att det är bättre att köpa en GT500 redan från börjar där ALLT redan är dimensionerat. Såväl motor som låda som chassi och bromsar. Dessutom är det godkänt av såväl farbror blå som biltillsynet. Ett kompressorkit, ny låda, annat avgrasrör, ev nya kammar etc etc är inte direkt billiga grejer.

 

Har man som mål att trimma mycket och tänker montera kompressor osv så är det helt klart bättre med en GT500 där allt redan är dimensionerat som du säger :)

Men alla har inte råd med en GT500 och kanske bara vill skrämma upp den lite. Jag har CAI, borla system, lättare remhjul och tune efter detta. Det gör en del i skillnad faktiskt. Rappare och trevligare motor. Man märker att det är lite bättre tryck i den med. Så några hästar har man garanterat fått fram. Vill man komplettera med mer grejer som kammar, headers, större spjällhus osv så kan man få ut en del på det. Själv tycker jag det är kul att trimma och utveckla motorn lite. :) FInns många videos på youtube där folk bänkar sina mussar med olika modifieringar. Inte alls ovanligt med 340-350hk på veven med lite modifieringar. Så visst går det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej jag vill ha den som en shelby GT-H eller bullit mustang,ungefär ca 20 hp extra, och växlar lite hårdare, det räcker nog bra åt mej. har inte hittat någon shelby gt 500 cab aut till bra pris än. ? tror inte dom finns ,

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Hans R said:

Hej jag vill ha den som en shelby GT-H eller bullit mustang,ungefär ca 20 hp extra, och växlar lite hårdare, det räcker nog bra åt mej. har inte hittat någon shelby gt 500 cab aut till bra pris än. ? tror inte dom finns ,

Ok :) En bullit 05-09 har Ford Racing öppet filter, annat avgassystem och en tune. Då plockar de ut 315hk och lite mer vrid :) Det finns att köpa löst om man vill.

http://www.americanmuscle.com/fordracing-cai-0509gt.html

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest nho1

Tänkte låna denna tråd, är själv i startgroppen med min GT-08 och funderar på lite godis till min. Idag är det endast FR500S ljuddämapre på den.

Min fundering var att montera CAI, tuner samt större spjällhus. Jag har sneglat på BBK's grejer.

Hur stor skillnad är det mellan de olika märkena? Och hur stor risk är det att inte köra med Ford grejer. Har sett att Ford har eget CAI och 62mm spjällhus, dock dyrare.

Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, nho1 said:

Tänkte låna denna tråd, är själv i startgroppen med min GT-08 och funderar på lite godis till min. Idag är det endast FR500S ljuddämapre på den.

Min fundering var att montera CAI, tuner samt större spjällhus. Jag har sneglat på BBK's grejer.

Hur stor skillnad är det mellan de olika märkena? Och hur stor risk är det att inte köra med Ford grejer. Har sett att Ford har eget CAI och 62mm spjällhus, dock dyrare.

Jag kör själv med BBK Cai och det är ett helt ok kit tycker jag. Märkte skillnad i gasrespons och även att bilen blev piggare. Har tyvärr inte bytt ut mitt spjällhus än, men vad jag har läst mig till på olika forum så är BBK´s spjällhus lite struligt. Många som har haft problem med att det börjar strula efter ett tag vilket gör att gasen hänger sig osv. Men det som däremot funkar felfritt är fords spjällhus där tps och allt redan är på plats. Så då är det bara att plugga in och ladda över en tune och köra. På bbk´s får man plocka över tps och ställa in det själv med. Sen om strulet beror på handhavande fel eller annat kan jag inte svara på :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör också med BBK cai, FR 500s dämpare och en SCT X4 tuner. Dock har jag funderingar på att också byta spjällhus. Men för de ca 5000:- det kostar,är det värt det och vad ger det extra i antalet hk?

Jag brukar laborera lite med tunern när det gäller olika program. Kör jag utan tune så hör man inte det härliga pys ljudet från gaspådraget. Likadant när den står på tomgång, låter lite dovare när man har tune laddad. Att bilen sedan blir jäkligt känslig för minsta lilla man rör gasen får man leva med. Dock inte så roligt om man står på en grusväg eller gräsmatta. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hans R

Har du kollat vad du har för utväxling på bakaxeln?

Det blir en helt annan bil med lite ändrad utväxling, samt högsta växeln är så hög att du kommer inte störtas av det på motorväg heller trots högre varvtal.

Vad varvar din idag i 100 Kmh ?

Lycka till med bilen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga med att om man kör automat så känns bilen inte alls lika rolig att köra. Det blir mer glidare och mycket av körglädjen försvinner. Tycker jag iaf :) Men med annan utväxling som mrv8 säger så blir det ju rätt mkt trevligare :)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...