Jump to content

Ford Mustang Boss 302, försäkring mm.


Mats Bergman

Recommended Posts

Hej,

Jag är ny här på forumet, Har förälskat mig i en Ford Mustang Boss 302. "The best American sports car". Har tänkt att ha den som sommarbil men även för track days.

Har tittat på den här bilen http://www.blocket.se/jamtland/Ford_Mustang_Coupe_BOSS_302_sv_sald_63371467.htm?ca=11&w=3.

Några synpunkter?

Problemet är försäkringen. Jag är medelålders man och skadefri men bor centralt i Stockholm och har inget eget garage (gemensamt i bostadsrättsföreningen). Har ringt runt och även pratat med Insplanet. Bilen (om det är den aktuella bilen eller generellt för Ford Mustang Boss 302 vet jag inte) står på spärrlista. Merparten av försäkringsbolag är tydliga med att de inte vill försäkra bilen. Andra tar betalt därefter.

If 40 kSEK/år i helförsäkring

Folksam 25 kSEK/år i helförsäkring

Tacksam för råd vad gäller försäkring av Ford Mustang Boss 302.

Hälsningar,

Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats

Det här var något nytt. Att en "vanlig" bil kan stå på en spärrlista har jag aldrig hört något om.
Det är ju inget speciellt med en Boss bilmässigt. Den är ju fortfarande mycket billigare än väldigt många andra vardagliga premiumbilar.

@Mukomartin, är det några konstigheter för din Boss?

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats.

Jag tycker att det låter konstigt. Visserligen bor jag på landet och har min Boss i garage. Jag betalar 6293 kr/år för helförsäkring. Räknar du dessutom bort hälften i samband med avställning så kan man inte klaga. Bolaget heter LF.

Måväl

//Mats J

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Fick offert från Länsförsäkringar.

Helförsäkring, max 1000 mil/år och högsta självrisk.

Pris 32730 kr.

Om jag samlar alla mina försäkringar samt även blir bankkund Guld hos Länsförsäkringar erbjuder de 25% rabatt -> 24548 SEK. D v s samma pris som för Folksam som dock inte ställde några krav för sitt pris.

Hälsningar,
Mats

 

Link to comment
Share on other sites

Hejsan.

Det finns ju en del andra parametrar som styr försäkringen Ålder, Bostadsort. garage mm

Det priset du fått tyder ju på att du är under 25 år  eller att du bor i något område där det

eldas bilar dagligen och du ska ställa bilen på gatan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Är inte det där väldigt mycket pengar för en sådan bil? För samma pengar får du en fabriksny bil av 2016 års modell, men då heter den förstås bara GT....

Förstår inte riktigt vad som är speciellt med BOSS-modellen. Recarostolar, mocca-ratt och speciell stripning motiverar inte riktigt prislappen kan jag tycka.

Är inte det här roligare kärror då, för ungefär samma slantar?

http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_Mustang_Shelby_GT500_62155024.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Ford_Mustang_SHELBY_GT_500_SVT_COBRA_63125598.htm?ca=11&w=3

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej,

är 52 år. Bor i bostadsrätt i centrala Stockholm med gemensamt garage för föreningen. Vi har inga problem med inbrott eller skadegörelse. Lite osäker på antal skadefria år då jag de senaste 15-20 åren har haft tjänstebil.

Det finns en körglädje i Boss som standard GT ej har. En perfekt track day bil.

Hälsningar,

Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag betalar fn 4874 kr/år för min GT 2007 hos Ford försäkring men blir billigare när bilen är avställd. Jag ringde Läns försäkringar igår och fick veta att premien är 3386 kr/år enligt årets beräkning. Inte kommande 2016.

44 år, bor i lägenhet i småstad på 54 000 invånare och hyr garage.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag frågade Länsförsäkringar varför premien är så hög. Fick följande svar.

==

Hej Mats


Ja, det är högsta självrisken i offerten. Mustangen är en bil med högre riskklass än andra bilar, och det kan bero på många skador för modellen och hur mycket de skadorna kostar.


Har man inte hemförsäkring hos oss sedan tidigare så kan premierna bli rätt höga. Länsförsäkringars rabattsystem börjar i att man har hemförsäkring hos oss, men sedan kan man få ytterligare rabatter om man blir Guldkund.
God jul


X X

==

Som Guldkund får man 25% rabatt.

Tittar man i offerten från Länsförsäkringar så är
Trafik 3476 kr/år
Delkasko (halvförsäkring) 14015 kr/år
Vagnsskada (helförsäkring) 14325 kr/år

Så de försäkringar som andra redovisar här är ju väldigt låga med tanke på att bara trafikförsäkringen upgår till 3476 kr/år.

Har kollat med If (Ford Försäkring), Folksam och LF samt Insplanet som agerar försäkringsmäklare åt i stort sett alla andra bolag. På Insplanet sa de direkt att de bolag som vi representerar kommer inte att kunna ge dig bästa pris om de ens vill försäkra bilen. Ring Folksam.

Jag kan leva med kapitalkostnaden och värdeminskningen men att betala ca 25 kkr per år i försäkring gör jag inte.

Hälsningar,
Mats

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Vill så här på juldagen slå ett ett slag för BOSSen. Enligt mig en helt annan körupplevelse än en standard GT.

Den är dyrare men jämfört med andra bilar prisvärd körupplevelse per kr. Håller jämna steg med en BMW M3 på bana men med amerikansk charm istället för tysk sterilitet.

BOSSen finns i två versioner. Standard och Laguna Seca. Standard känns som en bra kombination mellan snabb touring och track day bil.

Kolla in.

https://youtu.be/348NdBDCXN0 (Citat 7.50 :)).

 

https://youtu.be/E9NUs7SIBeY (Bästa amerikanska sportbil (om man bortser från fullblod som Ford GT, Dodge Viper eller Corvette))

 

https://youtu.be/xLjxZkh2O4U (Kolla in 7.30. Bättre än lyckopiller :))

Hälsningar,
Mats

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske underskattar värdet av en Boss?

Jag gillar ju utseendet på min Mustang, gillar ljudet från motorn, det härliga "bubblet" som kommer från avgasrören. Att det är lite drama när man gasar på och automatlådan gör kick-down, men någon sportbil känner jag inte att det är. BOSSen är säkert betydligt skarpare på den punkten, men har lite svårt att tro att det går att få samma skärpa som i exempevis en Porsche 997, men det har ju heller aldrig varit riktigt meningen.

Allt beror väl lite på hur man har tänkt att använda bilen och vad man har för budget. Har du provkört nya Mustangen i GT-version? Jag har det inte och är lite rädd för att göra det - att habegäret blir lite för stor vill säga. Designmässigt gillar jag nog den tidigare bilen aningen bättre, men rent tekniskt tror jag senaste versionen är bättre på fler punkter. Framförallt har jag uppfattat att den nya bakaxeln gör bilen gott och det är väl något man borde ha störst nytta av när det börjar svänga? En "racebil" för kurviga vägar med stel axel låter inte helt optimalt...

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 14 december 2015 at 11:10, Mats Bergman said:

Hej,

Jag är ny här på forumet, Har förälskat mig i en Ford Mustang Boss 302. "The best American sports car". Har tänkt att ha den som sommarbil men även för track days.

Har tittat på den här bilen http://www.blocket.se/jamtland/Ford_Mustang_Coupe_BOSS_302_sv_sald_63371467.htm?ca=11&w=3.

Några synpunkter?

Problemet är försäkringen. Jag är medelålders man och skadefri men bor centralt i Stockholm och har inget eget garage (gemensamt i bostadsrättsföreningen). Har ringt runt och även pratat med Insplanet. Bilen (om det är den aktuella bilen eller generellt för Ford Mustang Boss 302 vet jag inte) står på spärrlista. Merparten av försäkringsbolag är tydliga med att de inte vill försäkra bilen. Andra tar betalt därefter.

If 40 kSEK/år i helförsäkring

Folksam 25 kSEK/år i helförsäkring

Tacksam för råd vad gäller försäkring av Ford Mustang Boss 302.

Hälsningar,

Mats

Hej,

I Stockholms stad kostar en 2011 GT Brembo ca 12000 kr / år på if. En polare till mig har en 12á Boss och betalat något mer, men inte i nivå med det du nämner. Vi har båda max antal skadefria år och är äldre än 25. Jag bor dessutom i lght vilket påverkar försäkringen negativt, vilket i sig är mkt märkligt när det händer mkt mindre i lghtér än i hus enligt statistiken !!!

mvh / Mats

Link to comment
Share on other sites

On 2015-12-25 at 13:28, Anders_Mustang said:

Jag kanske underskattar värdet av en Boss?

Jag gillar ju utseendet på min Mustang, gillar ljudet från motorn, det härliga "bubblet" som kommer från avgasrören. Att det är lite drama när man gasar på och automatlådan gör kick-down, men någon sportbil känner jag inte att det är. BOSSen är säkert betydligt skarpare på den punkten, men har lite svårt att tro att det går att få samma skärpa som i exempevis en Porsche 997, men det har ju heller aldrig varit riktigt meningen.

Allt beror väl lite på hur man har tänkt att använda bilen och vad man har för budget. Har du provkört nya Mustangen i GT-version? Jag har det inte och är lite rädd för att göra det - att habegäret blir lite för stor vill säga. Designmässigt gillar jag nog den tidigare bilen aningen bättre, men rent tekniskt tror jag senaste versionen är bättre på fler punkter. Framförallt har jag uppfattat att den nya bakaxeln gör bilen gott och det är väl något man borde ha störst nytta av när det börjar svänga? En "racebil" för kurviga vägar med stel axel låter inte helt optimalt...

Om du inte tycker att din mustang känns sportig så gör det mkt med att du har automat. Det blir inte alls samma körglädje, man nyttjar kraften på ett helt annat sätt med manuell låda :) Så det blir en helt annan bil att köra.

Bossen är ju en riktigt trevlig bil med bra prestanda och väghållning. Men kanske inte riktigt lika bra som en porsche :)

 

Link to comment
Share on other sites

Boss är en mkt bra bil, men glöm inta att alla 11-14 går att fila till med ganska enkla medel för att få en likvärdig vagn (troligt gäller det 05-10 också).

Manuell är att förorda om du gillar den sk sportiga sidan av Mussen, skall du åka fort rakt fram så är automaten bättre/enklare. 

På bana tror jag att det är liten skillnad på stel o delad bakaxel, däremot är den mkt troligt lite bekvämare på våra potthålsvägar.

/Mats

 

Link to comment
Share on other sites

2784, nu är du ute seglar...

Helt säkert har du aldrig kört en BOSS 302 (inte jag heller), men vet och har sett hur de går.

Den är byggd för banracing från fabrik.

Skit stereo (lätt), knappast någon isolering och så vidare.

Vanliga bilägare vill inte ha en sån här bil pga. bullrig och måste köras hårt för att visa sitt rätta jag.

Den har en motor som inte går att jämföra med en "vanlig" GT 2011 - 2014, dessvärre ännu sämre med 2005 -2010 GT.

Angående delad bakaxel, där har du heller inte fattat vad det innebär. Tyvärr från fabrik vanligtvis för mjuka bussningsr, men när de är utbytta så blir det en hel annan bil.

Hoppas du kommer på bankörningen i sommar som arrangeras av mustang klubben.

Om du kommer så tar jag med mig min Lincoln mark VIII 1993, förhoppningsvis kör jag i ifrån dig med en riktig tung nästintill original bil.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag är inte helt 100 men standard versionen av BOSS uppfattar jag inte som strippad. Däremot Laguna Seca versionen där bland annat baksätet är ersatt med ett krysstag.

Jag ser BOSSen som en snabb touring bil som även fungerar bra på bana (track day). Bra förhållande mellan prestanda och pris om man jämför med t ex BMW. Amerikansk charm istället för tysk sterilitet. Sedan är smaken som baken.

Delad eller stel bakaxel? Båda två har sina grundegenskaper men det är helheten som avgör. Ett bra exempel på detta är nya Ford Mustang Shelby GT350 där Ford har valt att behålla den stela bakaxeln. Ford Mustang GT350R är 32:a snabbaste produktions- (serietillverkade) bil runt Nürburgring.

Hälsningar,
Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...